قیمت سکه به ۱۰ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان رسید

۱۴۰۰/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۵۰۹
قیمت سکه به ۱۰ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان رسید

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

در بازار آزاد ارز، قیمت دلار 24 هزار و 950 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 400 تومان و درهم امارات 6 هزار و 850 تومان اعلام شده است..اونس جهانی طلا نیز یک‌هزار و ۷۴۶ دلار و ۴۰ سنت فروخته شد. در نتیجه با افزایش قیمت اونس جهانی طلا قیمت سکه و طلا افزایش داشت. 

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی چهارشنبه- ۲۵ فروردین‌ماه با ۹۲ تومان کاهش در مقایسه با روز کاری گذشته به رقم ۲۴ هزار و ۱۱۳ تومان رسید. قیمت فروش یورو با کاهش ۶۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز گذشته ۲۸ هزار و ۴۲۱ تومان شد.قیمت خرید هر دلار ۲۳ هزار و ۶۳۶ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز۲۸ هزار و ۸۵۸ تومان بود.نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی۲۳ هزار و ۸۹۰ تومان و نرخ فروش آن ۲۴ هزار و ۱۲۹ تومان اعلام شد. همچنین نرخ یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۱۳۱ تومان و نرخ فروش آن نیز۲۸ هزار و ۴۱۳ تومان اعلام شد. براساس این گزارش، در سامانه سنا در روز معاملاتی گذشته (سه شنبه)، هر یورو به قیمت۲۸ هزار و ۲۹۹ تومان و هر دلار ۲۴ هزار و ۴۳ تومان به فروش رسید.همچنین روز کاری گذشته در سامانه نیما، حواله یورو به قیمت۲۷ هزار و۵۹۴ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت۲۳ هزار و ۱۳۰ تومان معامله شد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران با افزایش۹۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته به رقم ۱۰ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد.نیم‌سکه بهار آزادی۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۶ هزار تومان رسید.هر مثقال طلا نیز به قیمت چهار میلیون و ۴۹۲ هزار تومان معامله شد. گفتنی است، ‌به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران نیز به مدت 2 هفته تعطیل اعلام شده است؛ قیمت‌های درج شده در این خبر نیز با استناد به نرخ‌های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان، قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای و ... باعث عقب‌نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می‌شود، ‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم‌گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی‌تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم‌گیرقیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می‌کند.

در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 24 هزار و 126 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 23 هزار و 649 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 583 تومان و قیمت خریدیورو نیز 28 هزار و 17 تومان اعلام شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند. در حالی که رشد سوددهی اوراق قرضه دولت امریکا، اثر تضعیف دلار را در بازار طلا خنثی کرده است، قیمت فلز زرد امروز نوسان چندانی را شاهد نبود. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا که با 0.3 درصد افزایش‌یافته بود، 0.15 درصد کاهش به 1742 دلار و 92 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی برای تحویل در ماه ژوئن هم با 0.27 درصد کاهش به 1742 دلار و 90 سنت رسید. مارگارتیانگ تحلیلگر موسسه دیلی اف ایکس در این باره گفت: «هرچند دلار امروز صبح تضعیف شده اما رشد جزئی سوددهی اوراق قرضه سبب شده تا رشد قیمت طلا خنثی شود.»وی افزود: «عامل مهم دیگری که سرمایه‌گذاران رصد می‌کنند آمارهای میزان خرده فروشی در امریکاست که فردا منتشر خواهد شد و اگر فراتر از پیش بینی‌ها باشد، سبب تضعیف قیمت طلا خواهد شد.» وی در عین حال اضافه کرد افت قیمت طلا محدود خواهد بود و نهایتا به حدود 1680 دلار خواهد رسید. ارزش دلار به پایین‌ترین رقم‌های 3 هفته گذشته رسید و سبب ارزان‌تر شدن طلا برای خریدارانی شد که با ارزهای غیردلاری خرید می‌کنند. در عین حال رشد جزئی سوددهی اوراق خزانه داری امریکا هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازار طلا را افزایش داد.عامل دیگری که به نفع قیمت طلا تمام شد اظهارات رییس فدرال رزرو فیلادلفیا بود که گفته، با وجود اینکه اقتصاد امریکا ممکن است امسال 5 تا 6 درصد رشد کند، فدرال رزرو هنوز قصد انقباضی کردن سیاست پولی خود را ندارد.

     قیمت بیت‌کوین به کانال ۶۴ هزار دلار رسید

قیمت بیت‌کوین با افزایش۱.۱۹ درصد تا ۶۴۳۴۴ دلار افزایش داشت. قیمت بیت‌کوین به کانال 64 هزار دلار رسید. روز سه شنبه قیمت بیت‌کوین به بالاترین قیمت قبلی خود و به بیش از ۶۳۰۰۰ دلار رسید. بر اساس داده‌ها از ساعت 41: 7 صبح به وقت مسکو، قیمت بیت‌کوین در طول معاملات ۰.۶۵ درصد افزایشیافت و به 64 هزار دلار رسید. از ساعت 00: 8 صبح به وقت مسکو، قیمت بیت‌کوین با افزایش۱.۱۹ درصد تا ۶۴۳۴۴ دلار افزایش داشت. روز سه‌شنبه قیمت ارز رمزنگاری شده در بالاترین قیمت خود و بیش از ۶۳۰۰۰ دلار بود. بیت‌کوین یک ارز رمزنگاری شده است که در سال ۲۰۰۸ توسط فرد یا گروهی از افراد ناشناس با نام ساتوشی ناکاماتو ابداع شد. این یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز و بدون نظارت بانک مرکزی یایک مدیر منفرد است که می‌تواند بدون واسطه از یک کاربر به کاربر دیگر در شبکه بیت‌کوین ارسال شود.

    مقابله بانک مرکزی با اخلال در بازار ارز

جمشید نفر کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی اقدامات مناسبی برای کنترل بازار ارز و نقدینگی انجام داده است، گفت: با اقدامات بانک مرکزی ایجاد اختلال در بازار مالی کشور سخت شده است. جمشید نفر در گفت‌وگو با ایبِنا با بیان اینکه بانک مرکزی ابزارها و اختیاراتی برای کنترل نقدینگی در کشور در دست دارد، عنوان کرد: بانک مرکزی اقدامات مناسبی برای کنترل بازار ارز و نقدینگی انجام داده است. در گذشته‌ای نه چندان دور میلیاردها دلار ارز از کشور خارج می‌شد و هیچ اثری از این جابه‌جایی به جای گذاشته نمی‌شد اما با تمهیدات بانک مرکزی شرایط سفته‌بازی و جابه‌جایی پول در مقایسه با گذشته سخت شده است. وی با بیان اینکه با اقدامات بانک مرکزی ایجاد اختلال در بازار مالی کشور سخت شده است، اظهار کرد: بانک مرکزی بر تمامی حساب‌ها و نقل و انتقالات پولی نظارت دارد اما تصمیم‌های درست باید در زمان درست اتخاذ شود اگر تصمیم درست در زمان غلط گرفته شود آثار سوء خواهد داشت. نفر با بیان اینکه هدف از اختصاص ارز برای واردات نهاده‌های دامی آن بود که مرغ و گوشت با قیمت مناسب به دست مردم برسد اما این هدف محقق نشده است، تصریح کرد: رییس مجلس در محفلی اعلام کرده بود که با یارانه‌هایی که به نهاده‌ها داده می‌شود، قیمت مرغ باید حدود ۹ هزار تومان باشد و این اظهارنظر موجب شد تا برخی از مرغداران اعلام کنند که حاضر هستند کل مرغداری خود را در اختیار بگذارند تا قیمت تمام‌شده تولید محاسبه شود. طبیعی است که تنها با قیمت نهاده نمی‌توان درباره قیمت تمام‌شده نهایی مرغ یا گوشت اظهارنظر کرد.

رییس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: اظهارات باید کارشناسی باشد نه شعارگونه و طبیعی است که اظهاراتی از این دست مردم را از تولیدکنندگان که با مسائل و مشکلات بسیاری هم مواجه هستند بی‌اعتماد می‌کند.

وی افزود: جوسازی علیه صادرکنندگان تا آنجا پیش رفته است که گرانی سیب و خیار و گوجه و بسیاری از اقلام به صادرات نسبت داده می‌شود و صادرکنندگان ترجیح می‌دهند که از صادرات دست بکشند. نکته مهم این است که قوانین کشور باید در حمایت از سرمایه تجار، بازرگانان و تولیدکنندگان باشد تا سرمایه در جای درست هزینه کرده و نتیجه مناسب ببینند.

 

ارسال نظر