نارضایتی پارلمان شهری از اقدامات کرونایی دولت

۱۳۹۹/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۳۲۰
نارضایتی پارلمان شهری از اقدامات کرونایی دولت

گروه راه و شهرسازی|

نشست علنی دیروز شورای شهر تهران اگر چه دو مصوبه داشت، اما بخش قابل توجهی از این نشست به تذکر و گلایه از مصوبات کرونایی ستاد ملی کرونا، اختلافات درونی وزارت بهداشت و همچنین بی‌مهری دولت در تقویت و توسعه سیستم حمل و نقل عمومی تهران به ویژه در این روزهای سخت کرونازده اختصاص یافت. در این حال، یک فوریت طرح الزام ایجاد اداره کل سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) در نشست علنی دیروز پارلمان شهری تصویب شد و بخش‌هایی از طرح الزام شهرداری تهران به تامین زیرساخت‌ها و تسهیل سرمایه‌گذاری در طراحی، احداث و بهره‌برداری از موزه‌های کودکان نیز مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد.

     یک ریال نیز از اعتبارات کرونا نگرفته ایم

محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران در نشست علنی دیروز این شورا گفت: در شرایطی که با آغاز فصل سرما و پدیده وارونگی هوا، ماندگاری و شیوع ویروس کرونا در فضای بسته و حتی باز، افزایش می‌یابد و می‌بایست سیستم حمل و نقل عمومی تقویت شود اما متاسفانه مدیریت شهری از آغاز بحران کرونا، تا کنون نه تنها یک ریال نیز از اعتبارات ستاد ملی کرونا دریافت نکرده است، بلکه در تخصیص اعتبارات مصوب مربوط به اوراق مشارکت و مالیات ارزش افزوده هم با چالش‌هایی مواجه بوده است.

هاشمی افزود: ابتدا از ستاد ملی کرونا، بابت تصمیم هرچند دیرهنگام برای تعطیلی تشکر می‌کنیم، البته تصمیم دولت، تنها بخشی از اقدامات لازم برای متوقف کردن روند رو به رشد ابتلا به کرونا در کشور بوده و بخش مهم‌تر، رعایت کردن مسائل از سوی مردم است که خوشبختانه اصناف در تهران به صورت نسبی در روز نخست این تعطیلی را رعایت کردند.وی ادامه داد: البته بخش منفی موضوع نیز افزایش مسافرت شهروندان تهرانی در روزهای قبل از تعطیلی به استان‌های شمالی است که از همین جا از ستاد کرونای استان‌های مازندران و گیلان درخواست داریم که نسبت به تعطیل بودن رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و مناطق گردشگری شمال نظارت ویژه‌ای داشته باشند تا افرادی که به شمال مسافرت کرده‌اند، مجبور به اقامت در اماکن مسکونی خود باشند، در غیراین صورت و تردد در مناطق گردشگری، سلامت استان‌های شمالی به خطر خواهد افتاد و با بازگشت این افراد به تهران هم شاهد موج جدیدی از ابتلا به کرونا خواهیم بود.رییس شورای شهر تهران گفت: همچنین انتظار افکار عمومی از مسوولان وزارت بهداشت و ستاد کرونا در این شرایط، همگرایی و انسجام است، طرح موضوعات اختلافی در رسانه‌ها، موجب آسیب دیدن اعتماد عمومی به تصمیمات و کفایت مسوولان وزارت بهداشت می‌شود و مناسب است که این اختلافات در جلسات کارشناسی و در صورت لزوم با فصل الخطاب بودن رییس‌جمهور و رییس ستاد ملی کرونا، حل شود.هاشمی افزود: اجرای تعطیلی چندروزه، راه‌حل مساله نیست بلکه فرصتی را به مسوولان برای اندیشیدن تمهیدات لازم جهت اقدامات اصولی می‌دهد و مهم‌ترین این اقدامات در تهران، تقویت سیستم حمل ونقل عمومی برای کاهش ازدحام پس از تعطیلات است، به ویژه که با آغاز فصل سرما و پدیده وارونگی هوا، ماندگاری و شیوع ویروس در فضای بسته و حتی باز، افزایش می‌یابد و مدیریت شهری از آغاز بحران کرونا، تا کنون نه تنها یک ریال نیز از اعتبارات ستاد ملی کرونا دریافت نکرده است، بلکه در تخصیص اعتبارات مصوب مربوط به اوراق مشارکت و مالیات ارزش افزوده هم با چالش‌های مواجه بوده است.رییس شورای شهر تهران ادامه داد: باید بدانیم در این بحران که اکثر کشورهای جهان را فراگرفته است، مدیریت جزیره‌ای و سلیقه‌ای، موفق نخواهد بود، بلکه باید با همگرایی و اجماع و استفاده از همه توان وظرفیت کشور راه عبور از مشکلات را هموار کنیم، اما مدیریت شهری تهران تاکنون نه تنها همراهی وحمایتی را از دستگاه‌های مختلف احساس نکرده بلکه با چالش‌ها و مشکلات جدیدی نیز مواجه شده است که امیدواریم با توجه ویژه مسوولان به ویژه سران قوا، مشکلات تهران در این حوزه ساماندهی شود.

     انتقاد از اختلافات درونی وزارت بهداشت 

در ادامه نشست علنی دیروز شورای شهر، محمد جواد حق‌شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی با تشکر از کادر درمان کشور گفت: در شرایطی که کشور با بیماری فراگیر کرونا دست و پنجه نرم می‌کند جامعه بزرگ پزشکی و در راس آن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در صف مقدم مبارزه با این بیماری هستند با کنار گذاشتن اختلافات و مناقشات شأن و جایگاه خود را حفظ کنند .

او افزود: اما متاسفانه خبرهای بد اختلافات و مناقشات در بین کادر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیش آمده که قابل قبول نیست.حق‌شناس گفت: امیدوارم وزارت بهداشت در این دوران بحرانی بتواند جایگاه خود رو حفظ کند و عزیزانمان در کادر درمان و ستاد مبارزه به این مهم برسند.

    افزایش مشکلات با این نوع تصمیم‌گیری 

حجت نظری، رییس کمیته مشارکت‌های مردمی شورا نیز در تذکری به دولت در مورد تعطیل کردن یا نکردن پایتخت گفت: در حالی که اعلام شد از شنبه قراراست پایتخت تعطیل شود آنچه که در عمل و در دستور العمل ابلاغی رخ داد، می‌توان گفت که هیچ تعطیلی خاصی واقع نشده و حتی دیروز دیدم که به‌شدت برخی خیابان‌ها شلوغ است .

وی ادامه داد: این متاسفانه نشان می‌دهد که دولت هیچ اراده‌ای برای تعطیلی نداشته و در ظاهر خواسته شهر را تعطیل کند اما در باطن تمام مشاغل اعم از اداری و ... مشغول کارند. این اقدام نمی‌تواند مانع از شیوع کرونا شود و تنها چیزی که ایجاد می‌کند مشکلات بیشتر برای مردم هست.نظری افزود: مشخصا کارمندانی هستند که در ظاهر باید تعطیل می‌شدند، اما باید به سرکار بروند، اما فرزندش که باید به مهدکودک می‌رفت، حالا باید در خانه بماند و کسی نیست که از او نگهداری کند، دولت با این اقدام نابخردانه به‌جای کمک به  مردم به مشکلات مردم اضافه کرده است.

  تصویب یک فوریت طرح ایجاد اداره کل سلامت

بر اساس این گزارش، اعضای شورای شهر در دویست و پنجاهمین جلسه شورا یک فوریت طرح الزام ایجاد اداره کل سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) که از سوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران مطرح شده بود را بررسی کردند.زهرا صدر اعظم نوری رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره فوریت این طرح بیان کرد: ایمنی یکی از موضوعات خیلی جدی همه کلانشهرها، دستگاه‌ها و سازمان‌هایی هست که ضریب ریسک بالایی دارند. قانون به دستگاه‌های مختلف تکلیف می‌کند که موظف هستند واحدهای HSE را برای نظارت بر حسن اجرای اقدامات و برای اینکه سلامت کارکنان و پیمانکاران در محیط کار فراهم شود، ایجاد کنند.صدراعظم نوری گفت: در تبصره یک ماده 16 قانون هوای پاک این الزام آمده است که واحدهای بالای 50 نفر موظفند واحد سلامت، ایمنی و محیط زیست را فراهم کنند.او ادامه داد: در شهر تهران واحدهای HSE در تونل‌های در دست ساخت مترو که ضریب ریسک بالایی دارند، وجود دارد اما در سایر بخش‌ها به خصوص در حوزه معاونت عمران، جاهایی که کار عمرانی انجام می‌شود و یا حوزه‌های دارای پیمانکار به مساله پیمانکاری، محیط کار، کارگر و خدمات آنها پرداخته نمی‌شود و ساز و کار لازم هم وجود ندارد.به گفته رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، سابقه HSE در دنیا به سال 1800 میلادی باز می‌گردد.او با بررسی حوادث شغلی در شهرداری عنوان می‌کند: 297 حادثه مربوط به شهرداری از سال 95 تاکنون، 33 نفر فوتی بر جای گذاشته است. این آمار قابل توجه و دردناک است. در پیگیری‌هایی که کردیم به این ضرورت رسیدیم که واحد HSE در شهرداری راه‌اندازی شود اما واحدی که زیر نظر بالاترین فرد سازمان باشد تا از قدرت و نفوذ لازم برخوردار باشد.او گفت: در وزارت نفت و نیرو نیز واحد HSE زیر نظر بالاترین فرد آن سازمان که وزیر است، فعالیت می‌کند.با شهردار نیز در این رابطه صحبت شده و با تشکیل چنین ساختاری موافق است.در نهایت، پس از اظهارات موافقان و مخالفان و نظر نماینده شهرداری تهران، فوریت طرح الزام ایجاد اداره کل سلامت، ایمنی و محیط زیست به رای گذاشته شد که به تصویب رسید.

    الزام شهرداری به تاسیس موزه کودکان

به گزارش «تعادل»، طرح الزام شهرداری تهران به تامین زیرساخت‌ها و تسهیل سرمایه‌گذاری در طراحی، احداث و بهره‌برداری از موزه‌های کودکان نیز در دویست و پنجاهمین جلسه شورا مورد بررسی قرار گرفت. طی بررسی این طرح، محمد جواد حق شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا گفت: با استناد به مفاد ماده 80 قانون تشکیلات و وظایف شوراها و با استناد به مصوبه شورای شهر در خصوص موزه کودک، شهرداری تهران موظف است در راستای توزیع زیرساخت‌های آموزشی برای کودکان اقدام کند. در جریان بررسی این طرح، بهاره آروین عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: در حال حاضر چهار موزه کودک در سطح شهر وجود دارد و نیاز به موزه دیگری نیست. از طرفی موزه داری در تخصص شهرداری نیست و شهرداری موزه‌دار خوبی نیست و بهتر است این امر به عهده بخش خصوصی گذاشته شود. پیشنهاد می‌کنم موزه‌ها را ترکیب و چند رسانه‌ای کنیم.ناهید خداکرمی در مخالفت با پیشنهاد آروین متذکر شد: چهار عدد ساختمان دویست متری را نمی‌توان موزه به حساب آورد. لذا ضرورت دارد که مکان آبرومندی در شأن کودکان ایرانی ایجاد کنیم که در آنجا آموزش غیرمستقیم دیده و با زندگی آینده آشنا شوند. در همه جای دنیا پر درآمدترین مکان‌ها برای شهرداری‌ موزه‌های کودک هستند و این وظیفه شهرداری است که مکانی برای این امر در نظر بگیرد.الهام فخاری در موافقت با پیشنهاد آروین، گفت: یکی از اولویت‌های ما می‌تواند شبکه‌ای کردن زیرساخت‌ها و بهره‌وری از آنها باشد و اینچنین نیازی به ساخت دوباره و پر هزینه ساختمانی به منظور موزه کودکان نیست. او با اشاره به اینکه با الزام تاسیس و فشار برای ساخت و ساز به شهرداری به هدفمان دست پیدا نمی‌کنیم، گفت: در عوض می‌توانیم زیرساخت‌های موجود را به کار ببریم. آنچنانکه در طرح هم اشاره شده است که شهرداری هم در تهیه امکانات ظرفیت‌ها حضور و نقش داشته باشد.این پیشنهاد به رای گذاشته شد و با ۱۱ مخالف به تصویب نرسید اما پیشنهاد دوم بهاره آروین مبنی بر اینکه به موزه‌های بزرگ بخش کودکان اضافه شود، بدون مخالف با ۱۱ رای موافق به تصویب رسید.


 

ارسال نظر