هشدار درباره شیوع انتخاباتی کرونا

۱۴۰۰/۰۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۷۱۱
هشدار درباره شیوع انتخاباتی کرونا

گروه راه و شهرسازی|

با عبور تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در پایتخت از مرز 130 نفر در روز، نگرانی‌ها و هشدارهای اعضای شورای شهر تهران درباره دو ماهه پیش رو طی روزهای اخیر با توجه به مساله برگزاری انتخابات در خرداد ماه بیشتر شده است. در این حال، رضا کرمی محمدی، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران با استناد به آمار اعلام کرده، وضعیت کرونایی تهران از لحاظ تعداد بیماران و تعداد فوتی‌ها رو به گسترش است.تقریبا یک‌سوم فوتی‌هایی که روزانه اعلام می‌شود، متعلق به تهران و حومه است و وضعیت خوبی حاکم نیست. به گفته او، در صورت بدتر شدن شرایط کرونایی ظرفیت سردخانه‌های بهشت‌زهرا(س) – که به تازگی دو سردخانه دیگر به آن اضافه شده - احتمالا دیگر کفایت متوفی‌ها را نمی‌کند.

     هشدار درباره پیک پنجم کرونا

در این حال، دیروز محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران با اشاره به برگزاری همزمان ۴ انتخابات در اردیبهشت گفت: این مساله می‌تواند منجر به ورود به پیک پنجم کرونا شود باید صندوق‌های رای‌گیری حداقل تا ۲ برابر افزایش یابد. هاشمی با اشاره به اینکه شرایط کرونایی در کشور رو به وخامت است و شرایط بستری‌ها نسبت به پیک سال گذشته نیز افزایش بیشتری دارد. گفت: به نظر می‌رسد در اردیبهشت وضعیت قرمز ادامه یابد. وی با اشاره به اینکه دراین شرایط ۴ انتخابات همزمان با هم برنامه‌ریزی شده است افزود: این مساله می‌تواند پیک فعلی چهارم کرونا را به موج پنجم طی ۲ ماه آینده تبدیل کند، بنابراین باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری درباره نحوه تبلیغات و رای‌گیری صورت گیرد. رییس شورای شهر تهران ادامه داد: در همه کشورها به خصوص کلان‌شهرها تاکنون ۲ مشکل وجود داشته که نخستین موضوع مربوط به تعداد صندوق‌های انتخاباتی است که امکان ۱۵ درصد افزایش صندوق‌ها وجود دارد و از شهرداری می‌خواهم کمک کند که حداقل صندوق‌های تهران را به دو برابر افزایش دهیم. هاشمی گفت: البته این نیاز به نیرو و فعالیت جدی هم دارد شنیده شده که نگرانی‌هایی را برای شهر تهران ایجاد می‌کند.

رییس شورای شهرتهران با اشاره به اینکه برگزاری ۴ انتخابات به صورت همزمان منجر به فعالیت‌های انتخاباتی گسترده خواهد شد، گفت: که تعداد شوراها در استان تهران که ۵ هزار کاندید وجود دارد اگر ۹۰ درصد آنها هم تایید شود دو جلسه انتخاباتی برگزار کنند در عرض یک هفته ۱۰ هزار جلسه انتخاباتی خواهیم داشت و این باعث می‌شود که جلسات تبدیل به کانون شیوع کرونا می‌شود و لازم است که تمهیدات ویژه‌ای برقرار شود و امیدوارم جلسات ویژه‌تری برگزار شود. وی با اشاره به تجربه خوب الکترونیکی شورایاری‌ها افزود: باید استانداری، فرمانداری و شهرداری در کنار هم قرار بگیریم و انتخاباتی را برگزار کنیم که تبدیل به بحران بهداشتی نشود.

     شهر معنی قرنطینه را به سخره گرفته

زهرا نژادبهرام عضو شورای شهر تهران نیز دیروز در صحن علنی این شورا درباره وضعیت کرونا در پایتخت اظهار کرد: باز هم کرونا جان می‌گیرد و ضعف مدیریت کشور را به رخ می‌کشد. مغازه‌های گروه دوم، سوم و چهارم که باید تعطیل باشند در حال حاضر به صورت جسته و گریخته تعطیلند.

وی افزود: از طرفی ادارات فعالند و خودروها در حال فعالیت و شهر معنی قرنطینه را به سخره گرفته و به نظرم باید اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه هماهنگی بین روسای قوا باید انجام شود تا بتوان این بحران را مدیریت کرد، گفت: باید عزم جزم در انجام قرنطینه در تهران و برخی از دیگر شهرها داشته باشیمو اعمال محدودیت‌ها در تهران ضروری است.

    تصویب کلیات لایحه 

اساسنامه ۱۹ سازمان شهرداری 

در تحولی دیگر، دیروز اعضای شورای شهر تهران کلیات لایحه اصلاح اساسنامه 19 سازمان وابسته به شهرداری تهران را به تصویب رساندند. دیروز در جریان دویست و هشتاد و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، ادامه بررسی لایـحه شهـردار تهران در خصـوص اساسنامه‌های (19) سازمان وابسته به شهرداری تهران از سر گرفته شد و پیشنهادات اعضا ارایه که پس از بررسی کلیات این لایحه به تصویب اعضا رسید. در جریان بررسی این دستور حجت نظری برای بند 6 ماده 4 سازمان ورزش پیشنهادی مبتنی بر افزودن عبارت «امکان تعامل سازمان ورزش با سمن‎های داخلی و خارجی مانند سازمان جهانی ورزش برای همه» را مطرح کرد. سپس زهرا نژاد بهرام برای اساسنامه همه سازمان‎ها پیشنهاد داد که عبارت«شهرداری مکلف است ظرف سه ماه‎ آیین نامه معاملاتی خود را به شورا آورده و مصوب کند»، با عبارت «تا زمان مصوبه آیین نامه مورد نظر، آیین‎نامه‌های خود سازمان‎ها ملاک عمل است» اصلاح شود. 

سید حسن رسولی نظر مخالف کمیسیون را انتقال داده و گفت: در این مصوبه با هدف سامان‎دهی سازمان‎ها مصوب کردیم که تا پایان خرداد 1400، آیین‎نامه‎های خود را با مصوبه بند (ج) تطبیق دهند. وی افزود: این پیشنهاد مخالف اصل سامان ‎دهی سازمان‎هاست و نه تنها به هدف سه ساله ما ضربه می‎زند، بلکه هیچ عایدی هم ندارد. ما می‎خواهیم که سازمان‎ها آیین نامه واحد داشته باشند. 

میرلوحی هم به عنوان مخالف گفت: متاسفانه کارها از مسیر خارج شده چون سازمان‎ها اساسنامه‎ها و آیین‎نامه‎های خود را در شورا به تصویب نرسانده است. این پیشنهاد تایید همان مسیر غلط است. علی اعطا عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورا در مقام موافق گفت: به نظر من معنای این ایده واحد کردن اساسنامه‎ها، تغییر سه نوبتی آن‎ها است. اگر بناست آیین‎نامه جدیدی پیشنهاد شود، خب همان آیین‎نامه موجود را تصویب کنیم. چرا باید دستگاه‎های اجرایی را با تغییرات مکرر دچار آشفتگی کنیم.

علی اکبری رییس سازمان نوسازی شهرداری نیز نظر موافق شهرداری را انتقال داد و گفت: موضوع اساسنامه و آیین‎نامه دو چیز متفاوت هستند. او تشریح کرد: می‎توانیم اساسنامه را تغییر دهیم اما دخل و تصرفی در آیین نامه نداشته باشیم. وی ادامه داد: طبیعی و بدیهی‎ترین کار اینست که تا زمان ایجاد آیین نامه جدید، سازمان بر اساس آیین‎نامه خود عمل کند. بنابراین طبیعی است که هر سازمانی تا زمان جایگزین مقررات جدید، طبق مقررات موجود خود عمل کند.

اما رسولی در مخالفت با این نظر گفت: شهرداری تهران ۱۹ سازمان دارد. اما فقط 4 سازمان دارای آیین‎نامه مصوب هستند که یکی از آنان سازمان نوسازی است. ما هم به دنبال تغییر آن نیستیم. اما بقیه سازمان‎ها آیین‎نامه مصوب ندارند و باید تا پایان خرداد ۱۴۰۰ اقدام کنند. در نهایت پیشنهاد نژادبهرام به رای گذاشته شد و با ۵ رای موافق به تصویب نرسید. سپس نظری در بند هفتم ماده 4 پیشنهاد کرد داد: بعد از عبارت با همکاری جمعیت هلال احمر، عبارت «سازمان‌های شهرداری» اضافه شود. زهرا صدراعظم نوری در این خصوص گفت: این نکته موضوع الزام سازمان پیشگیری برای همکاری با سایر سازمان‎ها است. اما این درحالی است که الزام در ذات سازمان پیشگیری نهفته است. چون این سازمان زیرمجموعه حوزه کاری شخص شهردار تهران است. سید حسن رسولی نظر کمیسیون را در مقام مخالفت اعلام داشت و گفت: در بند هشت اساسنامه آمده است که رییس هیات امنای این سازمان، شهردار تهران است و این سازمان به نمایندگی شهرداری در حال انجام وظیفه است و لذا اگر هم همکاری صورت نمی‎گیرد، این هماهنگی توسط شهردار انجام می‌شود. پیشنهاد نظری به رای گذاشته شد و با ۵ موافق به تصویب نرسید.

در نهایت کلیات لایحه اساسنامه ۱۹ سازمان شهرداری به رای گذاشته شد و با ۱۷ رای موافق به تصویب رسید.

دیروز همچنین کلیات لایحه «مجوز واگذاری حق بهره‌برداری از ۱۴ ملک متعلق به شهرداری برای فعالیت‌های عام المنفعه» به تصویب اعضای شورا رسید. محسن جوادی یگانه معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران در خصوص علت ارایه این لایحه گفت: لایحه تعیین تکلیف این املاک که به تعداد ۳۰۰ ملک بود، در مهر ماه بررسی شد. همه بخش‌هایی که نیازمند صدور مجوز بهره‌برداری هستند نیز نیاز به تسریع در صدور مجوز دارند. از میان ۳۰۰ املاک مدنظر مواردی که قابلیت استفاده برای امور عام المنفعه را نداشته در حال بازپس‌گیری است اما این ۱۴ املاک مواردی است که توسط خیرین در حال ساخت و تکمیل هستند.

وی افزود: اغلب این املاک نیز در حوزه بهداشتی، درمانی و آسیب‌های اجتماعی است بنابراین خیرین برای تکمیل این املاک نیازمند تاییدیه شورا هستند. در نهایت کلیات این لایحه با ۱۵ رای موافق به تصویب رسید.

 

ارسال نظر