شرط حناچی برای پیروزی در مبارزه با فساد

۱۴۰۰/۰۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۳۲۳
شرط  حناچی  برای  پیروزی  در مبارزه  با  فساد

گروه راه و شهرسازی|

با نزدیک شدن به انتخابات شوراهای شهر و همچنین پایان این دوره از مدیریت شهری در اول شهریور سال جاری، طی روزهای گذشته ارتباطات رسانه‌ای مدیران شهری برای تشریح عملکرد خود بیشتر شده است. دیروز نیز پیروز حناچی، شهردار تهران به همراه دو نفر از معاونان خود در یک کنفرانس مطبوعاتی به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت. در شرایطی که این کنفرانس مطبوعاتی به فاصله یک روز پس از قرائت گزارش تحقیق و تفحص از پرونده رسا تجارت در صحن علنی شورای شهر برگزار شد و از همین رو، انتظار می‌رفت شهردار تهران ابعاد تازه‌ای از این پرونده را افشا کند، اما او فقط با بیان اینکه این پرونده خاصی است، اظهار کرد: بدون حمایت قوه قضاییه در این محاکم پیروز نمی‌شویم. رقم‌ها نجومی است و بدون حمایت حاکمیت به نتیجه نمی‌رسد.

او همچنین درباره برخی از انتقادات مبنی بر اینکه مدیریت شهری در قبال تخلفات محافظه‌کار است، با خواندن این بیت که «خرج چو از کیسه مهمان بود، حاتم طایی شدن آسان بود»، گفت: ما در مقام اجرا هستیم باید به گونه‌ای عمل کنیم که منافع شهر و شهروندان را تامین کنیم. اگر اسم این کار محافظه‌کاری است من محافظه‌کار هستم.

     می‌گفتند شهر را با ۲۵ سرمایه‌گذار

اداره می‌کنند

حناچی در ابتدای این نشست گفت: در یک کلام تلاش کردیم که متفاوت عمل کنیم و مسیر ۳۰ساله‌ای که به آن نقد داشتیم را تغییر دهیم و قطاری را که با سرعت حرکت می‌کرد و برای شهر عارضه داشت را متوقف کنیم. او با بیان اینکه این قطار را در ریل دیگری قرار دادیم، گفت: ما نگاهی داشتیم که می‌گفتند شهر را با ۲۵ سرمایه‌گذار اداره می‌کنند و طبیعتا این شیوه عارضه‌های سنگینی را برای ۸ میلیون نفر دیگر ایجاد می‌کرد. به گزارش ایلنا، حناچی ادامه داد: تلاش کردیم شهر را برای ۸ میلیون نفر و حتی سرمایه‌گذاران زیست پذیر کنیم. او با تاکید بر اینکه تلاش کردیم به استانداردهای جهانی نزدیک شویم، گفت: تهران یکی از کلانشهرهای مهم است و در رنکینگ جهانی وضعیت خوبی ندارد و تلاش کردیم آن را اصلاح کنیم. هرچند همه ابزار در اختیار ما نیست، برای مثال تاثیر تجارت جهانی بر تهران در دست ما نیست، اما یکی از اهدافی که تعقیب کردیم اصلاح وضعیت رنکینگ جهانی تهران بوده است. او با اشاره به پروژه‌هایی که انجام شده است، گفت: پروژه‌های شارباغ، هفت تیر و امیرکبیر دیدگاه‌های جدیدی دارند و براساس آن بخشی از فضای شهر به شکل عادلانه در اختیار شهروندان قرار گرفت. او درباره پروژه خیابان ولیعصر گفت: در ولیعصر تلاش برای ثبت ملی آن از قبل آغاز شد و تلاش برای ثبت جهانی آن را نیز ترغیب می‌کنیم. در ولیعصر قنادی داریم که ۱۰۰ سال از عمر آن می‌گذرد و در دنیا این موارد را حفظ می‌کنند و باید به این سمت برویم. شهردار تهران گفت: تلاش برای انتقال پادگان‌ها به بیرون از شهر اقدام دیگری بود که در پیش گرفتیم و پروژه‌ای که قرار بود دو میلیون متر مربع بارگذاری داشته باشد را به ۵۶۰ هزار متر مربع رساندیم و تلاش می‌کنیم این موضوع را که اقدام بسیار مهمی است به یک معامله کامل برد- برد و قابل دفاع تبدیل کنیم و سهم خود را گذاشتیم تا تبدیل به فضای عمومی شود.

     حوزه‌های مختلف مطالبه از دولت

شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره مطالبات شهرداری از دولت گفت: مطالبات ما از دولت در حوزه‌های مختلف است. در زمینه صرفه‌جویی مصرف سوخت، با مصوبه شرایط کرونایی، ۵۰ درصد افزایش داده شد، بخش دیگر مربوط به سوبسید حمل و نقل است. همچنین کمک‌های دریافتی از اوراق مشارکت و پروانه‌هایی که دستگاه‌های مختلف دولتی دریافت می‌کنند. بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان فقط در زمینه پروانه‌ها مربوط به دستگاه‌های دولتی است که بدون پروانه ساخت و ساز کردند. هر ساله بنابر موضوعاتی از جمله بخشی از سهم دولت در بافت‌های فرسوده و نوسازی شهری را از طریق وزارت اقتصاد تهاتر می‌کنیم و از میزان بدهی‌ها کاسته می‌شود و حدود ۵ هزار میلیارد از این طریق پرداخت شده است. حجم زیادی ساخت و سازهای بدون پروانه در حوزه‌های مختلف توسط دستگاه‌های نظامی اعم از لشکری و کشوری انجام شده است.

     شورای ترکیبی بهتر است

شهردار تهران در پاسخ به اینکه آیا به نظر شما شورای شهر با ترکیبی از دو جناح می‌تواند در نظارت پذیر کردن شهرداری موفق‌تر باشد یا شورای یکدست گفت: ایده‌ها مبنی بر این است که حداکثر مشارکت عمومی حضور یابند و به میزانی که مشارکت بالا می‌رود کیفیت فضای انتخابات نیز افزایش می‌یابد و کسانی که با مردم ارتباط بهتری دارند و متخصص ترند می‌توانند انتخاب شوند. او ادامه داد: به میزانی که مشارکت کاهش می‌یابد ممکن است شرایطی پیش‌اید که کسی با ۱۰۰ هزار رای به شورای شهر راه یابد که این به نفع شهر تهران نیست و به نفع آینده تهران هم نیست. اگر از من بپرسید، به نظرم شورای ترکیبی بهتر است و در صورتی که افراد بتوانند یک هدف واحد را دنبال کنند بهتر خواهد بود تا اینکه نقطه نظرات یک دست باشد.

     از بی‌نظمی مطلق به سمت نظم رفتیم

او ادامه داد: ما در شرایطی در شهرداری کار می‌کردیم که بی‌نظمی مطلق حاکم بود و ما از آن به سمت نظم حرکت کردیم.در این فاصله افرادی تصمیم‌هایی گرفتند و اینکه چگونه با آنها برخورد می‌کنیم مهم است، اگر تصمیم با روال عمومی شهرداری منطبق بوده، تخلف قطعی تلقی می‌شود و این محل بحث ما است‌ اما همه مواردی که از آن اسم بردید از این لایحه خارج نبود و نمی‌توانیم الان اطلاع‌رسانی کنیم اما به موقع و زمانی که احکام قطعی شد اعلام خواهیم کرد.

     انتشار فیش حقوق مدیران به صلاح نیست

حناچی در پاسخ به پرسش دیگری درباره شفافیت در انتشار حقوق مدیران شهرداری گفت: یک حقوق ثابت و یک متغیر وجود دارد که مستقیما به فعالیت مدیران مربوط است. در مجمع‌ها و سازمان‌ها اگر به موقع برگزار شود به دلیل اینکه اقدامات مجامع به منافع شهرداری مربوط است مدیران تشویق می‌شوند.

او با اشاره به اینکه به ما گفتند فیش مدیران را منتشر کنید اظهار کرد: اما این اقدام به صلاح نیست چرا که خیلی از مدیران وام گرفتند و درست نیست منتشر شود. از سوی دیگر پایه حقوق مدیران هم ملاک نیست و فعالیت آنها موثر است.

     پرونده رسا تجارت خیلی خاص است

او درباره حمایت قوه قضاییه از شهرداری گفت: در مورد حمایت قوه قضاییه همواره درگیر چالش منافع خصوصی و عمومی هستیم. افرادی که منافع شخصی دارند در برابر منافع عمومی هزینه سنگین می‌کنند و بدون حمایت قوه قضاییه در این محاکم پیروز نمی‌شویم. رقم‌ها نجومی است و بدون حمایت حاکمیت به نتیجه نمی‌رسد. حناچی در مورد پرونده رسا تجارت گفت: این پرونده خیلی خاص است و برخی از قسمت‌های آن مربوط به نیروهای مسلح است. حناچی درباره سرانجام دستگیری دو شهردار منطقه ۸ و ۲ تهران، بیان کرد: هنوز حکمی برای همکارانمان که دستگاه‌های نظارتی پیگیر بودند، صادر نشده است. امیدوارم که تبرئه شوند اما پرونده همچنان مفتوح است. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر محافظه‌کار بودن مدیریت شهری در قبال تخلفات گفت: من برای محافظه‌کاری و این انتقادها از ادبیات کمک می‌گیرم؛ «خرج چو از کیسه مهمان بود، حاتم طایی شدن آسان بود». ما در مقام اجرا هستیم باید به گونه‌ای عمل کنیم که منافع شهر و شهروندان را تامین کنیم. در همین پرونده‌های تخلفات به تعداد زیادی رسیدگی شده و نتایجی هم داشت. یکی از آنها ساختمان روزنامه اطلاعات بوده که به شهرداری بازگشت، از طرف دیگر به صورت حقوقی هم پیگیری می‌کنیم. اما اگر اسم این کار محافظه‌کاری است من محافظه‌کار هستم.

     اعلام سیستمی عوارض صدور پروانه 

عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری شهرسازی شهرداری تهران از اعلام میزان عوارض صدور پروانه به صورت سیستمی به متقاضیان از روز دوشنبه هفته جاری خبر داد. گلپایگانی در نشست خبری شهردار تهران اظهار کرد: نزدیک به ۷۰۰۰ هکتار متر زمین در تهران به عنوان ذخیره نوسازی در نظر گرفته شده بود که چارچوب آن در طرح جامع تهیه و ۷ یا ۸ طرح بر اساس طرح‌های کوچک‌مقیاس به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسیده است بر این اساس مقرر است ۴۰ درصد از قطعات متناسب با شرایط به توسعه خدمات هفتگانه در شهر اختصاص پیدا کند. حدود ۳۰۰۰ هکتار نیز برای زمین‌های شهری در نظر گرفته شده است. گلپایگانی ادامه داد: در آینده به صورت تدریجی ۳۰ میلیون متر مربع به سرانه‌های خدمات شهر تهران افزوده خواهد شد که این ارقام طی یک سال گذشته به تصویب رسیده است. وی در خصوص صدور پروانه در سطح شهر تهران یادآور شد: صدور پروانه ابزار قدرتمندی برای تحقق طرح‌های شهری است. با استفاده از زیرساخت‌ها هیچ پروانه‌ای خلاف ضوابط شهرسازی صادر نمی‌شود چرا که با این زیرساخت‌ها امکان کنترل نقشه‌ها را فراهم کرده‌ایم. نقشه‌ها از منظر طرح تفصیلی و سیستمی کنترل می‌شوند و امکان تخلف وجود ندارد. معاون معماری شهرسازی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: تهیه دفترچه ارزش ملک اقدام دیگری است که انجام شده و در عوارض سال ۱۴۰۰ اعمال شده است. وی با اشاره به مساحت زمین‌های مشمول تخصیص بافت فرسوده گفت: در پایان سال۹۹ حدود ۸۰۰ هکتار به این زمین‌ها اضافه شد، درواقع شهرداری در ۸۰۰ هکتار از گرفتن عوارض صرفنظر کرد تا به نوسازی بافت فرسوده تحرک بیشتری بدهد.

     ۴۶ پروژه بزرگ عمرانی در تهران 

صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز در نشست خبری شهردار گفت: ۲۱ پروژه مقابله با سیلاب در تهران به پایان رسید و اکنون ۴۶ پروژه بزرگ عمرانی در سطح معاونت فنی و عمرانی در دست اجرا است. صبوری دیلمی گفت: از سال ۹۶ حوزه فنی و عمرانی همه توان خود را برای حل مشکلات قدیمی و اتمام پروژه‌های نیمه تمام گذلشته است. تقریبا تمام پروژه‌های نیمه کاره تمام شد. بیش از ۳۰پل، تونل و بزرگراه و عملیات بزرگ سیویل در این ۴سال به پایان رسیده است. 

او با بیان اینکه در ۴ سال اخیر به رغم بارندگی‌های بسیار شدید در تهران، خوشبختانه آبگرفتگی در شهر نداشته‌ایم اظهار کرد: چرا که بودجه رسیدگی به امور ایمنی شهر در مقابل سیلاب به‌شدت افزایش یافته و این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار بوده است و بیش از ۳۰۰ درصد رشد بودجه در این قسمت داشتیم. معاون فنی و عمرانی ادامه داد: در شهر تهران بر اساس طرح جامع شهر ۵۶۰ کیلومتر بزرگراه جدی داریم که باید ساخته شود و مقدار زیادی از آن باقی نمانده است و اکثر بزرگراه‌های اصلی تهران به پایان رسیده است. صبوری دیلمی افزود: در ۴ سال گذشته علاوه بر اینکه بودجه‌های ایمنی در مقابل سیلاب را به‌شدت افزایش دادیم، اما از برنامه ۵ ساله شهرداری تهران جلو افتادیم.

 

ارسال نظر