شاخص تن به لباس سرخ‌پوشی نداد

۱۳۹۹/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۵۶۳

براساس معاملات روز سه‌شنبه بیش از پنج میلیارد و ۹۳۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۶ هزار و ۲۱۰ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۱۸۸ واحد افزایش به ۴۳۱ هزار و ۶۱۳ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۱۲۲ واحد رشد به ۲۸۱ هزار و ۹۵۵ واحد رسیدند. شاخص بازار اول پنج هزار و ۵۰۸ واحد و شاخص بازار دوم ۲ هزار و ۱۱۶ واحد افزایش داشتند. حقوقی‌ها در این روز حدود ۴۵۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد چهار هزار و ۵۱۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۲۶درصد یعنی هزار و ۱۵۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۱۰درصد از کل معاملات شد. علاوه بر این در بین همه نمادها، نماد «معدنی و صنعتی گل‌گهر» با یک هزار و ۵۶۰ واحد، «فولاد مبارکه اصفهان» با یک هزار و ۳۵۷ واحد، «معدنی و صنعتی چادرملو» با ۸۴۵ واحد، «پالایش نفت بندرعباس» با ۸۳۱ واحد، «فولاد خوزستان» با ۶۱۱ واحد، «فرآوری معدنی اپال کانی پارس» با ۴۳۹ واحد، «گروه صنعتی پاکشو» با ۴۰۳ واحد، «پالایش نفت تبریز» با ۳۰۹ واحد و «بانک ملت» با ۲۵۸ واحد تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند. نماد «ملی صنایع مس ایران» با ۴۴۹ واحد، «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی» با ۳۱۹ واحد، «ایران خودرو» با ۳۰۱ واحد، «پالایش نفت تهران» با ۲۶۲ واحد، «بانک پارسیان» با ۲۳۴ واحد، «بانک تجارت» با ۱۶۷ واحد، «گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید» با ۱۶۴ واحد، «شرکت ارتباطات سیار ایران» با ۱۴۸ واحد، «سایپا» با ۱۴۶ واحد و «بانک صادرات ایران» با ۱۳۱ واحد با تاثیر منفی بر شاخص همراه بودند. برپایه این گزارش، در روز مذکور نماد «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی»، «گروه دارویی برکت»، «پالایش نفت اصفهان»، «ملی صنایع مس ایران»، «سایپا»، «توسعه و عمران امید» و «ایران خودرو» در گروه نمادهای پر تراکنش قرار داشتند. گروه بانک‌ها هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و ۳۳۰ هزار برگه سهم به ارزش چهار هزار و ۸۷۵ میلیارد ریال داد و ستد شد. در روز سه شنبه شاخص فرابورس نیز حدود ۵۴ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۶ هزار و ۹۷۹ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار یک میلیارد و ۱۶۲ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۲۹ هزار و ۸۳۱ میلیارد ریال داد و ستد شد. در این روز نمادهای «پلیمر آریا ساسول»، «هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه»، «شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین»، «پتروشیمی زاگرس»، «پتروشیمی غدیر» و «پتروشیمی تندگویان» با تاثیر مثبت بر شاخص این بازار همراه بودند.همچنین «بیمه پاسارگاد»، «سهامی ذوب آهن اصفهان»، «بانک دی»، «پالایش نفت شیراز»، «زرین معدن آسیا»، «برق و انرژی پیوند گستر پارس»، «تولید برق ماهتاب کهنوج»، «تولید نیروی برق دماوند»، «مجتمع صنایع لاستیک یزد»، «سنگ آهن گهرزمین» با تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه بودند. بیشترین تزریق پول حقوقی در سه گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری»، «فلزات اساسی» و «خودرو و ساخت قطعات» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «استخراج کانه‌های فلزی» و «استخراج زغال سنگ» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. امروز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۳۶نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۰۵نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۱۳۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۵۴۰میلیارد تومان بود. آخرین قیمت ۸۷نماد حداقل یک درصد نسبت به قیمت روز قبل آنها افزایش یافته و ۴۶۸نماد با کاهش بیش از یک درصدی قیمت همراه بوده‌اند.

     افزایش ارزش سهام عدالت

در پایان معاملات روز گذشته بازار سهام، ارزش سهام عدالت درمقایسه با روز گذشته، ۰.۶درصد معادل با ۶۸هزار تومان افزایش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۰ میلیون و ۷۷۱هزار تومان و ۲۰ میلیون و ۲۹۸هزار تومان رسید.با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۴۶۲هزار تومان رسیده است.

همچنین بنا به اعلام مدیریت عملیات بازار فرابورس ایران، عرضه اولیه سهام شرکت ریل پرداز نوآفرین «حآفرین۱» در روز چهارشنبه ۱۳ اسفند ۹۹ انجام نخواهد شد.

     چرا بورس نزولی شد؟

امیر سیدی، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با ایرنا به افت این روزهای شاخص بورس در بازار اشاره کرد و گفت: از ابتدا مشخص بود که بازار سهام در اسفند ماه روند چندان مطلوبی را در پیش نمی‌گیرد زیرا تاکنون هیچگاه بازار در اسفند ماه با روند صعودی همراه نبوده است و همیشه در مسیر نوسان و افت و خیز قرار داشته است. پرونده بازار سهام همیشه در اسفندماه با حالتی از رکود بسته می‌شود و به دلیل ورود به پایان سال مالی شرکت‌ها و نیاز به نقدینگی بیشتر، توجه سهامداران از سرمایه‌گذاری در بازار سهام کاهش پیدا می‌کند. سیدی خاطرنشان کرد: اتفاقی که همیشه رخ می‌دهد این است که با عبور از ماه اسفند، هر چه به سمت خرداد ماه و برگزاری فصل مجامع نزدیک می‌شویم به واسطه شرکت‌هایی که سودهای خوبی را ایجاد کرده‌اند و احتمال تقسیم سود منطقی از سوی این شرکت‌ها شاهد ورود رونق و بازگشت روند صعودی به معاملات این بازار هستیم. به‌طور معمول برای افرادی که دارای نقدینگی هوشمند هستند و به صورت حرفه‌ای فعالیت در بازار سرمایه را دنبال می‌کنند، اسفند ماه فرصت خوبی است که تصمیم به خرید سهام در بازار بگیرند. وی اظهار داشت: در کل معاملات این بازار همیشه در اسفندماه راکد بوده است و رونق همیشگی را ندارد، اما بازار از فروردین‌ماه مثبت می‌شود و به رونق نسبی در معاملات خود دست پیدا می‌کند. بعید به نظر می‌رسد که تا پایان اسفند ماه شاهد کاهش نوسان منفی در بازار و پایان افت شاخص بورس باشیم زیرا برخی از مسائل مانند برجام، انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و نرخ ارز در بودجه ١٤٠٠ باعث تشدید ابهام در بازار شده است. سیدی به وجود برخی از سهام‌ها در بازار با چشم‌اندازی روشن اشاره کرد و افزود: سرمایه‌گذاران می‌توانند در سهامی که دارای چشم‌اندازی روشن است سرمایه‌گذاری کنند و به عنوان خریدار قوی در بورس محسوب شوند تا از شرایط فعلی بازار استفاده و به دلیل ثبات قیمت‌ها در بورس اقدام به خرید سهام در بازار کنند. بسیاری از سهامداران در اسفند سال گذشته که بازار طبق روال سال‌های گذشته منفی بود اقدام به خرید سهام در بازار کردند و امسال در چند ماه نخست سال که بازار در مسیر رشد قرار گرفته بود بازدهی کلانی را به دست آوردند.

 

ارسال نظر