ورشکستگی یکی از مشاغل پر درآمد

۱۴۰۰/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۳۰۱
ورشکستگی  یکی  از  مشاغل  پر درآمد

گلی ماندگار| کرونا نه تنها جان تعداد بسیاری از مردم را گرفت که در این بین مشاغل زیادی را هم تا مرز ورشکستگی کشاند یا آنها را ورشکست کرد. بسیاری از مشاغل حتی تا قبل از کرونا هم به دلیل فشارهای اقتصادی وارد آمده بر جامعه جان چندانی برایشان باقی نمانده بود، اما این ویروس مانند ضربه آخر عمل کرد و آنها را به کام مرگ کشاند. بیش از همه این مشاغل خدماتی بودند که با پاندمی کرونا در سراشیبی ورشکستگی قرار گرفتند.  مثلا رستوران‌ها، غذاهای آماده، کافی شاپ‌ها، سفره خانه‌ها و چایخانه‌ها که با شیوع بیماری کرونا مشتریان آنها حتی به میزان نصف کاهش پیدا کرد. اما این پایان ماجرا نبود، بخش گردشگری هم از آن بخش‌هایی بود که با تمام مشاغل زیر مجموعه‌اش از کرونا ضربه سختی خورد. مهمانپذیرها، مسافرخانه‌ها، هتل هاو مراکز اقامتی. این صنف هم خسارت‌های جدی را تجربه کرده و بسیاری از آنها تعطیل شدند. تالارهای پذیرایی و شرکت‌های هواپیمایی و دفاتر خدمات زیارتی هم از جمله مشاغلی بودند که در این بین آسیب‌های فراوانی را متحمل شدند. در این بین اما سالن‌های زیبایی و آرایشگاه‌ها حکایت دیگری دارند، آنها به عنوان یکی از شغل‌های پردرآمد شناخته می‌شدند و با این حال پاندمی کرونا وضعیت آنها را هم بغرنج کرد.

    تخمین میزان خسارت فعلی و آتی 

در حوزه کسب و کار 

1- صنف رستوران‌داران و سلف‌سرویس‌ها

آخرین وضعیت بازار این صنف و خسارت وارد شده به آن بیش از 35 درصد پیش‌بینی می‌شود .

2- گردشگری

در سال 98 شاهد ورود بیش از سه میلیون گردشگر به داخل کشور بوده‌ایم که رشدی 40 درصدی را تجربه کردیم، با توجه به شیوع بیماری مذکور و تعطیل شدن این بخش به دلیل بسته شدن مرزها به دلیل جلوگیری از انتقال ویروس این بخش شاهد خسارت 70 درصدی بوده .

3- سفر‌های داخلی و درون‌شهری

متوسط سفر خانواده‌های کشور 119 سفر است و سالانه حدود 250 میلیون سفر بین شهری در کشور انجام می شود. که با توجه به شیوع کرونا بیماری متوسط سفرهای روزانه از 20 میلیون به 12 میلیون کاهش پیداکرده. خسارت در بخش حمل و نقل درون‌شهری به وضوح قابل مشاهده است.

4- سفرهای خارجی

در سال 98 حدود چهار میلیون و 160 هزار سفر خارجی داشته‌ایم و رشد 16 درصدی را تجربه کردیم. امابه دلیل شیوع بیماری کرونا و بسته شدن مرزها و کاهش تقاضا برای سفرهای خارجی این بخش خسارت 80درصدی را متحمل شده است .

5- سینما و تئاتر

در کشور 596 سینمای فعال و هزار 292 تئاتر وجود دارد که نزدیک به 5.28 میلیون نفر در سال از آن بهره می برند و اکنون به خاطر شیوع کرونا و تعطیلی کامل این صنف خسارت 100 درصدی را تجربه کرده است .

6- تالارها و مکان‌های تشریفات

به دلیل جلوگیری از تجمعات و تعطیلی تالارها و مکان‌های تشریفات این صنف خسارت 40 تا 50 درصدی را تجربه کرده است .

7- قهوه‌خانه‌ها و قلیان‌سراها و کافی‌شاپ‌ها

هرچند آمار رسمی پیرامون صنوفی که ارایه به این خدمت می‌پردازند وجود ندارد اما فقط در شهر تهران چیزی بیش از 3000 قهوه‌خانه با 35 هزار نفر خدمه در این صنف مشغول به کارند. با توجه به شیوع این ویروس و کاهش تقاضا برای مراجعه به این صنف میزان خسارت وارد شده به این بخش 15 درصد پیش‌بینی می‌شود. 

8- آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی

به دلیل از پراکندگی این ویروس مذکور این صنف با کاهش مشتری و گاهی با تعطیلی رو به رو شده و خسارت25تا 30 درصدی را تجربه کرده است. البته که این اعداد و ارقام نمی‌توانند قطعی باشند، چراکه هنوز معلوم نیست چند موج دیگر از کرونا را باید در کشور تجربه کنیم و چند ماه دیگر قرار است این ویروس مهمان دنیا باشد و واکسیناسیون تا چه اندازه می‌تواند افراد را در برابر این بیماری مصون کند. 

     سقوط آزاد درآمد آرایشگاه‌های زنانه

سال‌های زیبایی و آرایشگاه‌های زنانه هم که عمدتا از صنوف درآمد زا به حساب می‌آمدند در این مدت ضربه‌های جبران‌ناپذیری دیدند. فارغ از چند آرایشگاه که حتی در زمان محدودیت‌ها هم به‌طور غیرقانونی و زیرزمینی به کار خود ادامه دادند، بسیاری از سالن‌های زیبایی مشتریان خود را از دست داده و ناچار به تعطیلی شدند. خیلی از کسانی که تا قبل از این پاندمی درآمد بالایی از این شغل داشتند، به ناگاه تمام درآمد خود را از دست دادند یا خانه‌نشین شدند یا با کمترین درآمد و تنها در روزهایی که وضعیت پاندمی در شهرهای مختلف زرد یا نارنجی بود کار کردند. 

    سال بی‌رونق 99

سحر نوروزی، یکی از کسانی است که مجبور شد سالن زیبایی را که 4 سال پیش در منطقه سعادت‌آباد تهران راه‌اندازی کرده بود و درآمد خوبی هم داشت، تعطیل کند. او در این باره به تعادل می‌گوید: 4 سال پیش که این سالن را راه‌اندازی کردم کارم را تنها با 3 نفر دیگر شروع کردم اما خیلی زود مشترهایمان آنقدر زیاد شد که مجبور شدم 15 نفر دیگر را هم استخدام کنم. اما با شروع کرونا وضعیت بد و بدتر شد، دوباره بازگشتیم به همان روزهای اول و کار را تنها با 5 نفر ادامه می‌دادیم. بهترین فصل برای درآمدزایی آرایشگاه‌ها زمستان است، دو ماه آخر سال برای ما بسیار حیاتی است، در واقع بسیاری از آرایشگاه‌ها در این دو ماه کل هزینه یک سال خود را تامین می‌کنند و سال 99 برای ما بسیار بی‌رونق بود. نه اجازه داشتیم که کار کنیم و نه حتی مشتری زیادی داشتیم، خیلی‌ها از ترس کرونا به آرایشگاه نمی‌آمدند. مشتری‌های دایمی‌مان هم ترجیح می‌دادند در خانه‌شان خدمات را دریافت کنند. به همین خاطر از ابتدای فروردین آرایشگاه را به‌طور کل تعطیل کردم و می‌خواهم وسایلش را برای فروش بگذارم. کاری که به راحتی 20 نفر در آن کسب درآمد می‌کردند در مدت زمان یک سال از هم پاشید و به زمین خورد. تنها شانسی که آوردم بدون بدهی و ورشکستگی سالنم را تعطیل کردم، البته برخی از همکارانم حتی در این حد هم شانس نداشتند.

   با  بدهی چند صد میلیونی ورشکسته شدم

پروانه صدری صاحب یکی دیگر از سالن‌های زیبایی تهران در این باره به تعادل می‌گوید: ماه گذشته با بدهی 300 میلیونی سالنم را تعطیل کردم. چند ماهی بود که اجاره‌بها سالن را پرداخت نکرده بودم و هم اینکه به امید شب عید و مشتری‌های بیشتر کلی خرید کرده بودم که البته مواد خریداری شده روی دستم ماند و درآمد آنچنانی هم نداشتم. علاوه بر کرونا و نبود مشتری، هزینه هایمان 

هم بسیار سرسام آور شده بود. هر ماده‌ای را که می‌خواستیم خریداری کنیم از رنگ مو گرفته تا لوازم آرایش باید با قیمت‌های چند برابری خرید می‌کردیم. این آشفته بازار در نهایت به ضرر ما تمام شد و کسانی که برای ما کار می‌کردند. البته برخی از آرایشگاه‌ها بدون توجه به محدودیت‌ها به صورت زیر زمینی به کار خود ادامه دادند و البته که درآمدهای میلیونی شب عید را هم کسب کردند، اما کسانی هم مثل ما بودند که سلامت خود و دیگر افراد برایشان از پول با ارزش‌تر بود و به محدودیت‌ها احترام گذاشتند و در نهایت هم ورشکسته شدند.

      ورشکستگی آرایشگاه‌های زنانه زیر فشار کرونا

رییس اتحادیه آرایشگران زنانه تهران ضمن اعلام ورشکستگی تعداد زیادی از آرایشگاه‌های زنانه، خواستار حمایت از این صنف شد و از مراجعه‌کنندگان خواست تخلف از رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به اتحادیه گزارش کنند. شهربانو عابدی درباره خسارت وارد شده به سالن‌های آرایشی در اثر شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: از اسفندماه سال ۱۳۹۸ تاکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا سالن‌ها تقریبایک ماه فعال بودند، به خصوص اعیاد مبارک شعبان و ایام عید و پایانی سال که در طول سال امید کسب درآمد آرایشگران و سالن‌ها به این ایام است، تعطیل بودند و هزینه‌های جاری و حقوق‌ و بیمه پرسنل و همچنین اجاره موجب ورشکستگی تعداد بسیاری از این زنان کار آفرین شده است. اودر پاسخ به سوالی درباره میزان خسارات وارد شده به آرایشگاه‌های زنانه در یک ماه اخیر گفت: با توجه به متغیر بودن مناطق و سالن‌ها و تعداد پرسنل نیاز به برآورد خسارت است که زمان‌بر خواهد بود، اما صددرصد خسارت برآورد اتحادیه است، چراکه وقتی درآمدی نباشد خسارت صددرصدی است.عابدی با بیان اینکه در مدت یاد شده حمایتی از کسب و کار آرایشگران نشده و آنها تمام توان خود را برای از دست ندادن واحد صنفی خود و پرسنل به کار بردند، تصریح کرد: ضرر وزیان شیوع این ویروس صددرصد به صنوف وارد شد، چراکه در این مدت هیچگونه حقوق و درآمدی جز پرداخت هزینه‌های جاری نداشتند ‌و طبق تصمیمات ستاد ملی کرونا و جهت سلامتی هموطنان کسب ‌و کار خود را تعطیل کردند.

 

ارسال نظر