بودجه «رویایی» برای تهران 1400

۱۳۹۹/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۳۹۲
بودجه «رویایی» برای تهران 1400

گروه راه و شهرسازی |

بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران با رقم ٤٧ هزارو ٦٨٧ میلیارد تومان در بخش اصلی و ٢٢٧٤ میلیارد تومان در بخش تکمیلی دیروز توسط پیروز حناچی به پارلمان شهری پایتخت تقدیم شد. از آنجا که بودجه سال گذشته شهرداری تهران حدود 30 هزار و 201 میلیارد تومان بود، شاهد رشد 66 درصدی بودجه شهری پایتخت در سال پایانی قرن نسبت به بودجه سال 99 هستیم. از همین رو، نقدهای متعددی در جلسه دیروز شورای شهر به بودجه سال 1400 وارد و از جمله گفته شد که این بودجه «رویایی» بسته شده است، مساله‌ای که در حاشیه نشست یادشده از سوی حناچی رد شد. در این حال، به نظر می‌رسد، مدیریت شهری تهران همچون دولت که ماه‌های آخر فعالیت خود را تجربه می‌کند، بودجه‌ای انبساطی برای انجام امور شهری پایتخت در نظر گرفته است. با این تفاوت که دولت با مجلسی متشکل از نیروهای سیاسی مخالف خود مواجه است و به همین دلیل، در این روزها لایحه بودجه 1400 کشور تحت تاثیر جناح‌بندی‌های سیاسی دچار تغییرات شدید و حتی تغییر ماهیت شده است. در مقابل شهرداری تهران با شورای شهری متشکل از نیروهای هم جناح خود مواجه است که به همین دلیل انتظار می‌رود، بودجه سال آینده تهران در قیاس با بودجه کشور کمتر چکش کاری شود.

   پیشنهاد دریافت کمک بلاعوض از دولت

حناچی پس از تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران به شورا گفت: سال سختی را پشت سر گذاشتیم و سال گذشته در همین زمان موقع اعلام شیوع کرونا به شکل غیررسمی در کشور بود و عملا از نیمه دوم اسفندماه شهرداری در شرایط آماده باش کرونایی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این شرایط تا کنون ریالی از کمک‌های دولت استفاده نشده و امیدواریم در جلسه دوشنبه که در حوزه اقتصادی ریاست‌جمهوری تشکیل می‌شود همانطور که به دستگاه‌های دولتی کمک بلاعوض داده شده به شهرداری نیز کمک شود. البته نه وام، چرا که وام مشکل ما را حل نخواهد کرد کمک‌های بلاعوضی که به دستگاه‌هایی همچون گردشگری مطرح شده باید به شهرداری تهران هم این عنایت وجود داشته باشد.

شهردار تهران تاکید کرد: امید داریم با تحولاتی که در بودجه دیده شده سرفصل جدیدی به وجود بیاوریم. اساسا نگاهمان در این دوره بیشتر از فیزیکی بر رویکرد اجتماعی استوار شده است. بسیاری مسائل و مشکلات شهر تهران با همراهی مردم قابل حل است. در حقیقت بسیاری مشکلات به ظاهر لاینحل از نظر ما قابل حل‌و‌فصل هستند.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه رویکرد اصلی ما در مسائل شهری رویکرد اجتماعی است، افزود: در حالی که شهروندان تهران به دلیل تاثیر از ویروس کرونا شرایط سختی را از نظر اقتصادی می‌گذرانند، پیش بینی می‌شود بخشی از این مشکلات نیز در سال ۱۴۰۰ ادامه داشته باشد و شهرداری هم نسبت به این موضوع احساس مسوولیت بیشتری ‌کند. لذا باید تلاش کنیم بیشتر در کنار مردم باشیم و توجه بیشتری به مشکلات شان به ویژه مشکلات اقشار آسیب پذیر داشته باشیم.

شهردار تهران افزود: برخی از موارد رویکرد بودجه ۱۴۰۰ توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، توجه به اقشار آسیب پذیر مانند دستفروشان، اختصاص بودجه خاص برای محلات نیازمندتوجه ویژه «مانند محله هرندی، دولاب، باغ آذری، خلازیر، فرحزاد، ده ونک، شمیران نو و خاک سفید»، توجه به پروژه‌های توسعه محله‌ای اقدامی که از سال گذشته آغاز شده و ادامه پیدا می‌کند، توجه به ارتقای سلامت شهروندان و ورزش شهروندی، نشاط شهری، حمایت از هنرهای موجود در شهر و هنرمندان و همچنین تحولات ساختاری در بودجه ۱۴۰۰ که شامل مواردی همچون تلاش برای لحاظ کردن بار مالی تبصره‌ها در ردیف‌های بودجه است. در حقیقت تلاش شده تا جایی که می‌شود از لحاظ تبصره‌ها در بودجه پرهیز کنیم. وی ادامه داد: ۱۱ هزار و ۳۵۴ میلیارد تومان به ردیف‌های بودجه برای کمک به شفافیت مالی در قالب درآمد عوارض ساختمان‌ها که قبلا در تبصره‌ها بوده اختصاص پیدا کرده است. صرفا در خرید تجهیزات آتش نشانی عوارض ساختمان‌ها که به ردیف‌های اصلی منتقل شده اختصاص پیدا خواهد کرد. بودجه سال ۱۴۰۰ در دو سطح اصلی و تکمیلی پیش بینی شده که در بخش اصلی ۴۷ هزار و ۶۸۷ میلیارد تومان و در بخش تکمیلی ۲۲۷۴ میلیارد تومان پیش بینی شده است که بخش تکمیلی از افزایش درآمدهای شهرسازی محقق خواهد شد و در حقیقت کسانی که منافع بیشتری از افزایش قیمت املاک می‌برند یعنی سازندگان این درآمدها را محقق خواهند کرد. این افزایش درآمدها صرفا به ۳۲ پروژه خاص مرتبط با پروژه‌های زیرساختی اختصاص خواهد داشت. 

    منع کسب درآمد با فروش اموال شهر 

لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران در جلسه دیروز شورای شهر بررسی شد و برخی اعضا به عدم مشخص بودن محل کسب درآمدهای جدید شهرداری انتقاد داشتند.

حسن رسولی دیروز در واکنش به اظهارات حناچی گفت: در بودجه سال ۹۹ تا الآن ۱۰ هزار میلیارد مربوط به سازمان‌ها و شرکت‌ها و ۳۰ هزار میلیارد تومان مربوط به شهرداری بوده و تا الان حدود ۷۳ درصد بودجه ۹۹ تخصیص یافته است. امیدواریم با قولی که داده شده بودجه تا پایان سال تا ۹۰ درصد بودجه اختصاص یابد.

خزانه‌دار شورای شهر تصریح کرد: تاکنون حتی یک دستگاه اتوبوس از سوی دولت به ناوگان شهری اضافه نشده است و حتی حق مسلم شهرداری از محل ۶۰ درصد درآمدهای ناشی از جرایم راهنمایی و رانندگی به شهرداری داده نشده است. ما نه تنها از رییس‌جمهور هیچ کمکی دریافت نکردیم، حتی مطالبات ما از آقای نوبخت نیز بلوکه شده است.

وی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم که برای بودجه ۱۴۰۰ رقم واقع بینانه و قابل تحققی را داشته باشیم.

     بودجه 1400 چطور محقق می‌شود؟

در ادامه حجت نظری عضو شورای شهر گفت: آقای حناچی درباره اینکه چطور قرار است این بودجه را محقق کنند صحبتی نکردند. در حال حاضر دستورالعملی که برای دست فروشان است، اگر اجرا شود منجر به نابودی این افراد می‌شود و به نظرم صحبت‌های آقای شهردار حرف‌هایی تکراری است که هیچ تناسبی با عملکرد شهرداری ندارد.

وی تاکید کرد: نمی‌شود ما دارایی‌های شهر را بفروشیم و بعد بگوییم در حال کسب درآمد هستیم. متأسفانه درباره فروش دارایی شهر شفافیت وجود ندارد متأسفانه امسال پیش‌بینی شهرداری برای درآمدهای غیر نقد ۳۲ هزار میلیارد تومان بود که ۶۵ درصد این درآمد محقق شده و پیش بینی دوستان این است که تا پایان سال با فروش املاک درآمدها حاصل شود که درست نیست.

نظری تاکید کرد: متأسفانه شهرداری در این موارد یا پاسخ نمی‌دهد یا پاسخ درست نمی‌دهد.

در ادامه نیز مجید فراهانی عضو کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر گفت: توجه به کسری بودجه موضوع مهمی است که باید در بودجه به آن توجه شود. موضوع دیگر اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است و پروژه‌هایی مانند پایانه شرق، پروژه صبا، مژده و غیره نیمه‌تمام مانده و با توجه به زمان بندی این پروژه‌ها، باید این پروژه‌ها در بودجه ۱۴۰۰ دیده شود.

محمد سالاری رییس کمیسیون عمران شورای شهر نیز گفت: با توجه به تورم کشور عملاً بودجه ما انبساطی نبوده و انقباضی است. رویکرد ما این است که این افزایش بودجه منجر به شهر فروشی نشود. جای تشکر دارد که شهرداری با وجود اینکه از شهر فروشی جلوگیری شده است اما پروژه‌های مورد نیاز را اجرا کند.

وی افزود: از شهرداری می‌خواهم که بودجه را برای برنامه اولویت محور شورا، حمل و نقل و پروژه‌های کلان بگذارد و ما باید همواره رویکرد ممانعت از شهرفروشی را داشته باشیم.

در ادامه نیز الهام فخاری عضو شورای شهر گفت: چطور می‌توانیم بگوییم بودجه اجتماعی‌تر شده این در حالی است که برخی سرفصل‌های اجتماعی حذف شده است. و نکته دیگر اینکه چه راهی به راه‌های درآمدی شهرداری اضافه شده است. باید گفت هیچ تغییری ایجاد نشده است.

علی اعطا سخنگوی شورای شهر نیز گفت:‌ای کاش در توضیح آقای شهردار کمی تحمیلی‌تر صحبت می‌شد و مشخص می‌شد که ردیف‌های درآمدی نسبت به سال گذشته چه تغییری کرده است.

    حناچی: تحقق بودجه دور از ذهن نیست

شهردار تهران اما در حاشیه نشست دیروز شورای شهر در خصوص رویایی بودن بودجه ۱۴۰۰ و میزان تحقق‌پذیری بودجه سال جاری گفت: ما معمولا دو ماه آخر وضعیت بهتری در طول سال داریم به دلایل مختلف از جمله آنکه معمولا هر سال عوارض تغییر می‌کند و افراد به این دلیل که به سال بعد نخورند در همان سال عوارض خود را پرداخت می‌کنند. تاکنون ۷۰ درصد بودجه محقق شده و اینکه بودجه محقق شود دور از ذهن نیست.

    افزایش عوارض

صدور پروانه‌های ساختمانی 

در تحولی دیگر، حامد مظاهریان، معاون شهردار تهران از افزایش عوارض صدور پروانه‌های ساختمانی در پایتخت خبر داد و گفت: میزان این عوارض تعیین‌کننده قیمت ملک نیست و جهت انجام پروژه‌های عمرانی استفاده می‌شود.

مظاهریان دیروز در یک نشست خبری درباره بودجه شهرداری، با بیان اینکه برای تهران 32 پروژه عمرانی خاص در نظر گرفته‌ایم که نیاز به 2 هزار و 200 میلیارد تومان پول دارد، گفت: در صورتی که این بودجه محقق شود اجرای 32 پروژه عمرانی نیز اجرا خواهد شد.

وی افزود: هزینه مورد نیاز برای این پروژه‌های عمرانی را باید کسانی بپردازند که بیشترین سود را از شهر می‌برند و در شهر سرمایه‌گذاری می‌کنند و بنا نداریم این بودجه را از افزایش نرخ بلیت مترو و عوارض ساختمانی تأمین کنیم و در صورتی که شورای شهر با این موضوع موافقت کند 32 پروژه عمرانی اجرایی خواهد شد.

او تصریح کرد: رقم کل بودجه شهرداری تهران برای سال 1400 بیش از 49 هزار میلیارد تومان است و از این بودجه 37 درصد آن به حمل و نقل عمومی اختصاص یافته است.

مظاهریان گفت: البته ناوگان حمل و نقل عمومی را دولت باید تأمین کند و متأسفانه از سال 90 حتی یک اتوبوس هم از سوی دولت به شهرداری تعلق نگرفته است.

وی گفت: ‌همچنین شهرداران مناطق قرار است منابع بیشتری از بودجه در اختیارشان قرار گیرد و 18 درصد بودجه شهرداری‌های مناطق در سال 1400 افزایش می‌یابد تا پروژه‌ها سرعت یابد.

او درباره میزان عوارض صدور پروانه‌های ساختمانی در تهران و پیش‌بینی این موضوع در بودجه 1400 شهرداری گفت: عوارض پروانه‌های ساختمانی به ویژه در محلات پر برخوردار باید افزایش یابد و بخش خصوصی هزینه‌ بیشتری بپردازد.مناطق برخوردار و آپارتمان‌های بزرگ مدل پرداخت عوارض متفاوت خواهد بود و در صورتی که این قضیه به تصویب شورای شهر برسد می‌توانیم در کنار آن 2200 میلیارد تومان مورد نیاز برای انجام 32 پروژه عمرانی را تأمین کنیم.

مظاهریان در پاسخ به اینکه آیا افزایش نرخ عوارض صدور پروانه‌های ساختمانی در افزایش نرخ ملک در تهران تأثیرگذار خواهد بود گفت: خیر، کل عوارض ما از موضوع مسکن یک تا دو درصد قیمت کل ساختمان است و به هیچ عنوان عوارض صدور پروانه تعیین‌کننده قیمت ملک نیست. وی تصریح کرد: این عوارض در جهت پروژه‌های عمرانی شهر استفاده می‌شود و رقم ناچیزی خواهد بود.

 

ارسال نظر