جنجال ثبت سفارش نهاده ها

۱۴۰۰/۰۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۴۰۳
جنجال ثبت سفارش نهاده ها

لیلا شیرانی

طی روزهای گذشته یک عضو اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد که ثبت سفارش نهاده‌های دامی متوقف شده است. توقفی یک‌ماهه که به گفته این فعالان اقتصادی، آثار خود را در ماه‌های آینده نشان خواهد داد واحتمالا وضعیت تولید مرغ در هفته‌های آتی دچار مشکل خواهد شد. اما وزارت جهاد کشاورزی این موضوع را رد کرد. بنابه اظهارات سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، ثبت سفارش نهاده‌های دامی متوقف نشده، بلکه در مقطعی وزارت صمت این کار را انجام می‌داد و هم‌اکنون ادامه این کار را وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌دهد. در همین راستا، دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور نیز در اظهاراتی عنوان کرد که از روز یکشنبه ۲۲ فروردین قرار است وزارت جهاد نسبت به ثبت سفارش نهاده‌های دامی و پیگیری تخصیص ارز مورد نیاز آنها از بانک مرکزی اقدام کند. با این حال، اما یک منبع آگاه در گفت‌وگو با «خبرگزاری مهر» گفته است که ثبت سفارش نهاده‌های دامی برخلاف ادعای وزارت جهادکشاورزی حدود یک‌ماه متوقف بود و روز گذشته باز شده، اما هیچ ثبت سفارشی از سوی وزارت جهاد تایید نشده است.

  از توقف یک‌ماهه تکذیب وزارت جهاد 

طی روزهای گذشته کاوه زرگران عضو اتاق بازرگانی تهران اعلام کرده بود که از ۲۰ اسفندماه تاکنون به دلیل جابه‌جایی اختیارات از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی، هیچ ثبت‌سفارشی در حوزه نهاده‌ها انجام نشده و حتی برخی محموله‌هایی که وارد شده نیز به دلیل نقص مدارک و مشخص نبودن نهاد متولی، امکان پهلوگیری و تخلیه نیافته‌اند و به دلیل وجود بروکراسی دولتی، واردات نهاده‌ها توسط بخش‌خصوصی مختل شده است. او همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کرده بود که تامین نهاده‌ها و واردات آن مانند گذشته در شرایط معمول به سر نمی‌برد و از حدود یک‌ماه گذشته به دلیل جابه‌جایی اختیارات از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی هیچ ثبت سفارشی در حوزه نهاده‌ها انجام نشده است. به گفته وی این توقف یک ماهه در روند ثبت سفارش، آثار خود را در ماه‌های آینده نشان خواهد داد واحتمالا وضعیت تولید مرغ در هفته‌های آتی دچار مشکل خواهد شد. اما صحبت‌های این عضو اتاق بازرگانی تهران با واکنش وزارت جهادکشاورزی همراه شد. به‌طوریکه سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ضمن رد ادعای توقف ثبت سفارش نهاده‌های دامی اعلام کرد که ثبت سفارش نهاده‌های دامی متوقف نشده بلکه در مقطعی وزارت صمت این کار را انجام می‌داد و هم‌اکنون ادامه این کار را وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌دهد.

البته بیش از این، ثبت سفارش واردات نهاده‌های دامی و پیگیری امور مرتبط با آن در وزات صمت انجام می‌شد که در اسفندماه سال گذشته این وظیفه به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد. در این میان، حسن عباسی معروفان تعطیلات ایام نوروز را علت ایجاد وقفه در تخصیص ارز دانسته و گفته بود: «در این فاصله به دلیل تعطیلات ایام نوروز، بانک مرکزی برای ثبت سفارش‌ها تخصیص ارز انجام نداده که این مساله مورد اعتراض همگان بود اما در جلسه روز گذشته با نماینده بانک مرکزی این موضوع مطرح شد که تخصیص ارز از هفته جاری آغاز شود.»

  ثبت سفارش نهاده‌ها همچنان بسته

به‌ رغم تکذیب وزارت جهاد کشاورزی، یک منبع آگاه ادعای این وزارتخانه را رد کرد. این یک منبع آگاه در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر از سرگیری ثبت سفارش نهاده‌های دامی به « خبرگزاری مهر» توضیح داده: «سایت ثبت سفارش از روز گذشته یعنی 22 فروردین ماه باز شده وهیچ ثبت سفارشی هنوز از سوی وزارت جهاد تایید نشده است و فقط پرونده‌ها ارجاع می‌شود.» این مقام مسوول در ادامه گفته است: «زمانی که ثبت سفارش باز می‌شود اما تایید پرونده انجام نمی‌گیرد یعنی عملاً ثبت سفارش بسته است». او تاکید کرده: قبل از سال نیز این موضوع از سوی انجمن‌های تخصصی اعلام شده بود که ثبت سفارش متوقف شده، ولی مسوولان به آن توجه نکردند.» بنابه گفته این مقام مسوول، ثبت سفارش یکی از مراحل انجام واردات است و آثار آن فوراً در بازار مشخص نمی‌شود و در ماه‌های آینده نتایج این تأخیر نمایان خواهد شد. او در عین حال این را هم گفته که وزارت جهاد کشاورزی در حوزه ثبت سفارش سردرگم است و بازار را در حوزه نهاده‌های دامی با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.

  آغاز ثبت سفارش به تازگی!

البته صحبت‌های روز گذشته دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران مبنی بر اینکه قرار است ثبت سفارش نهاده‌های دامی از امروز توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام شود، نیز مهر تاییدی به حرف‌های فعالان اقتصادی در خصوص توقف یک‌ماهه ثبت سفارش نهاده‌های دامی است. 

عباس حاجی‌زاده در گفت‌وگو با «ایسنا» با اعلام این مطلب اظهار کرده: «یکی دیگر از مسائلی که مقرر شده توسط وزارت جهاد کشاورزی اقدام شود، پیگیری تخصیص ارز مورد نیاز واردات نهاده‌های دامی از بانک مرکزی است.» او درباره وقفه ایجاد شده در ثبت سفارش نهاده‌های دامی نیز عنوان کرده که وظایف تنظیم بازار و ثبت سفارش نهاده‌های دامی در اواخر سال گذشته از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شد؛ بنابراین ایجاد و تعیین ساختار لازم در این وزارتخانه برای انجام ثبت سفارش و همچنین رسیدن به تعطیلات آغاز سال نو موجب شد که در روزهای ابتدای سال جاری در روند ثبت سفارش نهاده‌های دامی وقفه ایجاد شود. بنابه اظهارات دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران، پیگیری‌های به موقع وزارت جهاد کشاورزی از بانک مرکزی برای تخصیص ارز مورد نیاز واردکنندگان و آغاز ثبت سفارش‌ها می‌تواند روند تامین نهاده‌های دامی مورد نیاز صنایع مرتبط را تسهیل کند.

  تغییر ریل ثبت سفارش نهاده‌ها

در این میان، روز گذشته قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی در خبری اعلام کرد که بر اساس تصمیمات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، مسوولیت و اختیار ثبت سفارش، تعیین اولویت و تخصیص ارز نهاده‌های دام، طیور و کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شد. محمدصادق مفتح با اعلام این خبر افزود: بنا به مصوبه ستاد اقتصادی دولت تمامی امور مربوط به ثبت سفارش، تعیین اولویت، نوع و مقدار، تخصیص و تامین ارز از بانک مرکزی مربوط به نهاده‌های دام و طیور و نهاده‌های کشاورزی (ذرت، کنجاله، علوفه و .....) از وظایف وزارت صمت منفک و به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شده است. او بیان کرده بود که در این زمینه تمامی اقدامات مربوط به تخصیص و تامین ارز و همچنین ترخیص این کالاها از گمرک به اشکال مختلف، با مجوز وزارت جهاد کشاورزی انجام خواهد شد. قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی همچنین تصریح کرد که فعالان اقتصادی و تولیدی می‌توانند موارد مربوط به این کالاها را از وزارت جهاد کشاورزی پیگیری کنند. بنابراین به گفته مفتح؛ به منظور حصول اطمینان ناشی از تامین مکفی و به موقع و متناسب نهاده‌های مورد نیاز کشور، به وزارت جهاد کشاورزی اجازه داده شد تا در شرایط خاص برای واردات نهاده‌ها در چارچوب برنامه زمانی مورد نیاز و بر اساس ابلاغیه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، با ارز حاصل از صادرات بخش کشاورزی یا اشخاص ثبت سفارش کند.

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
0
0
تو شش ماه گذشته ما هیچ گونه نهاده ای نداشته ایم هر آنچه هم بوده با ارز آزاد بوده.