کارنامه 93 و برنامه94 بورس کالا

۱۳۹۴/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۹۱

گروه بورس کالا

هیات دولت در تیر ماه سال گذشته مصوبه‌یی را به تصویب رساند که براساس آن پتروشیمی‌ها موظف شدند محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند و این تصمیم موجب آن شد که بازار خرید و فروش این دسته از محصولات در بورس کالا از شفافیت خوبی برخوردار شده و زمینه برای حذف دلالان فراهم شود.

این گزارش حاکی‌ است در همین راستا مدیرعامل بورس کالا اعلام کرد: حجم معامله محصولات نفتی و پتروشیمی در بورس کالا طی سال گذشته نسبت به سال پیش از آن ٨ درصد رشد یافته است.

حسن پناهیان اظهارکرد: بورس کالای ایران در سال ١٣٩٣ سالی موفق را تجربه کرد و امروز در به تعادل رساندن بازارها در شرایط رو به رونق اقتصاد کشور، نقش مهمی ایفا می‌کند و با توجه به ابزارهای متنوع برای معامله اکنون این بورس محلی مطمئن برای فروشندگان و خریداران محسوب می‌شود.

مدیرعامل بورس کالا افزود: معلاملات بورس کالا پارسال در تمام بخش‌ها به ویژه در تالار محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی با رونق همراه بود، به‌طوری که شاهد رشد ٨ درصدی حجم و ٢درصدی ارزش معامله‌های فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی نسبت به سال قبل از

آن بودیم.

وی با بیان اینکه جمع کل حجم این بخش از معامله‌های بورس کالای ایران به ١١میلیون و ٤٤٩ هزار و 370 تن رسید، گفت: ارزش معاملات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی نیز در سال ٩٣ به حدود ٢٠٣هزار میلیارد ریال (202.956.364.758.000) رسید.

پناهیان ادامه داد: در بخش گازها و خوراک‌ها، حجم معامله‌ها به ٣هزار و 990 تن به ارزش ٥٧ میلیارد و ٩٧٠میلیون و ٤٨٠هزار ریال رسید.

مدیرعامل بورس کالای ایران با تاکید بر اینکه عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران طی سال ١٣٩٣ به تعادل رسیده و بازاری پویا و شفاف را سپری کردیم، افزود: در بخش مواد پلیمری معامله‌گران، دو میلیون و 175هزار و 544 تن محصول معامله کردند که ارزش این معامله‌ها بیش از ٨٧ هزار میلیارد ریال بود.

وی ادامه داد: در بخش مواد شیمیایی نیز بیش از یک میلیون تن محصول معامله شد و ارزش این معامله‌ها به حدود ١٩هزار میلیارد ریال رسید.

پناهیان اظهارکرد: در بخش عایق‌های رطوبتی حدود ٢١هزار و 737 تن محصول مورد معامله قرار گرفت و ارزش آن نیز بیش از ٢٧٠میلیارد ریال بود. همچنین در گروه‌های کالایی سلاپس واکس و نیز لوب کات و نیز روغن شاهد افزایش حجم معامله و ارزش آنها نسبت به مدت مشابه

سال ٩٢ بودیم.

مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه در این بازه زمانی بیش از ٤میلیون و 600 هزار تن قیر از مسیر بورس کالا روانه بازار داخلی و خارجی شد، گفت: ارزش این معامله‌ها بیش از ٥٨ هزار میلیارد ریال بود. همچنین تولید‌کنندگان وکیوم باتوم نیز حدود ٢,٥میلیون تن محصول را در بورس کالا معامله کردند که ارزش معامله‌ها به حدود ٢٤هزار میلیارد ریال رسید.

وی افزود: معامله‌گران در بورس کالا پارسال بیش از ٢٣٨هزار تن گوگرد را به ارزش بیش از ٧٩٣میلیارد ریال معامله کردند و روغن نیز در بورس کالا به میزان ٥٦٠ تن و ارزش حدود ١٠میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

پناهیان درباره فعالیت‌های بورس کالا درسال ٩٤ گفت: بورس کالای ایران آیینه تمام نمای بخش واقعی و کالایی کشور است از این‌رو حجم معاملات بورس در درجه نخست به شرایط کلی اقتصادی کشور وابسته است و برای امسال براساس بودجه کشور، نرخ رشد 5/2درصدی پیش‌بینی شده است. بنابراین درصورت تحقق این نرخ در بخش‌های مولد کشور باید شاهد گسترش معاملات بورس کالا باشیم.

وی در ادامه، تکمیل و ارتقا سامانه جامع معاملاتی (تک‌کالایی، چندکالایی، صادراتی، منطقه‌یی و فرعی)، توسعه دارایی‌های پایه قراردادهای آتی و راه‌اندازی معاملات اختیار معامله، استقرار ساز وکار کارگزارمحوری در معاملات قراردادهای آتی، بازنگری و سیستمی کردن فرآیندهای بورس کالای ایران و تهیه و تدوین فرآیند استعدادپروری در شرکت بورس کالای ایران را به عنوان دیگر برنامه‌های این بورس در سال ١٣٩٤ معرفی و اظهارکرد: اکنون بورس کالای ایران در مسیر رشد و تعالی خود قرار دارد و براساس سند جامع استراتژیک، آینده و جایگاه مناسبی برای آن در اقتصاد ملی

قابل تصور است.

به گزارش شانا، مصرف‌کنندگان واقعی امسال نیز همانند سال ٩٣ در بازار درخواست خرید دارند و خروج واسطه‌ها سبب شده تا معامله‌ها با شفافیت کامل انجام شود و افزون بر بورس کالا، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و دیگر نهاد‌های نظارتی نیز بر نحوه معامله‌ها نظارت دارند و بازار محصولات و به‌طور مشخص بازار پتروشیمی کشور با ثبات بوده و در آرامش به سر می‌برد.

کارشناسان اعتقاد دارند که بورس کالا به دلیل ماهیت فعالیت‌های خود و معامله‌های شفاف و دقیق در توسعه اقتصادی کشور و خروج از رکود دارای اهمیتی ویژه است و این بورس در به تعادل رساندن معامله‌ها در شرایط اقتصادی کنونی کشور نقشی مهم را ایفا می‌کند و با توجه به ابزارهای متنوع برای معامله اکنون بورس کالای ایران محلی مطمئن برای فروشندگان و خریداران به شمار می‌رود.

اکنون با توجه به وجود رقابت و نیز بسترهای موجود در بورس کالا عرضه‌کنندگان با اطمینان اقدام به عرضه کالاها و محصولات خود می‌کنند و در مقابل خریداران با توجه به نظارت‌ها و قوانین مدون موجود با اعتماد اقدام به خرید می‌کنند و نظم موجود در بورس کالا با مشارکت همه فعالان تولیدی و اقتصادی کشور پدید آمده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر