اخبار کوتاه

۱۳۹۴/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۶۹

ضرورت تولید مشارکتی با خارجی‌ها

رییس اتحادیه لوازم خانگی گفت: با لغو تحریم‌ها تولیدکنندگان معتبر داخلی می‌توانند با تولید‌کنندگان خارجی مشارکت کرده و محصولاتی برای صادرات به بازار منطقه تولید کنند.

محمد طحانپور در گفت‌وگو با فارس درباره تاثیر تفاهمنامه لوزان بر رونق بازار لوازم خانگی به این نکته اشاره کرد که موج توافقات تاثیر مثبتی بر بازار لوازم خانگی گذاشته است، چراکه در چند سال گذشته برخی فکر می‌کردند که اجناس، کمیاب یا گران می‌شود، به‌همین دلیل ممکن بود بیش از نیاز در همه زمینه‌ها خرید کرده و در خانه انبار کنند که خود به خود تاثیر منفی بر بازار می‌گذاشت.

وی بااشاره به اینکه قطعا با برداشته شدن تحریم‌ها، برندهای معتبر و مرغوب خارجی وارد بازار ایران خواهند شد، تصریح کرد: این مساله ممکن است نگرانی‌هایی را برای تولیدکنندگان داخل به‌وجود بیاورد، اما باید از این فرصت به‌وجود آمده باتوجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی استفاده کرد، چراکه زیرساخت‌های تولید لوازم خانگی مرغوب در داخل وجود دارد و در صورت مشارکت با برندهای خارجی، تنها برخی ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های نوین به‌روز شده و وارد کشور می‌شود.

وی افزود: با شرایط جدید تولیدکنندگانی در بازار ماندگار می‌شوند که کالای باکیفیت تولید کرده و خدمات پس از فروش خوب ارایه کنند.

به گفته رییس اتحادیه لوازم خانگی، می‌توان از ظرفیت تولید مشترک با هدف بازارهای صادراتی منطقه استفاده کرد که هم اشتغالزایی و هم ارزآوری برای کشور در پی دارد.

طحانپور همچنین معتقد است، اکنون آرامش در بازار حاکم شده و تنشی که هر سال با آغاز سال در بازار ایجاد شده و حرف از افزایش قیمت به میان می‌آمد وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در عین حال، اگر تحریم‌های بانکی و موانع واردات و صادرات کالا برداشته شود، قیمت تمام‌شده پایین آمده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال تا حد معقولی قیمت‌ها کاهش یابد.


رتبه ایران در ذخایر معدنی

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی با بیان اینکه از نظر ذخایر معدنی مقام دهم دنیا را داریم، گفت: تولید ناخالص معدنی کشور یک درصد است.

به گزارش ایرنا، بهروز برنا در جلسه رونمایی از نقشه راه علوم زمین‌شناسی استان آذربایجان‌شرقی در تبریز، توجه به بحث اکتشاف را زمینه تولید ثروت دانست و افزود: اگر به بخش معدن توجه ویژه‌یی شود، بهترین محل ایجاد شغل بوده و نرخ بیکاری بسیار کاهش می‌یابد.

وی گفت: در دنیا 12.8میلیارد دلار هزینه اکتشاف می‌شود، ولی در ایران به بخش اکتشاف جفا شده است. معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی گفت: اکتشافات عمقی یکی از اساسی‌ترین اکتشافاتی است که باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد، سال گذشته با همکاری ایمیدرو و معاونت معدنی تفاهمنامه‌یی امضا شد که حاصل آن 40محدوده امیدبخش برای حفاری است.

وی استان آذربایجان‌شرقی را جزو چهار استان برتر در زمینه معدنی برشمرد و گفت: این استان با داشتن حداقل 10تن ذخیره شناخته شده طلا یکی از استان‌های غنی در زمینه طلا بوده و از 10نوع ماده معدنی در سطح ملی نیز برخوردار است. برنا اظهار کرد: سازمان زمین‌شناسی روی 20منطقه اولویت‌دار تقسیم شده که پنج منطقه با ذخایر جدید کشف شده در آذربایجان‌شرقی قرار دارد.

وی با بیان اینکه علاوه بر نفت و گاز 10معدن در کلاس جهانی در کشور داریم، اظهار کرد: متاسفانه خام‌فروشی در زمینه تولیدات معدنی در کشور ما رایج است که باید به سمت فرآوری و بازیافت حرکت کنیم.

برنا خواستار توجه به زیرساخت‌های حمل‌ونقل به‌ویژه شبکه ریلی برای بهره‌برداری بیشتر از معادن شد و گفت: با اینکه تولیدات علمی ما در علوم زمین سال به سال افزایش می‌یابد ولی اجرایی نشدن آن باعث عقب ماندن ما از جایگاه جهانی می‌شود.


نرخ بالای سود بانکی نفس صنعت را برید

احد کرمانی، عضو انجمن صنایع نساجی با تاکید بر لزوم کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی متناسب با کاهش نرخ تورم، گفت: دولت وظیفه دارد از محل یارانه‌ها که طی یک دهه اخیر قرار بود به تولید اختصاص یابد، سود بانکی را بپردازد تا بخش صنعت تقویت شود.

کرمانی در گفت‌وگو با فارس بااشاره به اختلاف موجود بین نرخ تورم و نرخ سود تسهیلات بانکی، اظهار کرد: در کشورهایی مانند چین و پاکستان، هزینه تمام شده تولید بسیار پایین‌تر از ایران است که دلیل اصلی این مساله نرخ پایین بهره بانکی و در حد 3درصد است، درحالی که در ایران سود تسهیلات بانکی به بیش از 20درصد می‌رسد و درمورد بانک‌های خصوصی نیز این رقم تا 33درصد افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: اگر نرخ سود تسهیلات بانکی تک‌رقمی نشود، صنعت نمی‌تواند نفس بکشد و در این زمینه دولت وظیفه دارد از محل یارانه‌ها که طی یک دهه اخیر قرار بود به تولید اختصاص یابد، سود بانکی را بپردازد و درواقع بار مابه‌التفاوت نرخ سود به دوش دولت باشد.

کرمانی گفت: در حال حاضر حدود 20 تا 30درصد ظرفیت صنعت نساجی فعال است و مشکل تامین مواد اولیه و کمبود نقدینگی ازجمله مشکلات مهم این صنعت به‌شمار می‌رود.

وی بااشاره به صدور بیانیه لوزان، گفت: ادامه مذاکرات می‌تواند گشایش‌هایی را در تامین نیاز بخش صنعت ایجاد کند و زمان گشایش اعتبار را کاهش خواهد داد. در عین حال قیمت ارز نیز متعادل خواهد شد و این مساله به‌نفع بخش تولید است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر