روند ناکام رشد قیمت بیت‌کوین

۱۳۹۹/۱۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۴۰۸
روند ناکام رشد قیمت بیت‌کوین

بررسی عملکرد قیمتی ارزهای دیجیتالی نشان می‌دهد که در طول یک سال اخیر تمامی ارزهای مهم دیجیتالی رکوردهای تاریخی تازه‌ای به ثبت رسانده‌اند. با وجود آنکه در بازه زمانی یک ساله، این ارزها ریزش‌های زیادی را داشته‌اند اما روند کلی آنها صعودی بوده و همین سود بالای این ارزها باعث شده است تا سرمایه‌های زیادی روانه این بازارها شود. در ادامه، اتفاقات مهم مربوط به بازار رمزارزها در سالی که گذشت، آورده شده است. قیمت بیت‌کوین به عنوان مهم‌ترین ارز دیجیتال، در روزهای گذشته و پس از رسیدن به اوج ۵۸,۵۰۰ دلاری، با سقوط آزاد تا محدوده ۴۴,۹۰۰ دلار کاهش یافت. این در حالی است که کارشناسان معتقدند در صورت شکستن حمایت ۴۶,۲۰۰ دلاری، باید منتظر کاهش بیشتر قیمت باشیم. با وجود این و علی‌رغم سقوط شدید بیت‌کوین، کارشناسان معتقدند که پادشاه ارزهای دیجیتال برای احیای قیمت شانس دارد.

به‌گفته تحلیلگران شرکت تحلیل داده‌های سانتیمنت (Santiment)، یک آدرس مشخص مسوول دومین تراکنش بزرگ بیت‌کوین در سال جاری است. بیش از ۲,۷۰۰ بیت‌کوین درست قبل از سقوط قیمت این ارز دیجیتال منتقل شد. این تراکنش بزرگ‌تر از ورودی ۲,۰۰۰ بیت‌کوینی بود که پیش از سقوط ۴,۰۰۰ دلاری بیت‌کوین در ماه مارس ۲۰۲۰ مشاهده شد. تحلیلگران در این باره عنوان کردند: یک جهش ۱۱ درصدی در مبادلات ورودی وجود داشت که اصلاح قیمت بیت‌کوین را از سقف تاریخی ۵۸,۳۰۰ دلار آغاز کرد. کاوش بیشتر در داده‌ها نشان داد یک آدرس مسوول دومین تراکنش بزرگ بیت‌کوین در سال جاری است که ۲,۷۰۰ توکن را وارد کیف پول و بلافاصله اقدام به فروش کرد. همین آدرس در ماه مارس سال گذشته دقیقاً همزمان با اصلاح پنجشنبه سیاه، ۲,۰۰۰ بیت‌کوین وارد کرد. این آدرس در یک سالی که ایجاد شده، به‌طورکلی ۷۳ تراکنش با حجم کلی ورودی ۹۱,۹۳۵ واحد بیت‌کوین انجام داده و به‌فاصله چند دقیقه اقدام به انتقال همه آنها کرده است. هنگامی که بیت‌کوین در ۲۲ فوریه وارد فاز اصلاح شد، نرخ تأمین بودجه (Funding rate) معاملات آتی بیت‌کوین حتی با وجود تداوم کاهش در حدود ۰.۱۵ درصد بود. بااین‌حال، یک معامله‌گر با نام مستعار «Byzantine General» آن را «زلزله هماهنگ» توصیف کرد و گفت که این روندی سالم است. در کوتاه‌مدت، بسیار مهم است که بیت‌کوین از منطقه حمایتی ۴۵,۰۰۰ دلاری دفاع کند تا اطمینان یابیم که چرخه کوتاه‌مدت به «نزولی» وارد نمی‌شود. پایین‌تر از این منطقه، احتمال اصلاح عمیق‌تر و طولانی‌مدت‌تر به سرعت افزایش می‌یابد.

     حمایت قیمت بیت‌کوین روی ۴۰,۰۰۰ دلار

قیمت بیت‌کوین در روزهای گذشته و پس از رسیدن به اوج ۵۸,۵۰۰ دلاری، با سقوط آزاد تا محدوده ۴۴,۹۰۰ دلار کاهش یافته است. این در حالی است که کارشناسان معتقدند در صورت شکستن حمایت ۴۶,۲۰۰ دلاری، باید منتظر کاهش بیشتر قیمت باشیم. علی‌رغم سقوط شدید بیت‌کوین، کارشناسان معتقدند که پادشاه ارزهای دیجیتال برای احیای قیمت شانس دارد. تحلیلگران با تکیه بر مدل «سوددهی و ضرردهی (IOMAP) »، پیش‌بینی می‌کنند که قیمت بیت‌کوین تا ۵۳,۰۰۰ دلار افزایش پیدا کند. در این محدوده قیمتی، حدود ۷۲۰,۰۰۰ آدرس بیش از ۵۵۰,۰۰۰ واحد بیت‌کوین خریده‌اند. با توجه به مانع بزرگی که به‌واسطه عرضه ایجاد شده است، احتمال جذب بخشی از فشار خرید وجود دارد. سرمایه‌گذاران در محدوده ۵۳,۰۰۰ دلار ممکن است اقدام به فروش سربه‌سر ارزهای خود کنند و این مساله می‌تواند سناریوی نزولی بیت‌کوین را تقویت کند. این در حالی است که به نظر می‌رسد ناحیه حمایتی ۴۶,۲۰۰ دلاری، تنها مانع در مقابل کاهش بیشتر قیمت است و از همین رو، سرمایه‌گذاران چشم به این حمایت دوخته‌اند. شکستن این حمایت ممکن است با کاهش شدید قیمت همراه شود و این مساله ضررهای گسترده‌ای به افرادی وارد می‌کند که پیش‌بینی صعودی در ارتباط با قیمت بیت‌کوین داشتند. دسته‌های IOMAP نشان می‌دهد که حمایت پراهمیت بعدی در محدوده ۴۰,۰۰۰ دلار قرار دارد. ۴۰,۰۰۰ دلار حدود ۱۶ درصد با قیمت فعلی بیت‌کوین فاصله دارد.

    نگاهی به روند قیمت ارزهای دیجیتالی در یک سال اخیر

بیت‌کوین کار خود را در ماه ژانویه در تراز ۷۰۰۰ دلاری شروع کرد. هشتم فوریه از ۱۰ هزار دلار عبور کرد و اولین دامپ (ریزش) جدی خود را در روز ۱۱ مارس تجربه کرد؛ تا جایی که به زیر ۵۰۰۰ دلار بازگشت. این ارز سپس تا ماه ژوئن یک روند پیوسته صعودی را تجربه کرد و در نهایت کار خود را در این سال با رسیدن به نزدیکی ۲۹ هزار دلار خاتمه داد. سال ۲۰۲۱ بسیار خوب آغاز شد. در همان ماه نخست ابتدا ارزش کل بازار ارزهای دیجیتالی و سپس ارزش بازار بیت‌کوین از یک تریلیون دلار عبور کرد. بیت‌کوین روز ۲۱ فوریه با ثبت قله ۵۷ هزار و ۹۶۲ دلار به رکورد جدیدی رسید اما پس از آن ریزش کرد. اکنون ارزش بازار این رمزارز بیش از ۸۸۰ میلیارد دلار است. با رکوردشکنی‌های پی‌در پی بیت کوین شرکت‌های بزرگ در حال سرمایه‌گذاری روی این ارز هستند؛ از جمله تسلا. برخی دیگر از شرکت‌های مهم مثل توییتر و جی پی مورگان هم از ورود خود به بازار این رمزارز در آینده نزدیک خبر داده‌اند. اتریوم دومین ارز مهم بازار ارزهای دیجیتالی است که در شروع سال ۲۰۲۰ حدود ۱۳۰ دلار ارزش داشت اما طی یک سال بیش از ۱۰ برابر رشد کرد و در روز ۱۹ فوریه تا نزدیکی ۲۰۰۰ دلار هم پیش رفت (کلیه قیمت‌ها، قیمت میانگین روزانه از چهار صرافی برتر بازار است) . اتریوم هم مانند بیت‌کوین در دو روز اخیر ریزش شدیدی داشته و به زیر ۱۵۰۰ دلار رسیده است. این رمزارز پروژه‌های توسعه زیادی را در ماه‌های اخیر انجام داده اما هزینه‌های کارمزد بالای این شبکه یکی از نقاط ضعف اصلی آن باقی مانده است. ریپل یکی از پرنوسان‌ترین ارزهای سال ۲۰۲۰ است که قله و قعرهای زیادی را ثبت کرد. ریپل از ۰.۳۳ دلار در ماه فوریه به ۰.۱۳ دلار در ماه مارس رسید. سپس در محدوده ۰.۲ تا ۰.۳ در نوسان بود تا اینکه ۲۴ نوامبر به ۰.۶۹ دلار رسید. این ارز اکنون در محدوده ۰.۴۵ دلار مبادله می‌شود. عملکرد این ارز کاملا تحت تاثیر اخبار دادگاه آن قرار گرفت. کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا از ریپل شکایت کرده است که در هفت سال اخیر اوراق بهادار را بدون مجوز فروخته است. این دادگاه کماکان در حال برگزاری است و رای نهایی آن صادر نشده است. پیام‌رسان تلگرام قرار بود در فروردین امسال ارز دیجیتالی خود را راه‌اندازی کند. این ارز به نام گرام می‌توانست در تراکنشات فضای تلگرامی مورد استفاده قرار گیرد. پس از مخالفت دادگاه منطقه‌ای نیویورک امریکا، تلگرام در اردیبهشت اعلام کرد این پروژه تعلیق خواهد شد. رمزارز دوج‌کوین ابتدا با هدف استفاده در جمع دوستانه و همچنین به عنوان یک ارز در دنیای سرگرمی معرفی شد. به دلیل استفاده از این ارز در پروژه‌های خیرخواهانه و همچنین جامعه بزرگ حامیان ان در شبکه ردیت نام آن کم کم بر زبان‌ها افتاد. اگرچه این رمزارز از سال ۲۰۱۵ توسعه بزرگی نداشته است اما ایلان ماسک، بنیان‌گذار تسلا تاکنون بارها از آن طرفداری کرده و یک بار در توییتر آن را ارز آینده مردم خوانده است. از اواخر ژانویه تا اوایل فوریه، قیمت این ارز تنها طی دو هفته بیش از ۹۰۰ درصد رشد کرد. 

    تا سال ۲۰۲۶ بیش از یک میلیارد نفر 

در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند

مایکل سیلور، مدیرعامل مایکرواستراتژی (MicroStrategy)، پیش‌بینی کرده است که تا ۵ سال آینده یک میلیارد نفر با استفاده از تلفن‌های همراه خود ثروت خود را به‌صورت بیت‌کوین نگهداری خواهند کرد. مایکل سیلور در اظهارنظر اخیر خود عنوان کرده است که تا سال ۲۰۲۶، یک میلیارد نفر بیت‌کوین را برای پس‌انداز انتخاب و آن را با استفاده از تلفن‌های همراه خود نگهداری می‌کنند. شایان ذکر است که مایکرواستراتژی در حال حاضر ۷۰,۰۰۰ بیت‌کوین در اختیار دارد. او در مصاحبه خود با سی‌ان‌بی‌سی، با تأکید بر موضع مثبت خود نسبت به بیت‌کوین، گفت که بیت‌کوین شبکه پولی دیجیتال برتر است. صحبت‌های سیلور تنها یک روز پس از آن انجام گرفت که جنت یلن، وزیر خزانه‌داری امریکا، از بیت‌کوین با عنوان «ناکارآمد» یاد کرده بود. به‌عقیده بسیاری، صحبت‌های یلن باعث سقوط ۲۰ درصدی قیمت بیت‌کوین از اوج ۵۸,۵۰۰ دلاری شده بود. برای سیلور اما، صحبت‌های یلن در مقایسه با کاربردهای بیت‌کوین که به سرعت به جنبه‌های بیشتری از زندگی مالی مردم وارد می‌شود اهمیت خاصی نداشت. وی افزود: موضوعی که کسی درباره آن صحبت نمی‌کند این است که بیت‌کوین یک فناوری پیشرو و طرفدار تساوی انسان‌ها، از تمام جهات است. قرار است روزی را ببینیم که ۷ الی ۸ میلیارد نفر در زمین، شمشی از طلای دیجیتال در تلفن همراه خود دارند و از تلفن همراه خود به عنوان وسیله پس‌انداز استفاده می‌کنند. سیلور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به این مساله اشاره کرد که رسیدن ارزش بازار بیت‌کوین به ۱ تریلیون دلار، دو تا چهار برابر سریع‌تر از آمازون، گوگل و اپل بوده است. او در این باره گفت: به همین خاطر است که می‌گویم جهان به چنین چیزی نیاز دارد و فکر می‌کنم که می‌توان انتظار داشت در ۵ سال آینده یک میلیارد نفر ارزش خود را که همان حساب‌های پس‌اندازشان است، در تلفن‌های همراه‌شان ذخیره کنند؛ آنها قصد دارند از چیزی شبیه بیت‌کوین استفاده کنند. او به خریدهای بیت‌کوین توسط مایکرواستراتژی هم اشاره کرد. چندی پیش این شرکت، سرمایه‌ای ۹۰۰ میلیون دلاری برای خرید بیت‌کوین جذب کرد. این در حالی است که به‌عقیده بسیاری، شرکت‌های کمی پا جای پای تسلا می‌گذارند و اقدام به خرید بیت‌کوین می‌کنند. از طرف دیگر، دن آیوز، مدیر ارشد بخش تحقیقات ودبوش سکیوریتیز، پیش‌بینی کرد که تسلا سرمایه‌گذاری خود را در بیت‌کوین دوبرابر می‌کند. او در این باره افزود: فکر نمی‌کنم این مساله یک هوس زودگذر باشد. فکر می‌کنم تسلا سرمایه‌گذاری خود را روی بیت‌کوین دو برابر کند و این مساله را از نظر یک تراکنش هم خواهید دید. کی یانگ جو، مدیرعامل شرکت تحلیلی کریپتوکوانت، در این باره گفت: همانطور که انتظار می‌رفت، از سطح ۴۴,۰۰۰دلاری حمایت شد. فکر می‌کنم که بیت‌کوین از آن جهت که دیگر ابهام و بلاتکلیفی در مورد تتر وجود ندارد، به صعود خود ادامه دهد یا در حاشیه کانال معامله شود. طبق گزارش‌ها، منظور جو، حمایت نهنگ‌ها از ناحیه ۴۴,۰۰۰ دلاری بوده است.


 

ارسال نظر