رویداد

۱۴۰۰/۰۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۵۴۴

واکنش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به ادعای یک مقام اوکراینی درباره سقوط هواپیما

سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اظهارات منتسب به اولکسی دانیلوف، دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین را رد کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران صراحتا اعلام کرده که حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی غیرعمدی و ناشی از خطای انسانی بوده است‌. به گزارش ایسنا، کیوان خسروی با اشاره به سفر دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین به ایران در اواخر بهمن ماه سال 98 و در مقطعی که وی از سوی کشورش مسوول پیگیری پرونده سقوط هواپیما بود،اظهار داشت: در جلسه مشترک دانیلوف با دریابان شمخانی که نمایندگان سازمان هواپیمایی دو کشور هم‌ حضور داشتند توضیحات فنی جامعی به وی ارایه شد و بر غیر عمدی بودن این حادثه تلخ که ناشی از خطای انسانی بوده، تاکید گردید. وی افزود: دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در جلسه مشترک با دانیلوف با اشاره به تحقیقات جامع و دقیقی که از سوی گروه‌های متعدد کارشناسی کشورمان انجام شده، هر گونه احتمال و فرضیه دیگری را در این خصوص با قاطعیت رد کرد. خسروی افزود: تنها درخواست مشخص آقای دانیلوف از ایران، ارسال جعبه سیاه هواپیما برای بازخوانی به اوکراین بود و وی این موضوع را برای کشورش حیثیتی عنوان کرد. وی گفت: نظر اولیه ایران، انتقال تجهیزات تخصصی بازخوانی جعبه سیاه و بازخوانی آن در ایران بود که به دلایل فنی امکان آن فراهم نشد. خسروی افزود: در توافق میان دریابان شمخانی و دانیلوف قرار شد که جعبه سیاه به اوکراین ارسال شود، لیکن پس از بررسی دقیق کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری مشخص شد که اوکراین توانایی فنی لازم برای بازخوانی جعبه سیاه را ندارد، لذا جعبه سیاه به فرانسه ارسال و با حضور مجموعه کشورهای ذی‌نفع بازخوانی شد. سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کشورمان درباره انتشار اخبار غیر صحیح بر اساس برداشت اشتباه آقای دانیلوف از اظهارات صریح دریابان شمخانی در شرایطی که دادگاه رسیدگی به پرونده سقوط هواپیما کار خود را آغاز کرده، گفت: این اتفاق می‌تواند ظن سفارشی بودن این اظهارات برای ایجاد انحراف در افکار عمومی و دامن زدن به بک جنجال تبلیغاتی بر پایه مطالب جعلی و ساختگی را تقویت کند. خسروی در پایان با تاکید مجدد بر نظر کارشناسی و مستند جمهوری اسلامی مبنی بر شکل‌گیری این حادثه تلخ بر اثر خطای انسانی، فاصله گرفتن از رویکرد فنی و پیگیری اهداف و اغراض سیاسی در این پرونده را غیر قابل قبول و مردود اعلام کرد. به گزارش ایسنا، دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین در گفت‌وگویی مدعی عمدی بودن سقوط هواپیمای مسافربری این کشور شده بود.

یارانه معیشتی «رمضان»  واریز شد

پیگیری‌ها از سازمان هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد، حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان به حساب سرپرستان خانوار ۶۰ میلیون ایرانی به عنوان بسته حمایت معیشتی ویژه ماه مبارک رمضان واریز شد. سازمان هدفمند‌سازی یارانه‌ها زمان واریز بسته حمایت معیشتی ویژه ماه مبارک رمضان را ساعت 24 چهارشنبه 25 فروردین ماه اعلام کرده بود.60میلیون نفر مشمول بسته معیشتی ماه رمضان شدند که همان افراد دریافت‌کننده یارانه معیشتی هستند؛ یارانه معیشتی کمک نقدی ماهانه‌ای است که از زمان افزایش قیمت بنزین در آبان ماه 1398 هر ماه پرداخت می‌شود. پیگیری‌ها از سازمان هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد، مجموعا 2500 میلیارد تومان به 60 میلیون ایرانی به عنوان بسته حمایت معیشتی ویژه ماه مبارک رمضان واریز شد.همچنین پیگیری‌های موردی نشان می‌دهد؛ در این دور رقم کمتری نسبت به یارانه معیشتی به حساب مشمولان واریز شده است. بر این اساس به مشمولان عضو کمیته امداد و بهزیستی حدود 51 هزار تومان برای هر نفر واریز شده است.همچنین در این دور از واریزیارانه، به حساب سرپرست یک خانوار 4 نفره، 153 هزار تومان واریز شده که به این ترتیب به ازای هر نفر حدود 38 هزار تومان واریز شده است.

لغو بازی‌های المپیک صدمه زیادی به اقتصاد ژاپن نمی‌زند

یک مقام ارشد صندوق بین‌المللی پول تاکید کرد که لغو یا به تعویق انداختن بازی‌های المپیک توکیو احتمالاً صدمه زیادی به اقتصاد ژاپن نخواهد زد اما ممکن است نیاز به حمایت مالی دولت این کشور از شرکت‌های کوچک آسیب دیده شود. یک مقام ارشد صندوق بین‌المللی پول تاکید کرد که لغو یا به تعویق انداختن بازی‌های المپیک توکیو احتمالاً صدمه زیادی به اقتصاد ژاپن نخواهد زد اما ممکن است نیاز به حمایت مالی دولت این کشور از شرکت‌های کوچک آسیب دیده شود.

در حالی که دولت ژاپن قصد دارد طبق برنامه پیش برود، موج جدید شیوع کرونا و توزیع کند واکسن این ویروس نگرانی‌ها را درباره سرنوشت المپیک افزایش داده است. این بازی‌ها پس از آنکه طی سال گذشته به تعویق افتاد قرار است در جولای سال جاری میلادی آغاز شود.آد پر برک، معاون مدیرکل صندوق بین‌المللی پول در آسیا و اقیانوسیه روز سه‌شنبه گفت: تغییر در برنامه‌های المپیک با توجه به اینکه ژاپن اقتصادی بزرگ و متنوع دارد، تأثیر محدودی در چشم‌انداز کوتاه‌مدت برای رشد کلی خواهد داشت.

 

ارسال نظر