انتقاد وزارت صنعت از قانون انتزاع

۱۳۹۴/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۶۱

تسنیم

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وزارت کشاورزی به‌دنبال بالا نگه داشتن قیمت‌هاست و حقوق مصرف‌کنندگان را رعایت نمی‌کند؛ به قانون انتزاع نقد دارم، شاید قانون را تغییر دادیم.

مجتبی خسروتاج قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت و معاون بازرگانی داخلی این وزارتخانه در خصوص مشکلات تنظیم بازار شب عید اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی امسال مسوولیت تنظیم بازار شب عید را برعهده داشت و توجیه آنها درخصوص اینکه اصناف زیرنظر وزارت صنعت فعالیت می‌کردند و آنها ابزار اجرایی برای تنظیم بازار نداشته‌اند به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست. قائم‌مقام وزیر صنعت تصریح کرد: مگر وزارت صنعت مغازه‌داری می‌کند یا مغازه‌ها زیرنظر آنها اداره می‌شود که مسوولان وزارت جهاد کشاورزی چنین ادعایی می‌کنند؟


ناگزیریم قانون را اجرا کنیم

خسروتاج با انتقاد از قانون انتزاع بیان کرد: ما قطعا نقدهای زیادی به قانون انتزاع داریم، ولی ما کاری نمی‌توانیم انجام دهیم زیرا یک قانونی از قبل تصویب شده و ما مجبوریم آن را اجرا کنیم. خسروتاج با بیان اینکه ادغام وزارت بازرگانی و صنعت هم با یکدیگر جای سوال دارد گفت: یک روز در این کشور تصمیم گرفتند دو وزارتخانه در یکدیگر ادغام شود، بدون اینکه شرایط لازم برای این کار فراهم شود و نمی‌توانیم هر وقت قانونی تصویب شد برای اصلاح آن اقدام کنیم.

وی درخصوص اینکه دود ناهماهنگی به‌وجود آمده بین وزارتخانه‌های صنعت و کشاورزی به چشم مردم می‌رود و مردم برای امسال برای نخستین بار شب عید پرتقال 11هزار تومانی و مرغ 9هزار تومانی خریدند خاطرنشان کرد: ما چه کاری می‌توانستیم انجام دهیم، تنظیم بازار این اقلامی که نام بردید در حوزه اختیارات ما نبود.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نمایندگان مجلس باید در خصوص قانونی که تصویب کرده‌اند پاسخ دهند، یادآور شد: نمایندگان مجلس باید بگویند در خصوص انتزاع، چرا جوانب را در نظر نگرفتند و مشکلات امروز در حوزه تنظیم بازار را پیش‌بینی نکردند.

قیمت‌ها برای حمایت از کشاورزان بالاست

خسروتاج با اشاره به عملکرد ستاد تنظیم بازار تصریح کرد: ستاد تنظیم بازار از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و قبل از آن در زمینه تنظیم بازار کالاهای اساسی و کشاورزی فعالیت می‌کرده است و البته بعضی اوقات در بخش‌های دیگر مانند لوازم‌التحریر، مصالح ساختمانی، در بخش سیمان، فولاد و مواد پتروشیمی هم اعمال نظر می‌کرد.

معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت گفت: بعد از اعلام قانون انتزاع همه این وظایف به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده است، بنابراین ما جز تبعیت از قانون انتزاع کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.

خسروتاج با بیان این مطلب که افزایش قیمت جز طبع وزارتخانه‌های تولیدی است بیان کرد: نگاه اساسی وزارتخانه‌هایی مانند وزارت جهاد کشاورزی به تولید است، بنابراین وزارت جهاد کشاورزی به دنبال بالا بودن قیمت اقلام کشاورزی هستند تا کشاورزان سود کنند و قشر روستایی جامعه حمایت شود، در روستاها بمانند و به کشاورزی مشغول شوند. وی ادامه داد: من هم اگر در وزارت جهاد کشاورزی بودم همین سیاست را در پیش می‌گرفتم.

عدم‌توجه جهاد کشاورزی به نیاز مصرف‌کننده

قائم‌مقام وزیر صنعت با اشاره به حمایت وزارت بازرگانی سابق از حقوق مصرف‌کنندگان تصریح کرد: نگاه وزارت بازرگانی این بود که حقوق مصرف‌کنندگان تضعیف نشود و زمانی که وزارت صنعت و بازرگانی از یکدیگر جدا بودند این دو وزارتخانه در تعاملاتی که با یکدیگر داشتند به این مساله توجه را داشتند. خسروتاج گفت: درحال حاضر نگرانی ما این است که وزارت جهاد کشاورزی دغدغه تولید دارد و حقوق نیاز مصرف‌کننده در این وزارتخانه کمرنگ است و آنها به حقوق مردم و نیاز مصرف‌کنندگان توجه کمتری دارند.

معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌یی در دولت برای ایجاد تغییر در قانون انتزاع یا جدا کردن دو وزارتخانه صنعت و بازرگانی دارید یا خیر عنوان کرد: ما نمی‌توانیم تمام وقت خود را به این موارد اختصاص دهیم و نمی‌توانیم همواره قانون‌های مختلف را اصلاح کنیم، زیرا ممکن است در برهه فعلی تغییر قانون کمی زود باشد و نمایندگان مجلس تمایل داشته باشند که این قانون مدتی اجرا شود تا نتیجه آن را ببینند. خسروتاج گفت: مشکلات و معضلات تنظیم بازار شب عید به کمیسیون‌های مربوطه در دولت ارجاع و اگر تشخیص داده شود که تنظیم بازار مانند شب عید در ایام دیگر سال هم با مشکلاتی روبه‌رو شده است، قطعا طرحی به مجلس برده خواهد شد تا این مشکلات حل شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر