چهار روایت از ثبت‌نام داوطلبان پاستور

۱۴۰۰/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۳۹۶
چهار روایت از ثبت‌نام داوطلبان پاستور

تعادل| 

ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم ساعت ۸ صبح سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت۱۴۰۰ در وزارت کشور آغاز و تا ۲۵ اردیبهشت به پایان می‌رسد. تا پایان روز چهارم ثبت‌نام چهره‌های شناخته شده‌ای همچون «محمدحسن نامی، سعید محمد، حسین دهقان، مصطفی تاج‌زاده، محمود احمدی‌نژاد، محمود صادقی، علی مطهری، محسن مهرعلیزاده، رامین مهمانپرست، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، سردار افشار، رستم قاسمی» در انتخابات ثبت‌نام کردند. البته ثبت‌نام برخی چهره‌ها از جمله «احمدی‌نژاد» با حواشی زیادی همراه بود؛ از بالارفتنش از نرده‌های وزارت کشور تا تهدید به ردصلاحیتش. از سوی دیگر، سیدمصطفی تاج‌زاده از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب شناخته شده هم که این روزها در کانون توجه قرار دارد، در اظهاراتی متفاوت عنوان کرد: «نامزد ریاست‌جمهوری شدم اما دعوای قدرت با هیچ‌کس ندارم. برای به آشوب کشیدن و به خیابان کشاندن کاندیدا نشده‌ام.»

  روایت روز اول و دوم

 در این میان، اختلاف شورای نگهبان و وزارت کشور از مسائل مهم روز اول ثبت‌نام‌ها بود که به شرایط ثبت‌نام داوطلبان انتخابات بازمی‌گردد و از دوشنبه هفته جاری که رییس‌جمهور، وزارت کشور را موظف کرد که مصوبه شورای نگهبان را اجرا نکند، شدت گرفت؛ چرا که ساعتی بعد هیات نظارت بر انتخابات اعلام کرد این مصوبه لازم‌الاجرا است. عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در اولین روز ثبت‌نام‌ها در گفت‌وگو با خبرنگاران مستقر در وزارت کشور اعلام کرد که «ثبت‌نام‌هایی که فاقد مدارکی باشند که از سوی شورای نگهبان اعلام شده، اعتبار ندارند و به نماینده‌مان در ستاد انتخابات کشور گفته‌ایم که مدارک ناقص را تحویل نگیرد. ثبت‌نام کسانی نهایی می‌شود که مدارک‌شان بر اساس مصوبه شورای نگهبان کامل باشد و به تایید نماینده شورای نگهبان در ستاد انتخابات کشور برسد.»

در روز اول از چهره‌های مطرحی که با حضور در ستاد انتخابات کشور، ثبت‌نام کردند می‌توان به «محمدحسن نامی» وزیر اسبق ارتباطات، «سعید محمد» فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیاء، «حسین دهقان» وزیر سابق دفاع و محمدزارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات اشاره کرد.حاشیه روز اول ساعت ۷۰۰ دلاری سردار محمد بود که سوژه خبری فضای مجازی شد. 

روز دوم ثبت‌نام تحت تاثیر ثبت‌نام بسیاری از وزرا، معاونان، مشاوران و شخص رییس دولت‌های نهم و دهم بود. حاشیه‌های حضور «محمود احمدی‌نژاد» در تالار وزارت کشور و وزرا و معاونانش مهم‌ترین رویداد روز گذشته ثبت‌نام بود. «امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» نایب‌رییس مجلس، «رستم قاسمی» وزیر نفت دولت دهم، «محمد عباسی» وزیر پیشین ورزش و جوانان، «حسن سبحانی» نماینده اسبق مجلس، «محمدشریف ملک‌زاده» رییس پیشین سازمان میراث فرهنگی، «صادق خلیلیان» وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم، «محمد حسن قدیری ابیانه» دیپلمات پیشین، «قدرتعلی حشمتیان» رییس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی داوطلب انتخابات بودند که روز دوم برای ثبت‌نام به وزارت کشور مراجعه کردند.پیش از ظهر روز چهارشنبه نایب‌رییس اول مجلس شورای اسلامی پس از ثبت‌نام در انتخابات اعلام کرد که با دخترم و آقای ابوترابی از نمایندگان محترم مجلس و از فرزندان شهدا آمدم تا بگویم با باندبازی‌های سیاسی مخالفم.محمد عباسی نیز پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: با احترام به کسانی که وارد عرصه انتخابات شده‌اند به آنان می‌گویم نظام اجرایی کشور جای آزمون و تجربه نیست.رستم قاسمی داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری نیز پس از ثبت‌نام با بیان اینکه سفره مردم کوچک‌تر شده و مردم نگران هستند، گفت: من سعی دارم مشکلات معیشتی فوری مردم را در گام اول حل کنم.حسن سبحانی به عنوان چهره دانشگاهی روز دوم ثبت‌نام‌ها بعد از تکمیل مراحل ثبت‌نام خود در جمع خبرنگاران گفت: برای بهبود تدریجی مناسبات توسعه اقتصادی ایران و کمک به تحقق استقلال اقتصادی با شعار «اقتصاد بدون ربا» در انتخابات ریاست‌جمهوری۱۴۰۰ حاضر شدم.ظهرروز چهارشنبه همچنین قدیری‌ابیانیه از سفرای پیشین کشورمان و کارشناس مسائل سیاست خارجی و قدرتعلی حشمتیان رییس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان ایران با حضور در وزارت کشور برای کاندیداتوری در انتخابات ثبت‌نام کردند. بعد از ظهر دومین روز ثبت‌نام‌ها خسرو نصیرزاده دبیرکل مجمع متخصصین ایران ثبت‌نام کرد. اما چهره پرحاشیه روز دوم ثبت‌نام، کسی نبود جز «احمدی‌نژاد».

  سخنان پرحاشیه احمدی‌نژاد 

حدود ساعت ۱۰ صبح روز دوم ثبت‌نام‌ها محمود احمدی‌نژاد با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد.او به همراه احمد علیرضا‌بیگی نماینده تبریز، مرتضی تمدن استاندار پیشین تهران و علی‌اکبر جوانفکر مدیرعامل پیشین خبرگزاری ایرنا وارد وزارت کشور شد. احمدی‌نژاد پس‌از نام‌نویسی در انتخابات، رو به خبرنگاران و با اشاره به شناسنامه‌اش، با تاکید می‌گوید که «صاحب این شناسنامه خالص ساخت ایران است.» گفته می‌شود کنایه او احتمالا به علی لاریجانی باشد. او پیش از ورود به وزارت کشور برای ابراز احساسات به حضور هوادارانش از نرده‌های وزارت کشور بالا رفت. احمدی‌نژاد همچنین در کنفرانس خبری نیز حاضر شد و گفت: «حقیقتا با روالی که اکنون کشور اداره می‌شود، امکان اصلاح وجود ندارد. مشکل اصلی نوع نگاه کلان به کشور است. جدا شدن حکومت از مردم در حدی است که به‌کلی از اهداف انقلاب دور شده‌ایم.» او افزود: زمانی افتخار نظام، حضور پرشور مردم در انتخابات بود اما اکنون کار به جایی رسیده که از اطلاع‌رسانی و اعلام آمار در انتخابات طفره می‌روند. مردم هیچ‌وقت آنها را قبول نداشتند و نمونه‌اش هم انتخابات قبلی است.او با بیان اینکه به مردم بی‌اعتنایی شد، تصریح کرد: انتخابات پرشور به یک طبل توخالی تبدیل شده است و اسم آن را هم انقلابی‌گری گذاشتند، این‌ یک انحراف بزرگ و اساسی است.احمدی‌نژاد همچنین در پاسخ به این سوال که آیا شورای نگهبان شما را تایید صلاحیت می‌کند یا خیر؟ گفت: از من می‌پرسی؟ تحلیل خودم عبور است‌. من کوچک ملت ایران هستم. در هر شرایطی ملت ایران پیروز هستند.رییس دولت نهم و دهم گفت: عده‌ای به فکر مهندسی انتخابات هستند و برخی را رد صلاحیت می‌کنند و می‌خواهند کسی که خود تایید کرده‌اند رای بیاورند، خلاف مصالح مردم است.احمدی‌نژادالبته در خلال صحبت‌هایش تهدید هم کرد که در صورت تایید نشدن صلاحیت، در انتخابات شرکت نمی‌کنم، به کسی رای نخواهم داد و از هیچ نامزدی هم حمایت نخواهم کرد. من در دو انتخابات ریاست‌جمهوری سال‌های۹۲ و ۹۶ رای سفید دادم. البته سخنان احمدی‌نژاد بی‌پاسخ نماند. به‌طوری‌که آیت‌الله سید «احمد خاتمی» عضو فقهای شورای نگهبان روز جمعه در خطبه‌های نماز عید فطر که در صحن جامع مهدوی مسجد مقدس جمکران برگزار شد، خطاب به برخی نامزدهای انتخابات گفت: این افراد بدانند که سر سفره نظام نشسته‌اند و با قانون اساسی سرکار می‌آیند و با این راهکار انتخاب می‌شوند. اگر قانون ردشان کرد بگویند انتخابات را تحریم می‌کنیم. یعنی نظام و قانون اساسی را قبول ندارند. اگر قبول ندارید برای چه به صحنه آمدید. به نظر می‌رسد اشاره احمد خاتمی به اظهارات محمود احمدی‌نژاد باشدکه گفت اگر رد صلاحیت شود در انتخابات حضور نخواهد یافت.

  روایت روز سوم

در سومین روز ثبت‌نام نیز چهره‌هایی همچون «علی مطهری، محمود صادقی، محسن مهرعلیزاده و رامین مهمانپرست» نامزد شدند. حواشی انتخاباتی در روز سوم نیز به قوت خود باقی بود و چهرهای عجیب و گمنام یکی پس از دیگری در ستاد انتخابات حاضر شدند و نام‌نویسی کردند.

  مطهری و صادقی چه گفتند؟ 

علی مطهری پس از ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه در آستانه انتخابات در شرایط ویژه‌ای هستیم، گفت: میزان مشارکت مردم در انتخابات پیام بسیار مهمی برای دنیا دارد و در رفع سریع‌تر تحریم‌ها و احیای برجام قطعا موثر خواهد بود و بر بهبود معیشت مردم اثرگذار خواهد بود؛ پس مردم فکر نکنند شرکت یا عدم شرکت تفاوتی نخواهد داشت. شاید ما به همه خواسته‌های خود نرسیم اما می‌توانیم به هفتاد تا هشتاد درصد خواسته‌های خود برسیم. من به صورت مستقل وارد انتخابات شده‌ام و سازوکار نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان شامل من نمی‌شود. من هم هیچ اقدامی برای تطبیق با این سازوکار نکرده‌ام، اما اینکه در آینده چه بشود بستگی به رای کاندیداها دارد. باید سایر کاندیداها به کسی که رای بیشتری دارد کمک کنند تا نفر رقیب رای نیاورد؛ البته تا الان قصدی برای کناره‌گیری ندارم. او گفت: امیدوارم ردصلاحیت نشوم و شورای نگهبان تغییری در رویه خود بدهد و اظهارنظر را دلیلی برای عدم التزام به نظام و ولایت محسوب نکند. رهبری بارها فرموده‌اند ممکن است کسی نظر مخالف من داشته باشد ولی باید او حرفش را بزند. شورای نگهبان هم نباید کاسه داغ‌تر از آش شود و طبق قانون اساسی و فرمایش رهبری عمل کند. در نهایت ما هم باید تابع قانون باشیم و کاری هم از دست ما برنمی‌آید و در صورت ردصلاحیت باید در خانه بنشینیم.او در مورد کاندیداتوری لاریجانی نیز اظهار بی‌اطلاعی کرد. 

محمود صادقی چهره سیاسی اصلاح‌طلب از دیگر داوطلبان ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ بود که برای ثبت‌نام روز دوم وارد وزارت کشور شد. او پس از ثبت‌نام درباره حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی در انتخابات گفت: آقای لاریجانی مورد احترام اصلاح‌طلبان هستند اماکاندیدای برگزیده جبهه اصلاحات منحصرا از بین نامزدهای اصلاح‌طلب است. او در پاسخ به این سوال که با توجه به کنار رفتن برخی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب از صحنه انتخابات، آیا این امکان وجود دارد که اصلاح‌طلبان از علی لاریجانی حمایت کنند؟ گفت: آقای دکتر لاریجانی شخصیت باتجربه در رده‌های مختلف مدیریتی و قانون‌گذاری و مورد احترام شخص بنده و اصلاح‌طلبان هستند اما براساس مانیفست اعلام شده و توافق جبهه اصلاحات، کاندیدای برگزیده جبهه اصلاحات منحصرا از بین نامزدهای اصلاح‌طلب است.

  روایت روز چهارم

روز گذشته همچون روزهای گذشته خبرنگاران، عکاسان و فیلمبرداران حاضر در ستاد انتخابات کشور ساعات اولیه صبح را در حالی پشت سر گذاشتند که نه خبری از حواشی هرروزه حضور چهره‌های گمنام و مشتاق دوربین بود، نه پای سیاسیون متکی به نفس و شناسنامه به دست به مرکز همایش‌های وزارت کشور باز شده بود.

در چهارمین روز ثبت‌نام‌ها و یک روز مانده به پایان این مهلت دو ساعت بعد از آغاز روند ثبت‌نام‌ها، تنها دو چهره کمابیش شناخته‌شده پا در ستاد انتخابات گذاشتند و نیت خود برای نام‌نویسی در انتخابات را عملی کردند؛ اول سردار علیرضا افشار که پیش از این در نشستی خبری و ضمن انتشار بیانیه‌ای کوتاه با هدف «انسجام‌بخشی به نامزدهای جبهه انقلاب» اعلام کاندیداتوری کرده بود و بعد از او، فریدون عباسی رییس سازمان انرژی اتمی در دولت محمود احمدی‌نژاد و نماینده مجلس یازدهم که حضورش در جمع خبرنگاران تحت تاثیر ورود مصطفی تاج‌زاده قرار گرفت و کمتر کسی توجهی به سخنان وی نشان داد. با این حال، او پس از ثبت‌نام به خبرنگاران گفت: اجرای برجام توسط مجلس شورای اسلامی، شورای عالی امنیت ملی و رهبری به دولت اجازه داده شده و همه ملزم هستیم برجام را با ۲۸ شرطی که در مصوبات وجود دارد اجرا کنیم.

  تاج‌زاده چه گفت؟ 

سیدمصطفی تاج‌زاده نیز که پیش از این اعلام کرده بود ساعت ۱۱ صبح روز جمعه برای ثبت‌نام به ستاد انتخابات می‌رود، راس ساعت مذکور به همراه همسرش (فخرالسادات محتشمی‌پور) در ستاد انتخابات کشور حاضر شد و ثبت‌نام کرد. این چهره اصلاح‌طلب پس از ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم گفت: من نامزد ریاست‌جمهوری شدم اما دعوای قدرت با هیچ‌کس ندارم. برای به آشوب کشیدن و به خیابان کشاندن کاندیدا نشده‌ام. مصطفی تاج‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب پس از ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: متعهد می‌شوم به حق حاکمیت ملت خیانت نکنم.وی ادامه داد: می‌دانم که گروهی مطالبات من را رویاپردازانه می‌پندارند، اما برای رسیدن به این مطالبات برنامه‌های مشخص و مدون دارم، و همچنین رویاهای بسیار.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: من نامزد شدم که رویای عدالت و آزادی را زنده نگه دارم. هیچ قدرتی بالاتر از قدرت بی‌قدرتان نیست.وی افزود: من نامزد ریاست‌جمهوری شدم اما دعوای قدرت با هیچ‌کس ندارم. برای به آشوب کشیدن و به خیابان کشاندن کاندیدا نشده‌ام. ما مسیر گفت‌وگو و آشتی را رها نخواهیم کرد، حتی اگر طرف مقابل اصرار به جنگ داشته باشد. تاجزاده گفت: با بستن دهان منتقدان مخالف هستم. معتقد به حجاب هستم ولی با حجاب اجباری مخالف هستم. من با امریکاستیزی مخالف هستم.

همزمان با نام‌نویسی تاج‌زاده، بخشی از سالن اصلی ستاد انتخابات کشور شاهد درگیری لفظی داوطلبی با ظاهر، پوشش محلی و لهجه کردی با حراست و نیروهای انتظامی مستقر در آن بود که بر استفاده از فرصت گفت‌وگو با خبرنگاران برای بیان سخنانش تأکید و اصرار می‌کرد و صدای بگومگویش با مسوولان ستاد انتخابات توجه نمایندگان برخی رسانه‌ها و حتی مصطفی تاج‌زاده را هم به خود جلب کرد. او پس از این بحث و جدل چند دقیقه‌ای در همان سالن اصلی ستاد انتخابات مقابل دوربین جمعی از اصحاب رسانه قرار گرفت و تاکید کرد: «من هم شیعه‌ام و هم سنی. من همآنقدر به ولایت فقیه اعتقاد دارم که شورای نگهبان به آن معتقد است. کسی نمی‌تواند من را به خاطر مذهبم از ورود به انتخابات منع کند.»

در روز چهارم ثبت‌نام‌ها از ساعت ۸ صبح تا ظهر تنها این سه چهره کم و بیش آشنا برای مردم برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند. کاهش تعداد داوطلبانی که هیچ سابقه سیاسی در چهل سال گذشته نداشته‌اند، یکی از ویژگی‌های بارز این دوره از انتخابات است. اگرچه هنوز شاهد حضور برخی افراد با شکل و شمایل عجیب در وزارت کشور هستیم اما تعداد این افراد به صورت چشمگیری کاهش یافته است. بیماری کرونا  و مصوبه اخیر شورای نگهبان درباره شرایط ثبت‌نام‌کنندگان می‌تواند عاملی برای کاهش ثبت‌نام افراد غیرسیاسی باشد .چهل کاربر در دو طبقه برای ثبت‌نام از داوطلبان در وزارت کشور مستقر شدند، اما نیمی از این کاربران در بیشتر ساعات ثبت‌نام مراجعه‌کننده‌ای ندارند. تا پایان روز پنجشنبه۲۱۱ نفر برای حضوردر انتخابات ثبت‌نام کرده بودند. البته احتمال افزایش حضور داوطلبان در روز شنبه۲۵ اردیبهشت یعنی روز پایانی ثبت‌نام وجود دارد.

در این میان، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان ظهر جمعه در جریان چهارمین روز از مهلت قانونی ثبت‌نام از کاندیداهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری با حضور در ساختمان وزارت کشور در میدان فاطمی تهران از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند نام نویسی از داوطلبان کاندیداتوری این انتخابات قرار گرفت.سخنگوی شورای نگهبان در جریان این بازدید اعلام کرد: صلاحیت داوطلبان در چارچوب مصوبه جدید شورای نگهبان بررسی می‌شود. عصردیروز، شاهین محمد صادقی، مسوول سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور بعدازظهر جمعه در جریان چهارمین روز از ثبت‌نام داوطلبان کاندیداتوری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری با حضور در ستاد انتخابات کشور جهت کاندیداتوری در این انتخابات ثبت‌نام کرد.

سید اسماعیل موسوی دبیر ستاد انتخابات کشور در پایان چهارمین روز از مهلت قانونی ثبت‌نام داوطلبان کاندیداتوری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری در جمع خبرنگاران گفت:  در مجموع ۴ روز گذشته ۳۰۴ نفر با حضور در ستاد انتخابات کشور جهت کاندیداتوری در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند.


 

ارسال نظر