دلار در کانال۲۳ هزار

۱۴۰۰/۰۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۷۰۲
دلار در کانال۲۳ هزار

سکه 10 میلیون تومان و دلار 23700 معامله شد 

گروه بانک و بیمه| محسن شمشیری|

همانطور که صاحب نظران اقتصادی پیش بینی کرده بودند، اردیبهشت ماه 1400 با اخبار مثبت از مذاکرات ایران و اروپا از راه رسیده و اثر خود را بر کاهش نرخ‌ها در بازار طلا و ارز گذاشته است. اگرچه قیمت اونس جهانی طلا متاثر از اخبار شیوع کرونا، وتحولات بازار نفت و بورس‌های جهان، با افزایش روبرو بوده و در کانال 1770 دلار قرار گرفته است اما به خاطر کاهش قیمت دلار در بازار داخلی، شاهد کاهش قیمت طلا و سکه هستیم.  روز سه‌شنبه 31 فروردین 1400، با توجه به تحولات سیاست خارجی و افزایش امیدواری به موفقیت مذاکرات وین، آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در سایر کشورها و کاهش سفته‌بازی در بازار ارز، قیمت انواع ارز در هفته‌های اخیر روند کاهشی داشته است. به نظر می‌رسد که به دلیل تحولات مربوط به تحولات سیاست خارجی و چشم‌انداز کاهشی نرخ دلار، قیمت‌ها در بازار سکه و طلا تمایل به افت بیشتر دارد به‌طوری که فعالان این بازار انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها را دارند. کاهش قیمت دلار به عنوان مهم‌ترین عامل افت قیمت سکه و طلا در روزهای اخیر به شمار می‌رود. در بازار آزاد ارز قیمت دلار 23هزار و 700 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 350 تومان و درهم امارات 6 هزار و 540تومان اعلام شده است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی با ۴۱۰ تومان کاهش در مقایسه با روز کاری گذشته به رقم ۲۳ هزار و ۴۴۳ تومان رسید.قیمت فروش یورو با کاهش ۴۲۴ تومانی نسبت به قیمت‌ پایانی روز گذشته ۲۸ هزار و ۵۱ تومان شد. قیمت خرید هر دلار ۲۲ هزار و ۹۷۸ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز۲۷ هزار و ۴۹۶ تومان بود. علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی۲۳ هزار و ۱۳۸ تومان و نرخ فروش آن ۲۳ هزار و ۳۶۹ تومان اعلام شد. همچنین نرخ یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۷۱۵ تومان و نرخ فروش آن نیز۲۷ هزار و ۹۹۲ تومان اعلام شد. براساس این گزارش، در سامانه سنا در روز معاملاتی گذشته (دوشنبه) هر یورو به قیمت۲۸ هزار و ۲۲۸ تومان و هر دلار ۲۳ هزار و ۷۵۷ تومان به فروش رسید.همچنین روز کاری گذشته در سامانه نیما، حواله یورو به قیمت۲۷ هزار و ۸۴۴ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت۲۳ هزار و ۲۹۰ تومان معامله شد.

    سکه در آستانه  ریزش  

به کانال ۹ میلیون تومانی

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران با ۳۲۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته به ۱۰میلیون و ۶۰ هزار تومان رسید و در آستانه ریزش به کانال ۹ میلیون تومان قرار گرفت.روند نزولی قیمت‌ها در بازار سکه و طلا که در روزهای اخیر، تشدید شده نیز ادامه یافت و قیمت‌ها یک پله دیگر عقب‌نشینی کرد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز۹ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان معامله شد .نیم‌سکه بهار آزادی۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت خورد.در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای۱۸ عیار به یک میلیون و ۵ هزار تومان رسید.هر مثقال طلا نیز به قیمت چهار میلیون و ۳۵۷ هزار تومان معامله شد. گفتنی است، به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران نیز به مدت 2 هفته تعطیل اعلام شده است؛ قیمت‌های درج شده در این خبر نیز با استناد به نرخ‌های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است. نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان، قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای و ... باعث عقب‌نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است. به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می‌شود، ‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم‌گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی‌تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیرقیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می‌کند.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند. قیمت هر اونس طلا با ۰.۰۶ درصد افزایش به ۱۷۷۲ دلار و ۴۹ سنت رسید.به گزارش رویترز، در حالی که ترمیم نسبی سوددهی اوراق قرضه دولت امریکا بخشی از تاثیر مثبت ناشی از تضعیف دلار را خنثی کرده است، قیمت طلا روز سه شنبه شاهد رشد اندکی بود. این در حالی است که قیمت فلز زرد در جلسه قبل به بالاترین رقم 7 هفته گذشته رسیده بود.

    ضعف دلار قیمت طلا را به بالاترین رقم 

طی۷ هفته گذشته رسانده است

کاهش مداوم سود اوراق بهادار خزانه‌داری امریکا و ضعف دلار قیمت طلا را به بالاترین رقم طی۷ هفته گذشته رسانده است. به گزارش راشا تودی، قیمت طلا در روز دوشنبه به بالاترین رقم طی 7 هفته گذشته رسید. ضعف دلار و پایین آمدن سود خزانه داری امریکا علاقه به این فلز گرانبها را افزایش داده است، این در حالی است که تمایل به سرمایه‌های مخاطره‌آمیزتر هنوز هم بسیار بالاست. طلا 1783 دلار در هر اونس معامله ‌شد که بالاترین رقم از بیست و پنجم فوریه است.  اول هسن، تحلیلگر ساکسو بانک عقیده دارد کاهش مداوم سود اوراق بهادار خزانه‌داری امریکا تعیین‌کننده قیمت طلا بوده است.شاخص سود ده ساله خزانه‌داری امریکا هفته گذشته به پایین‌ترین رقم طی چند هفته اخیر رسید. شاخص دلار هم تا پایین‌ترین رقم طی 6 هفته گذشته سقوط کرد. بنابراین قیمت طلا برای دارندگان ارزهای دیگر مناسبت‌تر شد. ضعف دلار و کاهش سود خزانه‌داری امریکا به دنبال اطلاعیه فدرال رزرو این کشور اتفاق افتاد که هر گونه افزایش تورم را موقتی اعلام کرده بود.  تحلیلگران عقیده دارند طلا در آستانه یک افزایش قیمت دیگر است و به سمت 1800 دلار در هر اونس پیش می‌رود. 

    پیش‌بینی ثبات در بازار طلا برای سال ۱۴۰۰

مهرداد رحمانی دکترای اقتصاد گفت: می‌توانیم بگوییم در سال ۱۴۰۰ شوک‌های شدید افزایش قیمت طلا که از اوایل سال ۹۷ تا اواسط ۹۹ در کشور شاهد بودیم را نداشته باشیم و ثباتی بر قیمت ریالی طلا حاکم باشد.برای پیش‌بینی قیمت آتی طلا و سکه در کوتاه‌مدت، باید بتوانیم نرخ ارز و قیمت جهانی طلا را پیش‌بینی کنیم چون قیمت ریالی طلا تابع قیمت جهانی طلا و نرخ ارز غیرمستقیم است. وی ادامه داد: با توجه به شرایط حاکم بر کشور و جهان، پیش‌بینی می‌کنیم در نیمه نخست سال جاری تغییرات شدیدی در نرخ ارز اتفاق نیفتد و انتظار داریم نرخ ارز در محدوده نرخ جاری و با پنج درصد نوسان مثبت یا منفی به کار خود ادامه دهد. اما در خصوص قیمت جهانی طلا انتظار بر این است که با ایجاد گشایش‌های اقتصادی در اغلب کشورهای دنیا در سال ۲۰۲۱، کاهش در قیمت جهانی طلا را ببینیم. در سال ۲۰۲۰ ویروس کرونا بر اقتصاد تمامی کشورهای دنیا تأثیر منفی گذاشت و هیچیک نتوانستند نرخ رشد مثبتی را بر جای بگذارند، حتی بسیاری از آنان نرخ رشد منفی داشتند.با ساخت واکسن کرونا، چشم‌انداز روشنی برای اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۱ وجود دارد و لذا انتظار می‌رود از طریق واکسیناسیون عمومی که در کشورهای مختلف انجام می‌شود آثار سوء ویروس کرونا بر فعالیت‌‎های اقتصادی و تولیدی در سال ۲۰۲۱ نسبت به ۲۰۲۰ کاهش یافته و شاهد رشد اقتصاد جهانی در سال جاری میلادی باشیم. این کارشناس توضیح داد: رشد اقتصادی باعث خواهد شد در ۲۰۲۱ انگیزه سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی نظیر طلا در سطح جهانی کاهش پیدا کند؛ در حقیقت بازگشت و احیای فعالیت‌های اقتصادی در کشورهای مختلف، انگیزه‌ سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی نظیر طلا را کاهش خواهد داد به همین جهت نباید انتظار داشته باشیم قیمت جهانی طلا در سال ۲۰۲۱ افزایش پیدا کند، حتی با توجه به چشم‌انداز روشن اقتصادی در سال جاری میلادی، کاهش قیمت‌های جهانی طلا دور از انتظار نیست.

    کاهش وابستگی به دلار در روسیه

دولت امریکا همچنان سایه تحریم‌ها را بر سر روسیه نگه داشته ولی پوتین پاسخ تحریم‌های امریکا را با افزایش استقلال اقتصادی کشورش داده است. سهم طلا در ذخایر بین‌المللی 581 میلیارد دلاری روسیه در سال گذشته میلادی برای اولین‌بار از دلار پیشی گرفت که نتیجه تلاش چند ساله این کشور برای کاهش مواجهه با سرمایه‌های دلار بوده است. طلا 24 درصد از ذخایر بانک مرکزی روسیه را تا پایان سپتامبر 2020 تشکیل می‌داد. سهم دلار تا 22 درصد پایین آمده است در حالی که در 2018 برابر با 40 درصد بود.

    دلار باز هم عقب رفت

یورو بیشترین صعود را مقابل دلار تجربه کرد.به گزارش رویترز، جذابیت دارایی‌های دلاری به ویژه در حالی که بانک مرکزی امریکا بر سر دوراهی افزایش نرخ بهره یا حفظ آن در سطح کنونی قرار گرفته، در نظر معامله گران کمرنگ‌تر شده است. چشم‌انداز صعودی بودن تورم در کنار احتمال رونمایی از بسته های حمایتی تریلیون دلاری دیگر توسط دولت بایدن از جمله دلایلی است که معامله گران را به این نتیجه رسانده که انتظار دلاری به نیرومندی دلار سال ۲۰۱۹ در کوتاه‌مدت را نداشته باشند. با ادامه تزریق نقدینگی به بازار حجم دلار در بازارهای مالی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و برخی کارشناسان پولی آن را پمپاژ بی‌رویه اسکناس دانسته‌اند.  شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات با ۰.۴۱ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۱۰ واحد بسته شد.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۴۴ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای۱.۳۹۸ دلار مبادله شد. یورو۱.۱۲ درصد بالا رفت و با ورود به کانال ۱.۲۰ به ۱.۲۰۳ دلار رسید.در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۵۵ درصد کاهش به ۱۰۸.۱۱۴ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای۱.۲۸۳ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۵۰۹یوان چین اعلام شد.

    ارز دیجیتال انگلیسی در راه است

بانک مرکزی انگیس سرانجام به جمع بانک‌هایی پیوست که به دنبال راه‌اندازی ارز دیجیتالی خود هستند.در ادامه روند ورود بانک‌های مرکزی مختلف جهان به عرصه ارزهای دیجیتالی، بانک مرکزی انگلیس که دومین بانک مرکزی قدیمی جهان نیز محسوب می‌شود اعلام کرد به دنبال راه انداز شکل جدیدی از پول دیجیتالی خواهد بود که توسط خانوارها و کسب و کارهای انگلیسی مورد استفاده قرار گیرد اما این ارزها قرار نیست جای وجه نقد را بگیرند بلکه در کنار آنها استفاده خواهند شد. 

 

ارسال نظر