کسری بودجه 38 درصدی شهرداری در نیمه اول 99

۱۳۹۹/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۲۷۷
کسری بودجه 38 درصدی شهرداری در نیمه اول 99

عضو شورای شهر تهران گفت‌: درآمدهای شهرداری پایتخت در 6 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 درصد کاهش یافته است.

سید حسن رسولی عضو شورای شهر تهران درباره حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری طی 6 ماه نخست امسال اظهار کرد: ‌شهرداری بر اساس بودجه مصوب موظف بوده در برش عملکردی 6 ماهه نخست خود نسبت به تأمین منابع در ثبت 15 هزار و 287 میلیارد تومان اقدام کند که طی این دوره 6 ماهه مبلغ 9 هزار و 477 میلیارد تومان و معادل 62 درصد درآمد کسب کرده است. وی افزود: طی 6 ماهه نخست امسال کسری عملکرد 5 هزار و 809 میلیارد تومانی معادل 38 درصد نسبت به بودجه مصوب مشاهده می‌شود. همچنین از کل درآمد 6 ماهه 31 درصد آن درآمد پایدار و 69 درصد آن درآمد ناپایدار است.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: همچنین شهرداری در این مدت اجازه داشته حداکثر تا سقف اعتبار مصوب به مبلغ 13 هزار و 633 میلیارد تومان هزینه کند که طی دوره اعلام شده مبلغ 9 هزار و 613 میلیارد تومان هزینه در دفاتر ثبت شده و از این مبلغ 97درصد آن به صورت پرداخت‌های نقدی و 3 درصد آن غیرنقدی بوده است.

 رسولی اعلام کرد: هر چند کاهش 20 درصد کسب درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل به دلیل رکود پیش آمده در فضای کسب و کار و افزایش 38 درصدی بودجه مصوب 6 دوازدهم سال جاری نسبت به سال گذشته بوده است، ولی این دو عامل نه تنها از حناچی رفع تکلیف نمی‌کند بلکه اهتمام آنها را مضاعف خواهد کرد. وی گفت: هزینه‌های 6 ماهه 97 درصد نقدی است و از 20 درصد بودجه نقد فقط 3 درصد تحقق یافته است، از این رو، باید اقدامات لازم صورت گیرد.

    ابهام در عملکرد مالی شهرداری

در همین رابطه، محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران نیز گفت: در حال حاضر ابهام‌های فراوانی در عملکرد درآمد و هزینه‌های شهرداری ایجاد شده است. حق‌شناس در نشست علنی دیروز شورای شهر در مورد درآمد و هزینه‌های شهرداری اظهار کرد: به منظور صیانت از منابع و درآمدهای عمومی و اختصاصی، همه سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران موظفند منابع درآمدی خود را به‌طور مستقیم به حساب‌های درآمدی نزد خزانه شهرداری تهران واریز کنند، در غیر این‌صورت تخلف از قانون انجام گرفته است.

وی افزود: بر اساس بندی از قانون بودجه شورای شهر خزانه‌داری شهرداری مکلف است طی سه ماه نسبت به استقرار خزانه‌داری الکترونیک و حذف هرگونه دریافت نقدی وجه در همه واحدهای شهرداری اقدام کند. همچنین مازاد منابع اختصاصی شرکت‌هایی که شهرداری مالک بیش از 50 درصد سهام آن است پس از هر نیم‌سال باید به حساب خزانه شهرداری واریز شود. این عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: با گذشت حدود 7 ماه از سال 99، درآمدهای عمومی و اختصاصی، درآمدهای مصوب در بودجه، درآمدهای وصولی به روش الکترونیک و غیر الکترونیک غیرشفاف و غیر قابل نظارت بوده و نتایج حاصل از این عدم شفافیت مالی را می‌توان در وضعیت اسفبار کنونی سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری مشاهده کرد. حق‌شناس گفت: حتی 4 واحد بزرگ شهرداری که وابستگی زیادی به بودجه عمومی شهرداری به طرق مختلف دارند با وجود آنکه مجموعا حدود 600 میلیارد تومان از مصارف بودجه عمومی را هزینه می‌کنند در حال حاضر به اذعان مدیرانشان با کسری بودجه قابل توجهی مواجه هستند.

وی گفت: ابهام فراوان در عملکرد درآمدی و هزینه سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری به ویژه در حوزه فرهنگی و اجتماعی به مساله‌ای مزمن تبدیل شده و بهانه‌هایی همچون تأخیر سیستم مالی شهرداری در واریز درآمدها و عدم پرداخت مالیات بیمه به هیچ عنوان با شعار شفافیت قابل قبول نیست.

این عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: شهردار تهران باید جزئیات کامل اعم از کمیت و کیفیت اجرای مفاد تبصره‌ها، دلایل عدم اجرای مصوبات قانونی شورای شهر و درآمد و هزینه‌ها را با غیر فوریت به گزارش شورای شهر برساند.

    رد تخفیف ۲۵ درصدی   به  بدهکاران شهرداری

بر اساس این گزارش، اعضای شورای اسلامی شهر تهران لایحه پیشنهادی شهردار در خصوص تخفیف ۲۵ درصدی به بدهکاران حوزه شهرسازی شهرداری تهران را رد کردند. در صحن علنی دیروز شورای اسلامی شهر بررسی لایحه شهردار تهران در مورد اصلاح مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران روی میز بررسی قرار گرفت و حسن رسولی در تشریح جزئیات این لایحه به قرائت گزارش کمیسیون تخصصی شهرسازی و بودجه پرداخت و گفت: شهردار در لایحه خود به صورت خلاصه متقاضی است که مصوبه قبلی شورا در تاریخ ۳۱ تیر ماه ۹۹ به عنوان پاداش خوش حسابی برای کسانی که مطالبات شهرسازی را نقدا به جای اقساط پرداخت کند از ۲۵ درصد تخفیف یا جایزه برخوردار شود.

وی با بیان اینکه شهردار طی لایحه‌ای و بنا به استدلال‌هایی که داشت، تقاضا کرد شورا این مهلت ۳۱ تیر ماه ۹۹ را تا پایان سال تمدید کند، افزود: بحث‌های مفصلی شد. رفت و آمدهای متفاوتی بین دو کیمسیون صورت گرفت. خلاصه بگویم به استناد اعلام یکی از مدیران صاحب نظر شهرداری که دیروز در جلسه حاضر بودند و امامی معاون مالی و اقتصادی شهرداری‌ تهران، تایید یا عدم تایید ۲۵ درصد تخفیف اثر چندانی ندارد. برخی نظرات در کمیسیون از سوی آقایان سالاری و فراهانی مطرح ‌شد که این ۲۵ درصد محرک نیست و باید به ۳۰ یا ۳۳ درصد تغییر کند.

وی ادامه داد: اولا این تغییرات نفیا یا اثباتا در میزان درآمد شهرداری تاثیر وضعی قابل توجهی دارا نیست. ثانیا علامتی است که شورا و شهرداری به مودیانش می‌دهد و این رفتار همواره مورد انتظار است و وصول مطالبات شهرداری را به صورت عملی با شک و تردید مواجه می‌کند. دلیل آخر اینکه با توجه به افزایش سرسام‌آور قیمت مواد و مصالح کافی است نرخ یک تن میلگرد برای امروز را با ۱۰ ماه قبل مقایسه کنید یا سایر مصالح و هزینه‌های احداث ساختمان و قیمت خرید و فروش زمین و مسکن را در نظر بگیرید. کل این عوارض به‌طور متوسط بر اساس محاسبات حوزه معاونت شهرسازی و معماری در منطقه یک تا سه زیر ۱.۲ و در تهران زیر یک درصد است. رسولی اظهار کرد: با وضعیت اسفبار بودجه شهرداری، آقایان سالاری و فراهانی با این پیشنهاد موافق بودند و اکثریت اعضای حاضر در کمیسیون مشترک با رضایت نمایندگان شهرداری رای دادند. نظر ما این است که «رد» لایحه به رای گذاشته شود. نهایتا اعضای شورای اسلامی شهر تهران به نظر کمیسیون مشترک برنامه و شهرسازی در خصوص رد لایحه پیشنهادی شهرداری رای مثبت دادند. همچنین اعضای شورای اسلامی شهر تهران ضمن بررسی لایحه شهردار در خصوص حذف بند ۸ قسمت ج پیوست شماره دو متن نهایی مصوبه اصلاحی و تنقیحی مرتبط با ساماندهی وضعیت شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران رای مثبت دادند. 


محسن هاشمی: دیگر کاندیدا نمی‌شوم

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در انتخابات بعدی شورای شهر تهران کاندیدا نمی‌شوم، ‌گفت: شهرداری با دولت تعارف دارد و باید در پیگیری مطالبات در حوزه حمل و نقل عمومی محکم‌تر عمل کند.  هاشمی در حاشیه صحن دیروز شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تصمیم گرفتیم به جای افزایش نرخ کرایه‌ها، شهرداری مطالبات ناوگان حمل و نقل عمومی را از طریق بودجه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا پیگیری کنیم، گفت: سرانجام این لایحه مورد موافقت قرار نگرفت و کرایه‌های حمل و نقل عمومی گران نخواهد شد. شهرداری لحاف و تشک بندازد جلوی ریاست‌جمهوری تا پولش را در حوزه حمل و نقل عمومی بگیرد. وی در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه آیا شما در انتخابات بعدی شورای شهر شرکت می‌کنید یا خیر، ‌گفت: من در انتخابات بعدی شورای شهر کاندیدا نخواهم شد. رییس شورای شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا پیگیری مطالبات شهرداری در حوزه حمل و نقل عمومی به چه صورت خواهد بود گفت: ما طرحی برای ملزم کردن شهرداری جهت پیگیری مطالباتش از دولت داده ایم اما متأسفانه شهرداری تا حدودی با دولت تعارف دارد. هاشمی گفت: ‌نامه‌نگاری فایده ندارد شهرداری باید در پیگیری مطالباتش محکم‌تر عمل کند این موضوع میان شهرداری و شورای شهر مورد اختلاف است و متأسفانه دولت اعتباری برای حمل و نقل عمومی اختصاص نداده است.

 

ارسال نظر