بیت‌کوین بار دیگر رکورد شکست

۱۴۰۰/۰۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۴۵۵
بیت‌کوین بار دیگر رکورد شکست

به گزارش کریپتوپوتیتو، قیمت بیت‌کوین پس از عبور از محدوده ۶۲ هزار دلار، توانست اوج تاریخی جدیدی را ثبت کند. این در حالی بود که دقیقاً یک ماه از ثبت اوج تاریخی پیشین این ارز دیجیتال می‌گذرد. اوج پیشین ۱۳ مارس (۲۳ اسفند ۹۹) و در محدوده ۶۱,۷۸۱ دلاری ثبت شده بود. قیمت بیت‌کوین روز گذشته با ثبت رکورد ۶۳ هزار دلار، اوج تاریخی جدید خود را ثبت کرد. پیش از این جهش، قیمت بیت‌کوین بارها برای عبور از ۶۰ هزار دلار تلاش کرده بود که در بسیاری از موارد با شکست همراه بود. رمزارزها مدتی است که دوباره توجه عمومی را به خود جلب کرده‌اند، عمدتا به خاطر دستیابی بیت‌کوین به ارزش بیش از ۶۰ هزار دلاری و همینطور ظهور رمزارزهایی جالب توجه مانند دوج کوین که ایلان ماسک باعث شد قیمتش سر به فلک بکشد. حتی اگر بیت‌کوین را در دوران دستیابی به پیک قیمتش در سال ۲۰۱۸ خریده باشید، با فرض اینکه هیچ‌وقت دارایی‌تان را نفروخته باشید، اکنون به سودی ۲۰۰ درصدی رسیده‌اید. اکنون هزاران کوین رمزارز مختلف در جهان داریم.

 از جمله این پول‌های دیجیتال می‌توان به بیت‌کوین و دیگر «کوین‌های جایگزین یا آلت‌کوین‌ها» نظیر اتریوم، لایت‌کوین و دوج‌کوین اشاره کرد. با توجه به اینکه منابع بیت‌کوین و چند آلت‌کوین دیگر محدود است و شبکه‌هایشان غیر قابل هک، اکنون این بحث پیش آمده که از آنها می‌توان به عنوان دارایی‌هایی برای ذخیره ارزش (مانند طلا) استفاده کرد. آنچه رمزارزها را خاص‌تر از طلا می‌کند این است که به هیچ کشوری تعلق ندارند. کالاهایی نظیر طلا معمولا با دلار امریکا ارزش‌گذاری می‌شوند و بنابراین این کشور کنترلی بیش از حد بر بازار ارزها دارد. تنها دلیل قانع‌کننده‌ای که می‌توان برای سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین یافت، احتمال ظهور آن به عنوان یک دارایی ذخیره ارزش است که نه پشتوانه دولتی دارد و نه متعلق به کشوری خاص است. 

    پتانسیل رمزارز به عنوان پول

یک راه برای محک زدن پتانسیل رمزارز به عنوان پول، مقایسه آن با دیگر تکنولوژی‌های موجود است. در نگاه نخست، به نظر می‌رسد که رمزارزها هم می‌توانند مانند پول نقد همین کارکرد دوگانه را داشته باشند. می‌توان بحث کرد که رمزارزها بهتر از پول نقد فیزیکی به ذخیره ارزش می‌پردازند، زیرا هیچ‌وقت مانند پول‌های رسمی و دولتی به ناگاه کمیاب نمی‌شوند.  از سوی دیگر، یک رمزارز امن و غیر قابل هک است، اگر این موضوع حقیقت نداشت، بیت‌کوین به سرعت ارزش خود را از دست می‌داد. و با توجه به اینکه با کالایی فیزیکی طرف نیستیم، هزینه‌های نگهداری (یا حمل) برخلاف طلا به کمترین میزان ممکن می‌رسد. به عنوان یک روش پرداخت، رمزارزها در حال حاضر به اندازه اپل پی یا گوگل پی کارکرد روزمره ندارند. اما در بازارهای محدودتر مانند پرداخت‌های بین‌المللی، رمزارزها دست بالا را دارند. با توجه به پشتیبانی از بیت‌کوین روی پلتفرم‌های فینتک محبوب مانند Cash App یا Venmo، فاصله میان اپلیکیشن‌های سنتی و رمزارزها از نظر تراکنش‌های روزانه در حال کاهش است.

 پشتیبانی از بیت‌کوین به معنای بشارت دادن آن است و می‌تواند به استفاده گسترده‌تر از این پول دیجیتال منجر شود. از سوی دیگر اما اصلی‌ترین موضوع در ارزش رمزارز به عنوان پول، پتانسیل آن برای تبدیل شدن به یک ابزار ذخیره ارزش غیردولتی و بدون پشتوانه است. با توجه به اینکه بیت‌کوین محبوب‌ترین رمزارز جهان است و قابلیت‌هایی بسیار قدرتمند دارد، اکنون یکی از کاندیداها برای تبدیل شدن به اصلی‌ترین ابزار ذخیره ارزش به حساب می‌آید. یک روش منطقی برای تخمین ارزش بیت‌کوین (در صورتی که تبدیل به اصلی‌ترین ابزار ذخیره ارزش بدون پشتوانه شود)، نگاه کردن به استانداردهای کنونی، یعنی شمش‌های طلا است. 

اکنون ۱۹۸ هزار تن طلا از زمین استخراج شده که ۱۱.۶ تریلیون دلار می‌ارزند.  حدودا ۳۹ درصد از این طلاها (معادل ۴.۵ تریلیون دلار) در قالب شمش نگهداری و میان بخش خصوصی و خزانه‌داری‌های ملی تقسیم شده‌اند. ارزش بیت‌کوین تا ۱۰ سال دیگر، ضریبی از مجموع ارزش شمش‌های طلای امروزی خواهد بود. اگر بیت‌کوین در تبدیل شدن به اصلی‌ترین ابزار بدون پشتوانه برای ذخیره ارزش موفق باشد، ارزشی بین ۱۳۰ هزار الی ۵۳۰ هزار دلار خواهد داشت. باید افزود که کاهش‌های ناگهانی و شدید قیمت باعث می‌شوند بیت‌کوین سرمایه‌گذاری آنقدر خوبی نباشد. نکته منفی در مورد شکست خوردن بیت‌کوین در استفاده عمومی گسترده، ضرر ۱۰۰ درصدی خواهد بود. 

      بیت‌کوین و ایفای نقش در ذخایر بین‌المللی

کنار زدن شمش‌های طلا تنها بخش کوچکی از ماجراست، زیرا بیت‌کوین این پتانسیل را دارد که با ذخایر بین‌المللی ادغام شود. در حال حاضر طلا سهمی ۱۱ درصدی از مجموع ذخایر بین‌المللی با ارزش ۱۲ تریلیون دلار دارد. ۸۹ درصد باقی مانده را ارزهای بین‌المللی تشکیل داده‌اند که بخش اعظمی از آنها نیز در قالب دلار امریکا نگهداری می‌شوند. توزیع نامتناسب باعث شده که اکثر کالاهای برجسته براساس دلار امریکا ارزش‌گذاری شوند و این کشور نیز نقشی اساسی در مبادلات بین‌المللی ایفا می‌کند.

 با توجه به نبردهای تجاری اخیر و تنش اقتصادی ادامه‌دار میان کشورهایی نظیر چین و ایالات متحده، ایده‌آل نخواهد بود که اکثر ذخایر بین‌المللی در قالب دلار امریکا نگهداری شوند. کاهش دادن مقادیر دلار امریکا در ذخایر بین‌المللی باعث می‌شود امریکا کنترل کمتری روی دیگر کشورها داشته باشد.  اینجاست که دارایی‌هایی مانند بیت‌کوین به عنوان ابزارهای ذخیره ارزش غیر دولتی و بدون پشتوانه، وارد میدان می‌شوند. بیت‌کوین می‌تواند جایگزینی برای ۱۰ الی ۷۵ درصد از ذخایر پولی بین‌المللی باشد و این خود ۶۰ هزار الی ۴۴۰ هزار دلار به ارزش هر بیت‌کوین خواهد افزود. اگر بیت‌کوین یک ابزار ذخیره ارزش غیردولتی و بدون پشتوانه موفق باشد، ارزش آن طی ۱۰ سال به ۱۹۱ هزار الی ۹۷۰ هزار دلار خواهد رسید.

    آیا بیت‌کوین می‌تواند 

یک سرمایه‌گذاری منطقی باشد؟

یک نکته مهم برای تعیین اینکه بیت‌کوین می‌تواند یک سرمایه‌گذاری منطقی باشد، بررسی این است که آیا قمار روی ارزش آن اتفاقی مثبت است یا خیر. برای مثال اگر هنگامی که بیت‌کوین ۱۰ هزار دلار قیمت داشت به خرید آن می‌پرداختید، با توجه به معیارهای ارزش‌سنجی که بالاتر به آنها اشاره کردیم، تنها لازم بود ۱ الی ۵ درصد از مواقع خریدی درست کرده باشید تا به سود دست پیدا کنید. با توجه به پشتیبانی گسترده از بیت‌کوین توسط بازیگران بزرگ حوزه فینتک (مانند Venmo و Cash App) می‌توان گفت که شانس موفقیت بسیار بیشتر از ۵ درصد است.

 با رشد روزافزون قیمت بیت‌کوین، روزهای بهتری برای «ساتوشی ناکاموتو»، خالق این رمزارز رقم می‌خورد. گفته می‌شود وی بین ۹۰۰ هزار تا ۱.۱ میلیون بیت‌کوین دارد. با توجه به ارزش این رمزارز و فهرست ثروتمندترین افراد جهان، ناکاموتو می‌تواند در میان ۲۰ فرد ثروتمند دنیا قرار بگیرد.  ثروت بیستمین فرد ثروتمند جهان در فهرست فوربز ۵۹ میلیارد دلار برآورد شده است. اگر برآوردهای انجام‌شده در مورد ثروت خالق بیت‌کوین درست باشد و ساتوشی ناکاموتو واقعا ۹۰۰ هزار تا ۱.۱ میلیون بیت‌کوین داشته باشد، با احتساب قیمت فعلی بیت‌کوین، ثروت وی از ۵۹ میلیارد دلار بیشتر خواهد بود و می‌تواند از نفر بیستم فهرست فوربز پیشی گرفته و نام خود را در بین ۲۰ فرد ثروتمند جهان جای دهد. گفته می‌شود خالق مرموز بیت‌کوین که اطلاعات کمی در مورد هویت وی در دسترس است، از سال اول راه‌اندازی بیت‌کوین، رمزارزهای خود را خرج نکرده و اکنون به چنین موقعیتی دست پیدا کرده است. افزایش قیمت بیت‌کوین باعث شده وی بتواند به چنین موقعیتی دست پیدا کند. گفته می‌شود اگر قیمت بیت‌کوین به ۱۸۲ هزار دلار برسد، احتمالا ساتوشی ناکاموتو می‌تواند به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل شود.  اسفند ماه سال گذشته، جف بزوس مدیرعامل آمازون با ثروت ۱۸۱.۶ میلیارد دلاری خود به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل شد و نامش به عنوان صدرنشین فهرست ثروتمندترین افراد جهان در فهرست فوربز درخشید. در همان مقطع زمانی ثروت ایلان ماسک مدیرعامل تسلا، ۱۶۳.۷ میلیارد دلار بود و وی به دومین فرد ثروتمند جهان تبدیل شد. برخی تحلیلگران بازار پیش‌بینی می‌کنند که قیمت بیت‌کوین تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۱۰۰ هزار دلار برسد و در برخی تحلیل‌ها حتی صحبت از بیت‌کوین ۲۸۸ هزار دلاری هم می‌شود. اگر این تحلیل‌ها درست باشد، خالق بیت‌کوین می‌تواند هر روز به جایگاه جف بزوس به عنوان ثروتمندترین فرد جهان نزدیک‌تر شود.


 

ارسال نظر