اما و اگرهای سفرهای نوروزی در دوران کرونا

۱۳۹۹/۱۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۴۵۳
اما و اگرهای سفرهای نوروزی در دوران کرونا

گروه راه و شهرسازی|

پس از گذشت 13 ماه از اعلام رسمی شیوع ویروس کووید 19 در ایران، به نظر می‌رسد سفرهای نوروزی امسال با حال و هوای متفاوت از سفرهای نوروز گذشته انجام شود. اگر سفرهای نوروزی سال گذشته در فضایی آکنده از ترس و نگرانی از ویروسی ناشناخته بود، اما سفرهای نوروز 1400 در حالی که پروتکل‌های بهداشتی متعددی برای انجام سفرهای جاده‌ای، دریایی، ‌ریلی و هوایی طی ماه‌های گذشته مورد استفاده قرار گرفته، با آگاهی از نحوه مقابله با این ویروس، رعایت پروتکل‌های بهداشتی  همچنین امکان انجام تست‌های سریع انجام خواهد شد. ضمن اینکه واکسیناسیون هر چند اندک اما در کشور آغاز  و   امیدهای فراوانی برای دستیابی عامه مردم به واکسن ایرانی در سال 1400 ایجاد شده است. با این حال، ‌مسوولان همچنان تاکید دارند که سفرهای نوروزی با وسایل نقلیه عمومی انجام شود. وسایلی که برخلاف وضع قوانین و پروتکل‌ها، از نگاه برخی ناظران در قیاس با خودروهای شخصی از ریسک بالایی برخوردارند. بی‌گمان، نوروز 1400 در صورتی که تمام پروتکل‌های بهداشتی  حین سفر انجام شود، به مثابه تنفسی مصنوعی برای صنعت حمل و نقل و صنعت گردشگری از آغاز دوران کرونا خواهد بود. از سوی دیگر، می‌تواند مجالی برای خانواده‌ها به منظور غلبه بر چالش‌ها خانه‌نشینی تلقی شود.

    گردشگری دریایی فعلا ممنوع است

دراین حال، ‌حسین عباس‌نژاد، مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه برای برگزاری سفرهای دریایی و گردشگری دریایی در ایام نوروز تابع تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا  هستیم، گفت: احتمال دارد انجام تست فوری برای تمام مسافران دریایی اجباری شود اما هنوز در این باره هم تصمیم نهایی اعلام نشده است.

عباس‌نژاد در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین تصمیم‌گیری‌ها برای انجام سفرهای دریایی در ایام نوروز اظهار کرد: برای برگزاری سفرهای دریایی و گردشگری دریایی در ایام نوروز در بنادر شمالی و جنوبی تابع تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا چه در استان‌ها و چه در ستاد مرکزی هستیم. هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم و پروتکل‌ها و دستورات نهایی درباره این موضوع ابلاغ نشده اما آنچه که تا به امروز (شنبه نهم اسفند ماه) شنیده شده این است که گردشگری دریایی در بنادر جنوب برای نوروز فعلا ممنوع است. مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در هر صورت آماده برگزاری سفرهای دریایی و گردشگری دریایی در بنادر جنوب و شمال در ایام نوروز هستیم، گفت: هر چند هنوز پروتکل‌ها اجرایی یا تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا در ستاد و استان‌ها برای برگزاری این برنامه‌ها یا عدم برگزاری آن اعلام نشده، اما سازمان بنادر در حال آماده سازی بنادر برای انجام برنامه‌های نوروزی است اگر تصمیم ستاد مبنی بر عدم انجام سفرهای دریایی باشد، مانند نوروز 99 تمام برنامه‌ها لغو می‌شود. عباس‌نژاد افزود: اگر بنا باشد برنامه‌های نوروزی برگزار شود به‌طور قطع رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مسافران و متقاضیان اجباری است که یکی از مهم‌ترین آنها رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در شناورها خواهد بود. او ادامه داد: در نوروز سال گذشته به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا تمام سفرها و گردشگری دریایی لغو شد اما در شرایط عادی سالانه بین 10 تا 12 میلیون جابه‌جایی دریایی داشتیم که در طول یک سال گذشته این آمار افت بسیار شدیدی داشت. وی با اشاره به مسیرهای پرتردد دریایی اظهار کرد: مسیر بندرعباس- قشم، چارک- کیش و لافت از پرترددترین و پرتقاضاترین مسیرهای دریایی چه در بخش مسافر چه حمل خودرو هستند و ممکن است امسال مسیرهای دریایی برای اتصال جزایر به یکدیگر افزایش یابد. مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر گفت: برای انجام سفرهای خارجی از طریق دریا هم آمادگی لازم را داریم اما کشورهای همسایه در جنوب کشور، پروتکل‌های خاصی برای برقراری این مسیرها در ایام کرونا دارند و به‌ فعل درآمدن مسیرهای دریایی بین کشورهای همسایه بستگی به شرایط پذیرش آنها دارد البته ایران هم شرایطی برای پذیرش مسافران خارجی دارد اما در طول دوران کرونا جابه‌جایی‌ها در شرایط خاص و با هماهنگی وزارت خارجه انجام شده است.

    محدودیت‌های کرونایی نوروز در اتوبوس؟

در این حال، داریوش باقرجوان، مدیرکل حمل‌ونقل مسافری سازمان‌ راهداری گفت: نوروز امسال فقط بلیت اتوبوس صندلی‌های کنار پنجره فروش می‌رود و مسافران می‌توانند تخلف در فاصله‌گذاری اجتماعی در اتوبوس و سواری کرایه را با تلفن ١٤١ در میان بگذارند. باقرجوان در گفت‌وگو با ایرنا افزود: سفرهای ضروری با خودروی عمومی اعم از اتوبوس، مینی‌بوس و سواری کرایه برقرار است و سازمان راهداری موظف به تامین ناوگان سفر برای نوروز ١٤٠٠ است. وی ادامه‌داد: ۱۴ هزار و ٢٠٠دستگاه اتوبوس، ٢٣ هزار دستگاه مینی بوس و ٣٣ هزار دستگاه سواری کرایه با ١١٠ هزار راننده و کمک راننده برای انجام سفرهای نوروزی پای کار هستند اما توصیه موکد سازمان راهداری منع سفر برای توقف گسترش زنجیره ویروس کرونا است. این مسوول درباره شرایط و ضوابط فروش بلیت اتوبوس و کرایه سواری گفت: چه در خودروهای چهار ردیفه و چه خودروهای سه ردیفه فقط باید بلیت صندلی کنار پنجره به فروش برود. وی اظهار کرد: هر مسافری که شاهد بود صندلی کناری او فروخته شده است، به سرعت اعتراض کند و علاوه بر آن از طریق روش‌های اطلاع‌رسانی شکایت خود را به سازمان راهداری اطلاع دهد. مدیرکل حمل‌ونقل مسافری سازمان‌ راهداری خاطرنشان‌کرد: نظارت بر فاصله‌گذاری اجتماعی از طریق پلیس راه وجود دارد اما اطلاع‌رسانی به موقع مسافران موجب جلوگیری از تخلف در لحظه سفر خواهد شد. وی گفت: برای کرایه سواری عمومی نیز که چهار مسافر ظرفیت دارد، باید برای سه مسافر بلیت فروخته شود. باقرجوان گفت: استعلام کرونایی مسافران هنگام خرید بلیت انجام می‌شود و برای مسافرانی که استعلام آنان مثبت باشد بلیت صادر نمی‌شود. وی درباره سوار کردن مسافران بین‌راهی نیز گفت: امکان استعلام در لحظه از طریق شماره ملی مسافر وجود دارد و رانندگان حق ندارند بدون وجود صندلی خالی کنار پنجره و استعلام کرونا مسافر بین راهی سوار کنند.

    از سرگیری پروازها به دوبی

در تحولی دیگر، پس از آنکه امارات متحده عربی با از سر‌گیری صدور ویزای گردشگری به این کشور برای ایرانیان موافقت کرد، یک شرکت هواپیمایی ایرانی از آغاز فروش بلیت پروازهای دوبی خبر داده است. به گزارش مهر، پس از آنکه سید محمد حسینی رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در امارات متحده عربی (ابوظبی) از آغاز مجدد صدور ویزای توریستی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی خبر داد، از روز پنج شنبه ۷ اسفند ماه نیز تعدادی ویزای گردشگری برای ایرانیان و شهروندان ۱۳ کشور مسلمان صادر شد. همچنین یکی از شرکت‌های هواپیمایی داخلی نیز پس از آنکه صدور ویزای توریستی دوبی آغاز شد، از صدور و فروش بلیت پروازهای روزانه به دوبی برای همه اقشار مردم خبر داد. همچنین قیمت فروش بلیت پرواز یک طرفه تهران-دوبی از سوی این ایرلاین ایرانی برای پروازهای چارتری ۴ میلیون و ۷۰۰ و سیستمی ۴ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان عنوان شده است. پس از آن بار دیگر سفیر ایران در امارات در پُست جدیدی در فضای مجازی، اعلام کرد: هنوز جزئیات موضوع از سوی مسوولان نهادهای ذی ربط اماراتی به دفاتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در ابوظبی و دوبی (سرکنسولگری ایران در دوبی) اعلام نشده است.

به گفته حسینی، فعلاً اولویت با خانواده‌هایی است که پیش از این ثبت نام کرده بودند. برخی شنیده‌ها حاکی از صدور تعدادی ویزای توریستی امارات برای خانواده‌های ایرانی در روز پنج شنبه ۷ اسفند است اما در خصوص سفرهای نوروزی به دوبی هنوز تصمیم‌گیری نشده است.

    هنوز هیچ چیز مشخص نیست

در این حال، مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره احتمال از سرگیری پروازهای دوبی به مهر اظهار کرد: دفتر نمایندگی ایران در دوبی خبری اعلام کرده که صدور ویزاهای توریستی امارات ازسر گرفته شده است. وی افزود: اینکه این ویزا برای چه افرادی صادر می‌شود، هنوز مشخص نیست؛ فکر نمی‌کنم عملاً اقدام خاصی انجام شده باشد. اسعدی سامانی در پاسخ به اینکه آیا برای سفرهای نوروزی، ایرلاین‌ها اقدام به فروش بلیت دوبی خواهند کرد یا خیر؟ گفت: اگر امارات صدور ویزا را آغاز کند مشکلی نیست و ایرلاین‌ها می‌توانند پرواز کنند اما اگر این اتفاق نیفتد، از آنجا که مشخص نیست امارات چه برخوردی با مسافران خواهد داشت، فروش بلیت نوروزی سفرهای دوبی از هم اکنون، مشکل ساز خواهد شد.

    پروازهای بین‌المللی 

محدودیت کرونایی ندارد

در تحولی دیگر، حرمت‌الله رفیعی، رییس انجمن دفاتر خدمات گردشگری و سفرهای هوایی در گفت‌وگو با مهر درباره از سرگیری پروازهای دوبی گفت: هنوز دستورالعمل لازم به ما ابلاغ نشده و قرار است یکشنبه ۱۰ اسفند دستورالعمل مربوطه به آژانس‌ها ابلاغ شود. این فعال صنفی صنعت حمل و نقل هوایی همچنین اظهار کرد: تعیین سقف ظرفیت ۶۰ درصد فروش بلیت پروازهای داخلی، در پروازهای بین‌المللی وجود ندارد و انجام آن در کشور به نظر من کار اشتباهی بود چون همان هواپیما برای سفرهای خارجی با مدت زمان طولانی‌تر، بدون سقف ظرفیت فروش بلیت، اقدام به مسافرگیری می‌کند اما در پروازهای داخلی و با مدت زمان کوتاه‌تر، باید حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت خود را به فروش برساند یا اینکه از فرودگاه مهرآباد باید با ۴۰ درصد ظرفیت خالی پرواز کند ولی از فرودگاه امام خمینی (ره) می‌تواند با تمام ظرفیت مسافرگیری و پرواز کند.


 

ارسال نظر