دست ما را باز بگذارید تحریم را ۱۰۰ روز آخر هم می‌شکنیم

۱۴۰۰/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۵۰۵
دست ما را باز بگذارید تحریم را ۱۰۰ روز آخر هم می‌شکنیم

رییس‌جمهوری در مورد اینکه گفته ‌شده چند واکسن دنبال نشود، گفت: با مشورت مشخص شد این موضوع چیزی نیست که باعث شود دیگری به تاخیر بیفتد، ممکن‌ است واکسن داخلی ما در تابستان به دست‌مان برسد اما در حال حاضر در این مقطع آوردن واکسن خارجی وظیفه ماست.

حسن روحانی، رییس‌جمهوری در جلسه هیات دولت اظهار کرد: ظالمان معیشت مردم را گروگان گرفته‌اند و حتی در تهیه واکسن ما را اذیت می‌کنند و بیش از سه سال است که این فشار را ادامه می‌دهند. در این شرایط ما باید تلاش کنیم دست‌شان را قطع کنیم چرا از مذاکرات می‌ترسیم؟ کسی این حرف‌ها را در سر ما فرو کرده است چرا از حرف زدن می‌ترسیم. قرآن حتی از مذاکره با کفار سخن می‌گوید که باید با جدال احسن انجام شود. پس چرا ما می‌ترسیم و از این موضوع فرار می‌کنیم. 

به گزارش ایسنا، وی اضافه کرد: ما قدرتمندیم و نباید خودمان را ضعیف ببینیم. می‌گویند آخر روبه‌روی‌تان امریکاست، خوب باشد مگر امریکا کیست؟ ما همان‌طور که در برجام مذاکره کردیم و امریکا را پشت میز آوردیم باز هم این توانمندی را داریم اینقدر روی توان ما شک نکنید. بعضی‌ها می‌گویند ما فقط توان بیل زدن یا ساخت کارخانه دستمال کاغذی را داریم، ولی در مذاکره توان نداریم. در صورتی که ما در تولید تکنولوژی و قدرت نرم هم توانمند هستیم. 

روحانی با بیان اینکه ما منطق قوی داریم و می‌توانیم دشمن را مجاب کرده و سرجایش بنشانیم، یادآور شد: امام خمینی(ره) از جنگ با صدام اجازه مذاکره داد. ما در شهریور ماه ۶۷ مذاکره را در ژنو شروع کردیم و دو سال ادامه داشت و آخرش هم صدام آن نامه‌ها را برای آیت‌الله هاشمی نوشت و ایشان جواب داد ما با آن آدم قدار نشستیم و مذاکره کردیم آن آدمی که در ایران آن همه کشتار کرد. مذاکره با هر کسی که می‌خواهد باشد ما مشکلی نداریم و با منطق خودمان مذاکره می‌کنیم. 

رییس‌جمهور در ادامه تاکید کرد: بنابراین از مذاکره وین نترسید، بعضی‌ها می‌ترسند؛ حالا آنقدر که بعضی‌ها نگران هستند که مذاکره فوری انجام شود و تحریم‌ها زود برداشته شود و در انتخابات مشکل پیدا کنند. حالا این‌گونه هم نیست و مذاکره پیچیدگی‌های خودش را دارد. نباید اینقدر نگران باشیم. انتخابات برای ما روز بسیار مهمی است و حضور مردم در انتخابات بسیار مهم است ولی هیچ جناح و هیچ فردی حق ندارد زندگی و معیشت مردم را برای انتخابات به گروگان بگیرد. بگذارید مردم راحت باشند. بگذاریم مردم زندگی کنند و تحریم برداشته شود، چون این به نفع انتخابات و به نفع حضور مردم در انتخابات و همه جناح‌هاست. 

وی ادامه داد: با این اتفاق هیچ جناحی ضرر نمی‌کند، ولی بعضی‌ها فکر می‌کنند که ضرر می‌کنند. البته ما عجله نداریم که بگوییم مذاکرات امروز باشد یا فردا و این وابسته به طرف مقابل است، اما ما آماده‌ایم و حرف‌مان روشن است و می‌گوییم امریکا باید به همان سالی که برجام را امضا کرده است بازگردد؛ یعنی سال ۲۰۱۵. پس ما باید به تیرماه ۹۴ و به همان توافق برگردیم و آنچه گفته‌ایم اجرا کنیم. به محض اینکه امریکا اجرا کرد و ما دیدیم درست و عملیاتی است بلافاصله ما هم عمل می‌کنیم. 

روحانی بیان کرد: اینکه می‌بینید عنوان کرده‌ایم ‌آی‌آر‌۶ را در نطنز فعال خواهیم کرد یا غنی‌سازی را به ۶۰ درصد خواهیم رساند، این پاسخ خباثت‌های شماست. شما نمی‌توانید علیه ملت ایران توطئه کنید و در نطنز جنایت کنید. شما وقتی جنایت کنید ما دست‌تان را می‌بریم. ما دو دست‌تان را زدیم یکی با ‌آی‌آر۶ و یکی با ۶۰ درصد. معلوم هست که ما نمی‌ایستیم و معطل نمی‌مانیم. شما اگر می‌خواهید نسبت به فناوری صلح‌آمیز قانونی ایران که تحت نظارت آژانس است، اخلال ایجاد و اذیت کنید ما باز هم در چارچوب قانون عمل می‌کنیم. کار شما تروریسم هسته‌ای بوده، اما کار ما کار قانونی است. مثلا کاری که قرار بوده ۲۰ روز یا یک‌ماه دیگر انجام دهیم الان داریم انجام می‌دهیم و پاسخ شما را می‌دهیم.

روحانی اضافه کرد: مردم ما بدانند اگر افرادی علیه ما توطئه کردند پاسخ خواهیم داد که البته مقامات امنیتی و اطلاعاتی ما باید گزارش‌های نهایی را به ما بدهند، ولی در ظاهر این جنایت صهیونیست‌هاست. اگر صهیونیست‌ها علیه ملت ما اقدامی انجام دهند ما پاسخ خواهیم داد. اولین پاسخ را گرفتند. اولین پاسخ این بود که شما اگر‌‌ آی‌آر۱ را روی زمین دچار مشکل کردید ما دیگر ‌آی‌آر۱ را نمی‌گذاریم، بلکه آن را جمع می‌کنیم و به جایش‌ آی‌آر‌۶ می‌گذاریم تا حالی‌تان شود نمی‌توانید با این خباثت ما را از این فناوری و قدرت بازدارید.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه ما می‌دانیم که شما می‌خواهید چه کاری کنید، بیان کرد: شما می‌خواهید در مذاکرات دست‌مان خالی شود اما ما با دست پرتر به مذاکرات می‌رویم. پاسخ ما در نطنز این بود که به جای آی‌آر۱ از ‌آی‌آر ۶ استفاده خواهیم کرد و به جای غنی‌سازی ۳.۶۷ درصدی، غنی‌سازی ۶۰ درصدی انجام می‌دهیم، اما در عین حال فعالیت ما قطعا و صرفا صلح‌آمیز و تحت نظر آژانس خواهد بود. ۶۰ درصد و ۲۰ درصد و 5 درصد و 3 درصد ما هم صلح‌آمیز است.

روحانی یادآور شد: چارچوب مذاکرات ما را رهبری به خوبی و روشنی مشخص کرده و ما در همان چارچوب فعالیت خودمان را انجام می‌دهیم. طرف بدهکار ما عمدتا امریکاست و اگر امریکایی‌ها بیایند و به تعهدات خودشان عمل کنند و دست از تحریم بردارند، خواهند دید که ما هم بعد از راستی‌آزمایی به کلیه تعهدات‌مان باز خواهیم گشت.

رییس‌جمهور خطاب به امریکایی‌ها با تاکید بر اینکه هر روزی که به تعهدات خود برگردید ما هم همان روز به عین برجام برمی‌گردیم، عنوان کرد: البته باید ببینیم بازگشت شما واقعی است یا نه. ما راستی‌آزمایی می‌کنیم که خیلی هم طول نمی‌کشد. بعضی‌ها چون بلد نیستند می‌گویند طول می‌کشد. خب ما بلدیم نمی‌خواهید شما غصه بخورید. وزرای ما طراحی کرده‌اند و می‌دانند این کار چقدر زمان می‌برد. هر وقت وزیر نفت بگوید من می‌توانم نفتم را بفروشم و کشتی‌های ما می‌توانند در محل مورد نظر پهلو بگیرند و مشکلات بیمه حل شود و بانک مرکزی بگوید پول من آزاد شده است، این کار صورت گرفته و اینها چیزی نیست و زمان نمی‌برد. ما وقتی ببینیم آنها درست عمل می‌کنند ما هم بلافاصله عمل می‌کنیم. ما به تمام تعهدات برمی‌گردیم به شرطی که شما هم برگردید.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مسیر ما مسیری است که مردم می‌خواهند. ما منتخب مردم هستیم و حرف‌مان حرف مردم است. ۲۴ میلیون رای و ۷۳ درصد مردمی که در انتخابات شرکت کردند، دارند با رییس‌جمهور و دولت حرف می‌زنند پس ما تا لحظه آخر مانند روزهای اول خواست مردم را اجرا می‌کنیم. بعضی‌ها می‌گویند فقط ۱۰۰ و چند روز تا پایان دولت باقی مانده برای ما فرقی نمی‌کند چقدر باقی مانده، چون مثل روز اول کار می‌کنیم و همان‌طور که تحریم‌ها را در ۱۰۰ روز اول شکاندیم اگر دست ما را باز بگذارید در ۱۰۰ روز آخر هم می‌شکنیم و ما مشکلی نداریم و این کار را انجام می‌دهیم.

 

ارسال نظر