دستاوردهای اتاق بازرگانی در سالی که گذشت

۱۳۹۴/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۶۲

اتاق بازرگانی ایران

سالی دیگر بر اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور گذشت و در سال 93 که سالی پر فراز و نشیب برای اقتصاد کشور بود با قوت و قدم‌هایی استوارتر به فعالیت خود ادامه دادند.

حال اتاق‌ها برای فعالیت قوی‌تر در سال جاری آماده می‌شوند. اتاق بازرگانی ایران پیرامون فعالیت‌های اتاق در سال 93 و انتظارات از اتاق و بخش خصوصی در سال 94 با دو تن از نماینده‌های کمیسیون اقتصادی مجلس گفت‌وگو کرده است.

«سیدناصر موسوی‌لارگانی» نماینده مجلس نهم، پیرامون فعالیت‌های اتاق و بخش خصوصی در سال 93 عنوان می‌کند: فعالان اقتصادی در بخش صادرات موفقیت‌های قابل توجهی به دست آوردند و صادرات غیرنفتی را به میزان زیادی گسترش دادند گرچه هنوز کاستی‌های زیادی در این زمینه باقی است. موسوی‌لارگانی به ارتباط اتاق با دولت و مجلس اشاره کرده و می‌گوید: در سال گذشته تعامل سازنده اتاق با این دو قوه که قسمتی از آن به رویکرد خوب دولت یازدهم نسبت به بخش خصوصی بازمی‌گردد، کمک بسیاری به حل مشکلات بخش خصوصی کرد.


توسعه واردات

«عطاالله حکیمی» نماینده مجلس نهم می‌گوید: اتاق بازرگانی در سال 93 که اقتصاد کشور با تحریم مواجه بود، توانست راه ورود کالاهایی که با تحریم مواجه بودند را تسهیل کرده و شرایط ورود آنها را فراهم کند و اثرات قابل تقدیری در این زمینه بر جا گذاشت در عین حال نباید همه تلاش‌های اتاق در جهت توسعه واردات باشد.


ضرورت تقویت تولید

حکیمی بیان می‌کند: در سال 93 بخش خصوصی و اتاق بیشتر به سمت فعالیت‌های وارداتی و بازرگانی رفتند که برای رشد اقتصادی باید این روند اصلاح شده و سرمایه‌گذاری‌ها هرچه بیشتر به سمت تولید و در کارخانه‌ها برای رشد صنایع برود تا بتوان بر رکودی که اقتصاد کشور درگیر آن است، فایق آمد.


تقویت نقش مشاوره‌ای برای رشد اقتصادی

موسوی‌لارگانی می‌گوید: اتاق و فعالان بخش خصوصی به دلیل حضور مستقیمشان در عرصه اقتصادی، اطلاع بیشتری از مشکلات دارند و باید این مشکلات را طی نقش مشاوره‌یی به گوش نماینده‌های مجلس برسانند تا در نهایت فضا برای فعالیت بهتر بخش خصوصی در کشور فراهم شود.

این نماینده مجلس عنوان می‌کند: طبق قانون اتاق در شوراهای مختلف و بسیاری مانند شورای پول و اعتبار، صندوق توسعه ملی، کمیسیون تلفیق مجلس به عنوان مشاور حضور دارد و می‌تواند از حقوق بخش خصوصی دفاع کند. در سال 94 اتاق باید هرچه بیشتر از همه توان مشاوره‌یی خود برای بهبود فضای کسب وکار استفاده کند. حکیمی نیز در این زمینه می‌گوید: اتاق تعامل نزدیکی با دولت و مجلس دارد و همینطور پارلمان بخش خصوصی است و با فعالان این بخش ارتباط دارد و باید از همه این ظرفیت‌ها برای رشد اقتصادی استفاده کند.


تقویت صادرات غیرنفتی

موسوی‌لارگانی می‌گوید: سال‌هاست که سیاست‌گذاران و سیاست‌گذاری‌‌های مختلف در کشور بر افزایش صادرات غیرنفتی و کاهش وابستگی اقتصاد کشور به نفت تاکید دارند اما هنوز نمی‌توانیم بگوییم اتکای بسیارِ درآمدهای کشور به نفت از بین رفته است. وی تاکید می‌کند: فعالان بخش خصوصی در سال پیش رو باید به حوزه صادرات توجه زیادی کنند و با رشد هرچه بیشتر صادرات غیرنفتی این اتکا را کم کنند که در نهایت به چرخش سریع‌تر چرخ‌های اقتصاد کشور منجر شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر