روز ناخوش بورس‌های جهانی

۱۴۰۰/۰۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۴۶۲

بلومبرگ در گزارش جدید خود خبر از ریزش اغلب بورس‌های جهانی داد. سخنان جدید رییس بانک مرکزی امریکا باعث اطمینان خاطر بیشتر معامله گران نسبت به آرامش بازارهای پولی شده است. جروم پاول با بیان اینکه بانک مرکزی ابزارهای لازم را برای مدیریت فشار تورمی در اختیار دارد، افزود: به تدریج که اقتصاد به سمت بازگشایی حرکت کند سیاست‌ها عادی‌تر خواهد شد. 

وی همچنین وعده داد در صورتی که مسیر حرکت تورم به گونه‌ای باشد که خطر تغییر انتظارات بازار را تشدید کند، بانک مرکزی وارد عمل شود. در مدل جدید سیاست‌گذاری فدرال رزرو قرار است اجازه عبور محدود نرخ تورم از سطح دو درصدی داده شود. 

صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود اعلام کرد با بهبود نسبی در روند مبارزه با کرونا، متوسط رشد اقتصادی امسال جهان ۶.۰ درصد خواهد بود که این رقم نسبت به گزارش قبلی که در ماه ژانویه منتشر شده بود، ۰.۵ درصد بهبود یافته است. پس از رشد منفی۳.۳ درصدی در سال قبل، انتظار می‌رود متوسط رشد اقتصادی جهان در سال آینده مثبت ۴.۴ درصد باشد. با این حال طبق گفته گیتا گوپیناث، اقتصاددان ارشد این نهاد احیای رشد اقتصادی در نقاط مختلف یکسان نخواهد بود.

در حالی که انتظار می‌رود متوسط رشد اقتصاد جهان در سال جهانی به بالاترین سطح خود در نیم قرن اخیر برسد، احیای کامل اقتصادها طولانی‌تر از چیزی خواهد بود که پیش‌تر تصور می‌شد. کریستالینا جیورجیوا، رییس صندوق بین‌المللی پول با اشاره به در دسترس نبودن واکسن برای همه مردم جهان گفت: کماکان مردم بیشتری شغل‌های خود را از دست می‌دهند و فقر بیشتر می‌شود. به صورت کلی چشم‌انداز اقتصادی جهان بهبود یافته است اما ریسک‌ها کماکان به قوت خود باقی هستند. 

اتاق بازرگانی امریکا با انتشار گزارشی نسبت به مخاطرات برنامه دولت بایدن برای سرمایه‌گذاری دو تریلیون دلاری در زیرساخت‌های اقتصاد امریکا هشدار داده است.

به گفته این اتاق، منابع مالی این طرح قرار است از طریق افزایش محسوس مالیات‌ها تامین شود که این مساله باعث کاهش رقابت‌پذیری اقتصاد امریکا در سطح جهان و سرعت احیای رشد اقتصادی خواهد شد که دقیقا متضاد چیزی است که این بسته پیشنهادی هدف‌گذاری کرده است.

دریک هالپینی، تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در بانک میتسوبیشی گفت: به‌طور کلی هنوز ریسک‌های زیادی در بازارهای مالی وجود دارند که روند معاملات را دست کم تا نیمه نخست امسال تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. وضعیت کرونا هنوز مایه نگرانی بزرگی است به ویژه آنکه هنوز نمی‌توانیم با قاطعیت بگوییم که واکسن‌های موجود در برابر گونه‌های جهش یافته ویروس هم کارایی بالای خود را حفظ کرده‌اند. اینکه تنش‌های ژئوپلیتیکی تا چه حد مناسبات تجاری را تحت تاثیر قرار دهند مهم است.

در بورس امریکا و وال استریت همه شاخص‌ها نزولی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین‌تری از روز قبل خود بسته شدند.شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۲۷ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۳ هزار و ۷۰۸.۲۲ واحد بسته شد. شاخص «اس‌اند پی۵۰۰» با ۰.۰۲ درصد کاهش تا سطح ۴۱۲۷.۹۶ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم و پر بازدید بورسی امریکایعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۳۲ درصد ریزش در سطح ۱۳ هزار و ۸۵۵.۹۵ واحدی بسته شد.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص «فوتسی۱۰۰» بورس لندن با ۰.۳۸ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۸۸۹.۱۲ واحد بسته شد. 

شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۰.۱۳ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۲۱۵ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص «کک ۴۰»بورس پاریس با عقبگرد ۰.۱۲ درصدی در سطح ۶۱۶۱.۶۸ واحد بسته شد. در مادرید شاخص «ایبکس۳۵» ۰.۳۹ درصد پایین رفت و به ۸۵۳۲.۶۰ واحد رسید.

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص «نیک کی۲۲۵» بورس توکیو ژاپن با ریزش۰.۷۷ درصدی تا سطح ۲۹ هزار و ۵۳۸.۷۷ واحدی پایین رفت.

 شاخص «هانگ سنگ» بورس هنگ‌کنگ ۰.۸۶ درصد پایین رفت و در سطح ۲۸ هزار و ۴۵۳.۲۸ واحد بسته شد. در چین شاخص«شانگهای کامپوزیت» ریزش۱.۷۴ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۹۴۷.۷۵ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص «اس‌اند پی اس‌اند ایکس۲۰۰» بورس سیدنی با ۰.۳ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۶۹۷۳.۹۶ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص «تاپیکس» ژاپن نزولی بود.

 

ارسال نظر