کولاک در بورس تهران

۱۳۹۴/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۸۷

گروه بورس هاشم آردم

بورس تهران در روز گذشته شاهد یکی از پرحجم‌ترین روزهای تاریخ خود بود. پس از رشد شدید قیمت‌ها در سه روز ابتدای هفته جاری، حالا به نظر می‌رسد که بازار رفته‌رفته به‌سمت متعادل شدن پیش می‌رود.

براین اساس در روز گذشته بیش از 4‌میلیارد اوراق بهادار به ارزش بیش از 964‌میلیارد تومان در 229‌هزار و 354نوبت در بورس و فرابورس دست‌به‌دست شد که در نوع خود رکود قابل‌توجهی محسوب می‌شود. از این میزان 824‌میلیارد تومان (معادل 85‌درصد از کل معاملات) به خرید‌و‌فروش سهام و حق تقدم در بورس و فرابورس اختصاص داشت.

این مساله نشان از آن دارد که بسیاری از افرادی که در ماه گذشته اقدام به خرید کرده بودند، حالا با کشف سود قابل‌توجه 20 تا 25‌درصدی از بازار سهام خارج شده‌اند و سهم‌ها را به کسانی که آمادگی دارند دست‌کم سه‌ماه سهم نگهداری کنند سپردند. در روز گذشته، بسیاری از سهم‌ها در آستانه مقاومت‌های مهم خود قرار داشتند که معاملات پرحجم آنها باعث شد مقاومت‌های خود را با قدرت پشت‌سر بگذارند.

بازار سهام تهران از ابتدای سال جاری از 62‌هزار 500واحد به کار خود آغاز کرد و تاکنون سود متوسط تقریبا 13‌درصدی را برای سهامداران به ارمغان آورده است.


رکورد بی‌سابقه «وبصادر»

دیروز سهام بانک صادرات (وبصادر) رکورد بی‌سابقه‌یی از خود بر جای گذاشت. طی معاملات دیروز بیش از یک‌میلیارد از سهام این بانک به ارزش 160‌میلیارد تومان معامله شد. این مساله باعث شد مقاومت مهم این بانک که روی قیمت 100تومان قرار داشت، به‌طور کامل و با قدرت شکسته شود. در سایر نمادهای بزرگ ازجمله نمادهای بانکی و خودرویی نیز اتفاق مشابهی رخ داد. حجم‌های بالای معاملات باعث شد چنین به نظر برسد که حالا مقاومت‌های مهم سهم‌ها به حمایت‌های قدرتمندی بدل شده‌اند. دیگر بعید به نظر می‌رسد که سهام بانک صادرات که در این روزها پربیننده‌ترین سهام بازار بود به قیمت‌های کمتر از 100تومان بازگردد. هرچند از نظر فعالیت هنوز تفاوتی در عملکرد بانک‌ها و کلیه شرکت‌ها ایجاد نشده است، اما خوش‌بینی به آینده بازار سهام باعث شده است که P بر E بازار اصلاح شود و در مداری بالاتر قرار گیرد.

یکی از نشانه‌هایی که باعث می‌شود در کوتاه‌مدت امیدی به رشد شدید بازار نداشته باشیم، عرضه صف‌های خرید و همچنین منفی‌شدن برخی نمادها بود. بر این اساس در نماد «فارس» شاهد کاهش قیمت بودیم که همین موضوع باعث شد شاخص کل 187واحد تنزل یابد.

هرچند P بر E بازار همچنان در محدوده جذابی قرار دارد، اما بعید به نظر می‌رسد که رشد سرسام‌آور روزهای گذشته همچنان ادامه یابد. انتظار می‌رود در کوتاه‌مدت بازار متعادل باشد و در بازه کوچکی نوسان کند. حال اندک‌اندک روند بازار از نو به مذاکرات هسته‌یی گره می‌خورد. همان‌طور که مذاکرات هسته‌یی به‌زعم فعالان بازار سهام در وضعیتی بهتر از سال گذشته قرار گرفته است، شاخص کل بورس نیز یک پله بالاتر از سال گذشته قرار می‌گیرد. احتمالا این روند تا زمانی که اخبار مثبت بیشتری از مذاکرات مخابره شود ادامه خواهد یافت.

در حال حاضر انتظار نمی‌رود که شاخص بورس و قیمت‌ سهم‌ها در کوتاه‌مدت رشد قابل‌توجهی را تجربه کند. اما از طرفی به فصل مجامع نزدیک می‌شویم و از طرف دیگر چشم‌انداز بازار نسبتا مطلوب است، لذا تا سه‌ماه آینده این احتمال وجود دارد که بازار آهسته و پیوسته رشد کند. نکته دیگری که می‌تواند باعث رشد قیمت‌ها در بورس باشد، کاهش نرخ سود سپرده‌یی بانکی است. بعید به نظر می‌رسد که بانک مرکزی پیش از توافق نهایی هسته‌یی بتواند نرخ سود سپرده‌ها را کاهش دهد. خصوصا که مقامات وزارت امور اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی بر این باورند که نرخ سود سپرده‌ها باید به‌صورت طبیعی و نه دستوری تنزل یابد. ماهیت بازار پول تا حدود زیادی با بازارهای دارایی تفاوت دارد. شاید بین بازارهای دارایی و پول، بازار پول محافظه‌کارترین بازار باشد. تا زمانی که اتفاقی حقیقی رخ ندهد به‌واقع نمی‌توان انتظار داشت که بازار پول با تغییری محسوس مواجه شود، مگر آنکه مقامات اقتصادی قصد داشته باشند سود سپرده‌ها را به‌صورت دستوری کاهش دهند که این مساله در دولت فعلی بسیار بعید به نظر می‌رسد. لذا احتمالا بازار سهام تا ضرب‌الاجل 10تیر، فرازونشیبی ملایم خواهد داشت و پس از آن، در‌صورتی‌که نتیجه توافق به نفع سهامداران بورسی باشد می‌توان انتظار داشت که بازار چند پله دیگر رشد کند.


پالایشی‌ها متزلزل‌ترین گروه

همچنین در روز گذشته نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت بندرعباس «شبندر» مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی بود. گره معاملاتی وضعیتی است که در آن یک نماد معاملاتی با وجود برخورداری از صف سفارش خرید یا فروش حداقل معادل یک‌برابر حجم مبنا برای شرکت‌های با سه‌میلیارد سهم و بیشتر و دوبرابر حجم مبنا برای سایر شرکت‌ها، به‌علت عدم تقارن قیمت‌های درخواست خرید‌و‌فروش، حداقل به‌مدت 10جلسه معاملاتی متوالی مورد معامله قرار نگیرد یا متوسط معاملات روزانه آن در این دوره کمتر از 5‌درصد حجم مبنا باشد. برای رفع گره معاملاتی، تاثیر حجم مبنا در محاسبه قیمت پایانی نماد مورد نظر، برای دوره مشخصی که از 5جلسه معاملاتی متوالی بیشتر نیست، حذف می‌شود.

نکته مهمی که پس از رفع گره شبندر رخ داد، نوسانی بود که در نمادهای پالایشی پیش آمد. شبندر پس از رفع گره تا 8‌درصد مثبت پیش رفت و پس از آن تا 5‌درصد مثبت فرو ریخت. همین موضوع باعث شد که نماد «شبریز» (پالایشگاه تبریز) تا صف فروش پیش برود. همچنین سهام پالایشگاه لاوان (شاوان) تا منفی5‌درصد ریزش کرد. اما در ادامه روند معاملات و رشد قیمت شبندر تا 12‌درصد مثبت، صف فروش این نمادها به صف خرید بدل شد. به نظر می‌رسد که عدم شفافیت در این نمادها باعث شده‌ است که محل سفته‌بازی قرار گیرند. چرا که سهام این صنایع در این قیمت‌ها حقیقتا ارزنده نیست و به‌واسطه آنکه تقریبا اغلب سهامداران پالایشی در زیان هنگفتی به‌سر می‌برند، دستخوش سفته‌بازی قرار گرفته‌اند.


عرضه‌های اولیه

عرضه اولیه سیمان خوزستان امروز انجام می‌شود. به گزارش سنا، تعداد 65میلیون سهم معادل 10درصد از سهام شرکت سیمان خوزستان عرضه اولیه می‌شود. یادآور می‌شود سیمان خوزستان متعلق به شرکت سیمان آبیک و سیمان سپاهان به عنوان چهارصد و هشتاد و سومین شرکت پذیرفته‌شده در فهرست نرخ‌های بازار دوم و در نماد «سخوز» عرضه خواهد شد. این شرکت که جلسه معارفه‌یی را در 28آبان سال گذشته برگزار کرده و دارای سال مالی منتهی به 29اسفند است، سود هر سهم سال گذشته را 1001ریال و سود سال جاری را 896ریال پیش‌بینی کرده است لذا احتمالا این سهم با قیمتی در محدوده 400 تا 500 تومان عرضه خواهد شد.

در ادامه سیاست افزایش عرضه‌های اولیه که سازمان بورس ترتیب داده است، فردا نیز 5درصد از سهام شرکت ۱۵۰۰میلیارد تومانی فولاد هرمزگان در فرابورس عرضه اولیه می‌شود.

در این عرضه 750میلیون سهم معادل 5درصد از سهام فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز» در بازار دوم معاملات واگذار می‌شود. از این تعداد 350میلیون سهم برای کشف قیمت و 400میلیون سهم دیگر برای معامله‌گران آنلاین در نظر گرفته شده است.


آمار معاملات

در داد و ستدهای روز گذشته بورس تهران ارزش روز بازار با حدود 2هزار میلیارد تومان افزایش به رقم 316هزار میلیارد تومان رسید.

در نتیجه معاملات دیروز شاخص کل بورس با رشدی 582 واحدی به عدد 70هزار و 843 رسید. همچنین سهامداران بیش از سه میلیارد و 624 میلیون سهم و حق تقدم را به ارزش هفت هزار و 642 میلیارد ریال در 181هزار نوبت معاملاتی دادوستد کردند. شاخص آزاد شناور نیز یک‌هزار و 37 واحد بالا رفت. همچنین شاخص‌های بازار اول در حالی 715واحد بالا رفت که شاخص بازار دوم افتی 714 واحدی را تجربه کرد.

همچنین نماد هلدینگ خلیج فارس بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت. در مقابل نمادهای پالایش نفت بندرعباس، بانک ملت، هلدینگ نفت و گاز پارسیان، مپنا، بانک پاسارگاد و تاپیکو با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص رشد این متغیر را رقم زدند.

در میان گروه‌های صنعتی نیز دیروز بانک‌ها، خودرو و فنی مهندسی در صدر صنایع قرار گرفتند. همچنین شاخص‌های فرآورده‌های نفتی، فنی مهندسی و حمل و نقل نیز بیشترین رشد را داشتند.

بیشترین رشد قیمت‌ها نیز متعلق به نمادهای لیزینگ خودرو غدیر، پالایش نفت بندرعباس، بین‌المللی توسعه ساختمان، نورد آلومینیوم، سرمایه‌گذاری ملی ایران، پتروشیمی کرمانشاه و سرمایه‌گذاری البرز بود.

در مقابل نمادهای کمک فنر ایندامین، کویر تایر، ایران ترانسفو، افست، شیشه و گاز، سخت آژند و پلی اکریل بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

در معاملات روز گذشته پالاش نفت اصفهان، کشتیرانی، پتروشیمی شیراز، بانک کارآفرین، بانک ملت، پست‌بانک و سرمایه‌گذاری البرز بیشترین تقاضای خرید را داشتند. در مقابل نمادهای آهنگری تراکتورسازی ایران، سیمان دورود، کمباین‌سازی، ایران ترانسفو، کالسیمین، سیمان قائن و پتروشیمی فناوران سنگین‌ترین صف‌های فروش را داشتند. بانک صادرات و بانک ملت نیز بیشترین حجم و ارزش معاملات را داشتند.


فرابورس

در جریان معاملات دیروز فرابورس ایران، 507میلیون ورقه بهادار به ارزشی بالغ بر 2هزار میلیارد ریال مورد دادوستد قرار گرفت.

به گزارش روابط‌عمومی فرابورس ایران، در پایان معاملات دیروز 17 فروردین‌ماه، 507میلیون و 60هزار ورقه بهادار در 47هزار و 755نوبت دست به دست شد و ارزش آن به 2هزار و 2میلیارد ریال رسید.

گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با معامله 142میلیون و 200هزار سهم به ارزش 303میلیارد و 680میلیون ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات روز جاری را به خود اختصاص داد و شاخص فرابورس با کاهش 1.6درصدی روی رقم 784واحد ایستاد.

بیشترین افزایش قیمت دیروز مربوط به رشد 5درصدی قیمت سهام توسعه خدمات دریایی و بندری سینا بود و سهام گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان و شرکت‌ پتروشیمی تهران بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص فرابورس داشتند.

از سوی دیگر، پتروشیمی زاگرس، زغال‌سنگ پروده طبس، البرز بالک و شرکت صنایع غذایی مینو شرق با بیشترین کاهش قیمت روبه‌رو شدند.

همچنین، در بازار اوراق تسهیلات مسکن اغلب نمادها کاهش قیمت را تجربه کردند و هر ورقه حق تقدم تسهیلات مسکن در بازه 71 تا 74 هزار تومان معامله شد.

بازار اوراق با درآمد ثابت نیز شاهد معامله 202هزار و 200ورقه مشارکت سه‌ماهه نارنجستان در روز جاری بود و بیشترین حجم معاملات ETF هم به صندوق سرمایه‌گذاری اطلس با خرید و فروش 353هزار و 269سهم اختصاص یافت.

این گزارش می‌افزاید: نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین، جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام در روز چهارشنبه 19فروردین، در پایان معاملات دیروز متوقف شد و همچنین تعداد 131میلیون و 641هزار و 72 حق‌تقدم استفاده نشده شرکت توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد در بازار پایه توافقی، بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت معامله شد.

همچنین نماد معاملاتی بانک مهر اقتصاد دیروز برای انجام معامله در بازار پایه فرابورس ایران گشایش یافت.

به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، در اجرای مصوبه بهمن‌ماه 93 بانک مرکزی مبنی‌بر واگذاری تدریجی بخشی از سهام بانک مهر اقتصاد به عموم حداکثر ظرف 4ماه، نماد این بانک در روز گذشته برای انجام معامله گشایش یافت. بانک 12هزار میلیارد ریالی مهر اقتصاد با نماد «ومهر» در تاریخ 26اسفند 93 در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری به عنوان یکصد و هشتاد و سومین نماد معاملاتی در فهرست نرخ‌های بازار پایه فرابورس ایران درج شده است و معاملات آن به صورت توافقی انجام خواهد شد. در روز گذشته بیش از 12میلیارد سهم این بانک به ارزش 1.6میلیارد تومان و به قیمت 130تومان مورد معامله قرار گرفت که 100درصد خرید در این نماد متعلق به اشخاص حقیقی بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر