توانمند‌سازی بنگاه‌های تعاونی حمل‌و‌نقل بار

۱۳۹۴/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۹۸

وزارت کشور و وزارت راه و ترابری در راستای خصوصی‌سازی شرکت‌ها، آزاد‌سازی قیمت حامل‌های انرژی، پرداخت یارانه به جابه‌جایی، حمل ترکیبی بار از مبدا تا مقصد نهایی و تشکیل شرکت‌های توانمند، مکلف است با توجه به وضعیت شرکت‌ها در ارایه خدمات و میزان جابه‌جایی بار و مسافر و عملکرد آنها، نسبت به توانمند‌سازی شرکت‌ها اقدام کند.

وزارت کشور و وزارت راه و ترابری موظفند با همکاری تشکل‌های غیردولتی حمل و نقل، شرایط تعیین اولویت و میزان توانمندسازی شرکت‌ها را با محورهای زیر حداکثر دو ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه تهیه کنند.

1- میزان بار و مسافر جابه‌جا شده توسط شرکت،2- میزان دارایی‌های شرکت و تعداد و نوع ناوگان باری و مسافری،3- تعداد شرکت‌های حمل و نقلی تحت پوشش شرکت‌مادر با توجه به رتبه و عملکرد آنها،4- میزان فعالیت در حمل ترکیبی بار از مبدا تا مقصد نهایی،5- منابع انسانی شرکت.

وزارت کشور و وزارت راه و ترابری می‌توانند محورهای جدیدی را علاوه‌بر موارد فوق تعیین و جهت تصویب به کارگروه توسعه حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت ارایه کنند. به وزارت راه و ترابری و وزارت کشور اجازه داده می‌شود از طریق راهکارهای زیر به توانمندسازی شرکت‌ها پس از ارایه پیشنهاد به کار گروه توسعه حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت و تصویب آن اقدام کنند:

1- واردات ناوگان (بار و مسافر درون و برون‌شهری در زیربخش‌های حمل و نقل زمینی، ریلی، هوایی و دریایی) متناسب با نیاز کشور جهت جایگزین کردن و نوسازی ناوگان فرسوده،2- تخفیف در حقوق ورودی و سود بازرگانی واردات ناوگان مورد نیاز و قطعات و تجهیزات مربوطه،3- معافیت از پرداخت سود عوارض گمرکی برای واردات ناوگان مورد نیاز ،4- تخفیف مالیات عملکرد ناوگان،5- کمک‌های بلاعوض یارانه‌ای،6- اختیار تعیین کرایه حمل و نقل،7-تنظیم پیش‌نویس قوانین و مقررات لازم جهت رفع موانع اجرایی سرمایه‌گذاری و اصلاح قوانین و مقررات مرتبط ،8- سازماندهی شرکت‌ها در قالب تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و مجامع صنفی برای پیگیری خواسته‌ها و نیازهای صنفی، انتقال دیدگاه‌ها و نظرات به مراجع ذیربط و حضور در مراجع قانونی به نمایندگی از ایشان و جلوگیری از فعالیت موسسات غیرمجاز برای حمایت از فعالیت‌های قانونی و تقویت نظام پیمانکاری ارایه خدمات حمل ‌و نقل،9- سازماندهی رانندگان و کارکنان شرکت‌ها در قالب تشکل‌های حرفه‌یی و صنفی و تاسیس شرکت تعاونی مصرف، مسکن، خدمات رفاهی، خدمات پزشکی و درمانی، خدمات تعمیرگاهی و تامین لوازم یدکی و تاسیس صندوق‌های قرض‌الحسنه رانندگان و کارکنان شرکت‌ها برای خدمات‌رسانی،10- اعطای تسهیلات بانکی یا پرداخت بخشی از سود تسهیلات بانکی به شرکت‌ها برای اجرای طرح‌های مرتبط با مدیریت عرضه و تقاضای حمل و نقل، مکانیزاسیون حمل‌ و نقل عمومی، استفاده از سامانه هوشمند حمل‌ و نقل، احداث توقفگاه‌های عمومی، توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ و نقل عمومی، 11- واگذاری بخشی از وظایف تصدی‌گری وزارت کشور و وزارت راه و ترابری و سازمان‌های تابعه به اتحادیه‌ها و مجامع صنفی شرکت‌ها در چارچوب ضوابط و مقررات لازم (از قبیل خدمات خریداری و واردات خودرو، تامین قطعات و خدمات پس از فروش، نوسازی ناوگان از طریق در اختیار‌گیری منابع و اعتبارات مربوطه، صدور تمدید مجوزهای رانندگان حمل‌ و نقل بار و مسافر، اخذ عوارض، توزیع بارنامه)،12- ایجاد فرصت برابر برای شرکت‌ها جهت دریافت مجوزهای مربوطه و رعایت برابری در تخصیص منابع و امکانات،13- الزام متقاضیان استفاده از خدمات حمل‌ونقل به عقد قرارداد با شرکت‌ها،14- واگذاری خدمات حمل و نقل بار و مسافر به شرکت‌ها در سطح شهری، منطقه‌یی، ملی یا بین‌المللی در قبال رعایت کیفیت و استانداردهای حمل و نقل و رضایت کاربران، 15-رتبه‌بندی شرکت‌ها براساس برخورداری از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و الزام به دارا بودن رتبه در برگزاری مناقصات مربوط به عقد قراردادهای حمل‌ونقل، 16-راه‌اندازی نمایشگاه و دبیرخانه دایمی «فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت حمل‌ و نقل» برای تبیین زمینه‌های گوناگون سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، تجهیزات و سامانه‌های حمل‌ و نقل، 17-حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی در بخش حمل‌ و نقل از طریق اعمال سازوکارهای قانون حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در ایران،18- واقعی کردن نرخ خدمات حمل‌ و نقل در راستای حذف تدریجی یارانه‌ها برای شرکت‌ها، 19- واگذاری مدیریت و بهره‌برداری ناوگان حمل‌و‌نقل به بخش تعاونی و خصوصی در چارچوب ترتیبات قراردادی،20واگذاری مدیریت و بهره‌‌برداری تعمیرگاه‌ها، توفقگاه‌ها و پایانه‌ها به بخش خصوصی در چارچوب ترتیبات قراردادی،21- انتخاب، معرفی و تشویق شرکت‌ها در هر زیربخش با عملکرد مناسب. 22- تدوین مقررات نظارتی موثر بر عملکرد شرکت‌ها، کلیه اشخاص فعال حقیقی و حقوقی در بخش حمل و نقل باید حداکثر ظرف مدت یک سال به شرکت تبدیل شوند.

تمام شرکت‌های جاده‌یی برون‌شهری مکلفند طبق برنامه زمان‌بندی، به هنگام فرارسیدن نخستین موعد تمدید پروانه فعالیت به تطبیق وضعیت وسایل نقلیه شرکت، تاسیسات و تجهیزات شرکت و در شرکت‌های مسافری دفاتر فروش بلیت شرکت، با آخرین ضوابط اقدام کنند. در غیر این صورت تمدید پروانه فعالیت آنان مجاز نیست.

همه شرکت‌های مسافربری برون‌شهری موظفند قبل از برقراری سرویس و صدور بلیت در مسیرهای مختلف نسبت به ایجاد شعبه یا عقد قرارداد نمایندگی با سایر شرکت‌های مسافربری هم‌نام طبق ضوابط وزارت راه و ترابری اقدام کنند.

وزارت کشور و وزارت راه و ترابری موظفند شرایط و وضعیت شرکت‌ها را هر سال تا خردادماه مورد بررسی قرار داده و پروانه فعالیت ویژه توانمندی شرکت‌هایی که شرایط مربوطه را از دست داده‌اند اصلاح یا لغو کنند. نظارت عالیه بر اجرای این آیین‌نامه توسط وزارت کشور و وزارت راه و ترابری انجام می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر