توصیه‌های بخش خصوصی به «قالیباف»

۱۳۹۹/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۴۲۳
توصیه‌های بخش خصوصی به «قالیباف»

رییس مجلس: معیشت مردم را نباید اسیر ذائقه‌های سیاسی کرد

تعادل- گروه تجارت |

نشست پارلمان بخش خصوصی با حضور رییس مجلس برگزار شد. در این نشست تصویری از وضعیت کنونی اقتصاد ایران به تصویر کشیده شد که براساس داده‌های ارایه شده از سوی رییس اتاق ایران، میانگین رشد اقتصادی نزدیک به صفر طی سال‌های دهه 90، از گرفتار شدن کشور در تله رشد محدود و نامتناسب با اهداف سند چشم‌انداز که رشد سالانه 8 درصد در نظر گرفته شده، خبر می‌دهد. اتفاقی که موجب شد تا اقتصاد در سال ۹۸ نسبت به سال 96 حدود 11 درصد کوچک‌تر شود و در سال‌های پایانی این دهه شاهد تعمیق شرایط رکود اقتصادی باشیم .به گفته رییس اتاق ایران، «شوک‌های پی‌درپی به نرخ‌های کلیدی نظیر نرخ ارز و اعلام مصوبات و بخشنامه‌های عدیده در حوزه‌های ارزی، پولی، مالی و تجاری» طی سال‌های اخیر به‌گونه‌ای عمل کرده که فعالان اقتصادی افق روشنی برای آینده ندارندو این به خروج سرمایه از کشور دامن زده است. اما عمق فاجعه اینجاست که از سال 1385که تحریم شروع شد تاکنون، 1425 میلیارد دلار به عنوان منابع ارزی به‌صورت مستقیم برای کشور فراهم بوده، اما اکنون کشور گرفتار چند میلیارد دلار منابع مانده در فلان کشور است. فعالان اقتصادی معتقدند که در نظام تصمیم‌گیری داخلی و نظام حکمرانی، هیچ حقی برای بخش خصوصی در اتخاذ تصمیم‌ها قائل نیستند و هرروز بیشتر از تنه این بخش به طرق مختلف زده می‌شود. آنها بخش اعظم مشکلات فعلی اقتصاد را ناکارآمدی در تصمیم‌گیری‌ها عنوان و تاکید کردند که باید مصلحت اندیشی‌ها کنار گذاشته شود. در همین حال، شافعی به رییس مجلس توصیه کرد: «دریک قانون یک‌ساله تعهدات بلندمدت کشور در مالیات‌ها و قیمت نهاده‌ها و غیره را نقض نکنید؛ تخلفات را طبق قانون رسیدگی کنید؛ قشر مولد کشور را اسیر بخشنامه‌های تعدادی بروکرات حقوق‌بگیر نکنید که اصولا تجربه‌ای در کسب‌وکار ندارند. به نظر بخش خصوصی واقعی و سالم گوش کنید.» رییس مجلس هم پس از شنیدن سخنان فعالان اقتصادی با بیان اینکه در مجلس به روی بخش خصوصی باز است، در اظهاراتی عنوان کرد که سلایق سیاسی قطعاً متفاوت است، اما اقتصاد راهکار مشخص خود را دارد و نباید معیشت مردم را اسیر ذائقه‌های سیاسی کرد. 

    بخش مولد

اسیر بخشنامه‌های بروکرات حقوق‌بگیر

یازدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران با حضور محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان بخش خصوصی برگزار شد. در ابتدای نشست غلامحسین شافعی، رییس اتاق ایران به کاهش نرخ مالیات بر سود اشخاص حقوقی اشاره کرد. به اعتقاد او این اقدام حاوی پیام‌های مثبت برای توجه به بخش مولد اقتصاد کشور است؛ اما آثار برخی تصمیمات نیاز به بررسی دارد.

او یکی از آسیب‌های نظام قانون‌گذاری را، تصویب قوانین متعدد عنوان کرد. به گفته او، قانون‌گذاری فرآیندی است که بر اساس پیش‌نیازها و لوازم متعددی انجام می‌شود و طی تشریفاتی شامل تهیه پیش‌نویس، تصویب نهایی و ارزیابی اجرا، صورت می‌گیرد. ارایه پیشنهادهای قانونی بدون ارزیابی و انجام کار کارشناسی دقیق منجر به تصویب قوانین بی‌کیفیت و حتی گاهی متضاد با قوانین قبلی و درنهایت بدون اثرگذاری خواهد شد. به گفته شافعی، براساس آمارهای مرکز آمار ایران میانگین رشد اقتصادی نزدیک به صفر طی سال‌های دهه 90 از گرفتار شدن کشور در تله رشد محدود و نامتناسب با اهداف سند چشم‌انداز که رشد سالانه 8 درصد در نظر گرفته شده است. متوسط تورم بالا و دو رقمی به مساله ساختاری اقتصاد تبدیل شده است، ثبت تورم 34.4 درصد در سال 98 و تورم 30.5 درصدی در 9 ماهه 99 موید از بین رفتن کنترل تورم است.

شافعی ادامه داد: شوک‌های پی‌درپی به نرخ‌های کلیدی نظیر نرخ ارز و اعلام مصوبات و بخشنامه‌های عدیده در حوزه‌های ارزی، پولی، مالی و تجاری طی سال‌های اخیر به‌گونه‌ای عمل کرده که فعالان اقتصادی افق روشنی برای آینده ندارند. نداشتن افق برنامه‌ریزی به خروج سرمایه از کشور خواهد انجامید.

بنا به توضیحات او، اتاق ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی و مشاور قوای سه‌گانه بر اساس آسیب‌شناسی انجام شده و با در نظر گرفتن شرایط کنونی اقتصاد کشور و در راستای دستیابی به الگوی مطلوب و توسعه‌محور، خواستار اعمال مدیریت تغییر در برنامه هفتم توسعه با در نظر گرفتن مجموعه الزام‌ها و بایسته‌ها است تا از این گذر، آینده اقتصاد کشور به تکرار تجربه‌های ناموفق برنامه‌های قبلی توسعه گرفتار نشود.

شافعی تاکید کرد: از این گذر مسیر پیش روی مسوولان کشور و مجلس در سیاست‌گذاری‌ها را راهبری کردند. این درحالی است که اهتمام جدی در سیاست‌گذاری‌ها به نفع بخش‌های مولد اقتصاد کشور مشاهده نمی‌شود و عمده شعارها و تصمیمات مسوولان رنگ و بوی یارانه‌های مختلف دارد و نه تقویت تولید.مشکلات اقتصادی جامعه آنچنان عیان شده که هرگونه مصلحت‌اندیشی نمی‌تواند آن را کتمان کند. ریشه اساسی مشکلات را باید در اقتصاد دید و ریشه اقتصاد را هم در تولید؛ ریشه موفقیت در تولید را هم باید در بخش خصوصی دید؛ اما این توالی توسعه‌ساز را در ایران نمی‌توانیم در بستر زمان به صورت پیوسته و پایدار شاهد باشیم.

به گفته شافعی، متأسفانه مشاهده می‌شود که در نظام تصمیم‌گیری داخلی و نظام حکمرانی این حق را برای حضور بخش خصوصی در اتخاذ تصمیم‌ها قائل نیستند، بلکه هرروز بیشتر از تنه این بخش به طرق مختلف زده می‌شود و حتی امتیازات ناچیز گذشته یک‌به‌یک حذف می‌شود. بخش مهمی از ریشه مشکلات کشور را می‌توان در این حقیقت دید.

رییس اتاق ایران ادامه داد: شاخص‌های نامناسب غیرقابل پنهان در حالی است که منابع عظیمی برای کشور فراهم بوده است. به عنوان نمونه حیرت‌انگیز، از سال 1385 که تحریم شروع شد تاکنون، 1425 میلیارد دلار به عنوان منابع ارزی به‌صورت مستقیم برای کشور فراهم بوده است. این تأسف‌آور نیست که اکنون کشور گرفتار چند میلیارد دلار منابع مانده در فلان کشور باشد؟

شافعی درباره راه نجات اقتصاد کشور گفت: راه نجات اقتصاد کشور به تولید بستگی دارد. راه نجات تولید و صادرات تقویت بخش خصوصی واقعی و متعهد است. البته در لباس تولید و بخش خصوصی، فعال اقتصادی فاسد هم ممکن است وجود داشته باشد که ما قویاً معتقد به مجازات شدید این لکه‌های ننگ هستیم.

به گفته او، نتیجه چنین رویه‌هایی همین آشفته‌بازار مشکلات اقتصادی فعلی کشورمان است که بخش اعظم آن ناکارآمدی در تصمیم‌گیری‌هاست. لذا مصلحت‌اندیشی در ارایه واقعی از مشکلات و اقتصادمان را کنار بگذاریم زیرا راه‌حل شناخت مشکلات و اشتباهات و همفکری نخبگان دانشگاهی و بخش خصوصی واقعی، نه در حرف که در عمل باید به سرانجام رسد.

شافعی در پایان به این نکته اشاره کرد که دریک قانون یک‌ساله تعهدات بلندمدت کشور در مالیات‌ها و قیمت نهاده‌ها و غیره را نقض نکنید؛ تخلفات را هم طبق قانون رسیدگی کنید؛ قشر مولد کشور را اسیر بخشنامه‌های تعدادی بروکرات حقوق‌بگیر نکنید که اصولاً تجربه‌ای در کسب‌وکار ندارند. به نظر بخش خصوصی واقعی و سالم گوش کنید. ما به شما و مجلس شما امید فراوان داریم.

مسعود خوانساری، نایب‌رییس اتاق ایران نیز در این نشست به چندین شاخص مهم اقتصادی کشور اشاره کرد. به گفته خوانساری، اقتصاد ایران در این سال‌ها کوچک شده و شاهد تضعیف سطح زندگی مردم هستیم. در این بین محیط کسب و کار کشور برای حضور بخش خصوصی فراهم نیست چراکه سه نرخ مهم اقتصادی، واقعی نیستند؛ نرخ ارز، نرخ حامل‌های انرژی و نرخ سود بانکی باید واقعی شوند.

در ادامه محمدرضا انصاری، نایب‌رییس اتاق ایران به دو موضوع توسعه صادرات غیرنفتی و ثبات نرخ ارز اشاره کرد. بنا به توضیحات انصاری، رونق تولید به مساله صادرات گره خورده و توسعه صادرات در گرو حل مسائل و مشکلات ارزی است. زمانی که نرخ ارز جهش داشت، باید صادرات در ایران رشد می‌کرد ولی به دلیل مسائل و مشکلات سیاست‌گذاری این اتفاق، آن طور که باید رخ نداد. ولی با این حال در زمانی که کشور تحریم بود، بخش خصوصی واقعی 40 میلیارد دلار صادرات داشت و این ظرفیت‌ها می‌تواند تقویت شود.

   مجلس آماده شنیدن 

دیدگاه‌های بخش خصوصی است

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در یازدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: سلایق سیاسی قطعاً متفاوت است اما اقتصاد راهکار مشخص خود را دارد و هر کس که همت و غیرت دارد، می‌داند نباید معیشت مردم را اسیر ذائقه‌های سیاسی کند.

 به گفته او، مجلس و بخش خصوصی باید با تشکیل کمیسیون‌ها و کمیته‌های کاری مشترک مسائل را حل‌وفصل کنند. علاوه بر این او به این نکته اشاره کرد که باید به دنبال اصلاح اقتصاد وابسته به نفت باشیم.

قالیباف در بخشی از صحبت‌های خود به کسری بودجه اشاره کرد و گفت: با توجه به فاصله درآمدی و هزینه‌ای که در بودجه 1400 مشاهده می‌شود، متأسفانه منبع تأمین این کسری بودجه هم از جایی است که نتیجه‌ای جز گره اضافی ایجاد نخواهد کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی، تعامل را راهگشای مشکلات توصیف کرد و افزود: اگر امروز تا حدی در برخی حوزه‌های اقتصادی، گشایش‌هایی شکل گرفته از طریق تعامل‌ها و مذاکره سازنده به وجود آمده است. بنابراین نیازمند این‌گونه نشست‌ها هستیم. بدون شک در مجلس به روی بخش خصوصی باز است.

قالیباف فعالیت‌های مجلس را نظارت‌محور و کمیسیون‌محور دانست و ادامه داد: شفاف‌سازی، هوشمندسازی و مردمی‌سازی را به جد دنبال می‌کنیم و بر آن هستیم تا اولویت‌های تعریف شده تنها در حد شعار باقی نماند بلکه این رویکردها را اجرایی کرده و آثار آن را ببینیم.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: سلایق سیاسی قطعاً متفاوت است اما اقتصاد راهکار مشخص خود را دارد و هر کس که همت و غیرت دارد می‌داند نباید معیشت مردم را اسیر ذائقه‌های سیاسی کند.

به اعتقاد او، تنظیم‌گری دچار مشکل است و باید با یک برنامه‌ریزی مناسب این مشکل را حل کرد. حل این مشکل در گروی راهکارهایی است که بخش خصوصی ارایه می‌کند.

رییس مجلس شورای اسلامی در پایان سخنرانی خود به مساله رفع تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: از رفع تحریم‌ها استقبال خواهیم کرد اما نباید منتظر باشیم تا تحریم‌ها رفع شوند و به این بهانه کاری نکنیم.

 

ارسال نظر