افت‌وخیز قیمت‌ها در بازار سکه و دلار

۱۳۹۴/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۵۷

گر وه بانک و بیمه احسان شمشیری

طلا در بازار جهانی پس از انتشار آماری که نشان داد میزان اشتغال در امریکا کمتر از حد مطلوب افزایش یافته است و بر دورنمای افزایش نرخ‌های بهره در این کشور سایه افکند، برای دومین روز 18دلار صعود کرد. صرافان بازار ارز و سکه روز دوشنبه نرخ هر دلار امریکا را با 19تومان افت نسبت به روز یک‌شنبه سه‌هزار و 270تومان و هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید را 958هزار تومان تعیین کردند. هر یورو در بازار آزاد با 20تومان کاهش نسبت به روز یک‌شنبه سه‌هزار و 590تومان و هر پوند نیز با 10تومان افزایش چهارهزار و 910تومان قیمت خورد.

هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با 3هزار تومان کاهش 958هزار تومان و هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم با یک‌هزار تومان کاهش 957هزار تومان به خریداران عرضه شد.

هر نیم‌سکه نیز با 4‌هزار تومان افت 511هزار تومان و هر ربع‌سکه نیز با سه‌هزار تومان کاهش 275هزار تومان فروخته شد.

هر سکه یک‌گرمی با یک‌هزار تومان رشد 181هزار تومان خریدوفروش شد و هر گرم طلای 18عیار 98هزارتومان قیمت خورد. قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی با 18دلار رشد 1221 دلار بود. طلا در بازار جهانی پس از انتشار آماری که نشان داد میزان اشتغال در امریکا کمتر از حد مطلوب افزایش یافته است و بر دورنمای افزایش نرخ‌های بهره در این کشور سایه افکند، برای دومین روز صعود کرد.


افزایش قیمت طلا ادامه دارد

قیمت طلا روز دوشنبه پس از افزایش کمتر از انتظار اشتغال امریکا در ماه مارس (اواسط اسفند تا نیمه فروردین) برای دومین جلسه متوالی افزایش پیدا کرد و به رکورد سه‌هفته‌یی آن نزدیک شد.

وزارت کار امریکا اعلام کرد، کارفرمایان این کشور در ماه مارس 126‌هزار اشتغال جدید ایجاد کردند در‌حالی‌که پیش‌بینی شده بود 245‌هزار واحد به سطح اشتغال افزوده شود. این امر موجب شد خوش‌بینی نسبت به اقدام بانک مرکزی این کشور برای افزایش نرخ بهره کمتر شود.

در این رابطه تحلیلگر ارشد کوریا بانک فیوچرز می‌گوید که کاهش احتمال افزایش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو امریکا تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا در کوتاه‌مدت خواهد داشت. انتشار آمارهای ناامید‌کننده درخصوص وضعیت بازار کار و اشتغال امریکا موجب شده تا قیمت طلا بار دیگر با افزایش نسبی روبه‌رو شود. براساس این گزارش قیمت طلا اکنون به بالاترین سطح در یک هفته گذشته رسیده است. بازارهای استرالیا، چین و هنگ‌کنگ دوشنبه تعطیل بود. قیمت جهانی طلا از ابتدای امسال تاکنون با رشد 2.9‌درصدی روبه‌رو شده است. سرمایه‌گذاران بین‌المللی در حال ارزیابی زمان افزایش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو امریکا هستند. افزایش نرخ بهره امریکا تاثیر زیادی بر روند ارزش‌دلار و قیمت طلا در ماه‌های آینده خواهد داشت. بسیاری از تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که فدرال‌رزرو در نشست ژوئن یا سپتامبر نرخ بهره را افزایش خواهد داد.

«هوانگ ایل دو» تحلیلگر ارشد کوریا بانک فیوچرز تاکید کرد که افزایش قیمت طلا به‌خاطر کاهش احتمال تغییر نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو امریکا بوده است. به نظر می‌رسد فدرال‌رزرو افزایش نرخ بهره را به تاخیر خواهد انداخت.


تحلیل تکنیکال تحولات طلا

تازه‌ترین تحلیل تکنیکال نشان می‌دهد که سطح مقاومتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1218.86دلار خواهد بود و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا با افزایش بیشتری روبه‌رو می‌شود. قیمت طلا روز دوشنبه تحت تاثیر گزارش روز جمعه وزارت کار امریکا با افزایش نسبی روبه‌رو شده است. بر اساس این گزارش تحلیل تکنیکال حاکی است که اگر سطح مقاومتی 1218دلاری شکسته شود قیمت طلا تا 1225دلار در هر اونس افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر سطح حمایتی قیمت طلا نیز در کوتاه‌مدت 1214دلار است و اگر این سطح شکسته شود احتمال افت قیمت طلا تا 1210‌دلار نیز وجود خواهد داشت. انتشار گزارش جدید وزارت کار امریکا تاثیر زیادی بر افت شاخص ارزش ‌دلار و افزایش قیمت طلا داشته است. شاخص ارزش ‌دلار در‌برابر 6 ارز معتبر بین‌المللی با افت نسبی روبه‌رو شده و به کمتر از 96.68 واحد رسیده است. به نظر می‌رسد قیمت طلا در کوتاه‌مدت تحت تاثیر انتشار آمارهای اقتصادی امریکا، چین و منطقه یورو قرار خواهد داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر