اخبار

۱۳۹۹/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۴۵۱

اینترنت کدام سایت‌ها  برای دانشجویان رایگان است؟

اینترنت رایگان دانشگاهی محدود به سایت‌های آموزشی می‌شود که وزارت علوم، وزارت بهداشت و مراکز حوزوی به وزارت ارتباطات اعلام کرده باشند و این در حالی است که بسیاری از دانشگاه‌ها از نرم‌افزارهای دیگری برای آموزش آنلاین استفاده می‌کنند و این موضوع هزینه‌های زیادی برای دانشجویان دارد. به گزارش ایسنا، پس از تصمیم به برگزاری کلاس‌های دانشگاه‌ها به‌صورت مجازی به دلیل گسترش ویروس کرونا در کشور، یکی از مسائل اصلی، دسترسی دانشجویان به اینترنت اعلام شد و اینکه مشکل اصلی که برای آموزش مجازی دانشجویان، بحث تهیه اینترنت و هزینه‌بر بودن آن است، به همین دلیل دانشجویان خواستار رایگان شدن حجم اینترنت مصرفی کلاس‌های مجازی شدند و وزارت ارتباطات وعده‌هایی را در راستای رایگان شدن اینترنت آموزش مجازی داد. البته در حالی که برخی از دانشجویان از رایگان نبودن اینترنت خود هنگام حضور در سایت‌های دانشگاهی گله داشتند، اعلام شد که تنها آی‌پی‌هایی که توسط دانشگاه‌ها اعلام شده، رایگان است و از طرفی حسین فلاح جوشقانی، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی  نیز اعلام کرد: برای رایگان کردن اینترنت دانشگاهی، لیستی از دانشگاه‌ها و وزارت علوم، وزارت بهداشت و مراکز حوزوی گرفتیم که ممکن است شامل همه دانشگاه‌های کشور نباشد. این لیست شامل آدرس سایت‌های آموزشی است که امکان آموزش آنلاین را داشته باشد. او همچنین درباره کم شدن حجم اینترنت به دلیل تغییر آی‌پی توضیح داد: اگر هنگام استفاده از خدمات آنلاین دانشگاه آی‌پی عوض می‌شود و این آی‌پی در لیست نیست، ما کاری نمی‌توانیم کنیم. از طرفی ما ترافیک دانشجویان را رایگان نکردیم، بلکه دسترسی به سایت‌های دانشگاهی را رایگان کردیم. دانشجویان ممکن است با این اینترنت به سایت‌های دیگری هم مراجعه کنند که ترافیک اینها رایگان نیست و از حجم اینترنت آنها کم می‌کند. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیز چندی پیش درباره نرم‌افزار ادوب کانکت برای کلاس آنلاین دانشجویان و هزینه این نرم‌افزار اظهار کرد: هر دانشگاه برای خودش سرور ادوب کانکت اختصاصی دارد و لازم است آدرس سرور دانشگاه، از طریق وزارت علوم برای ما ارسال شود تا آن را رایگان کنیم. در حال بررسی هستیم تا استفاده از اسکای‌روم را کاملا رایگان کنیم.

تاثیر رومینگ ملی  بر توسعه و هزینه شبکه ارتباطی

پروژه رومینگ ملی یا استفاده از امکانات یک اپراتور دیگر درصورت نبود آنتن یک اپراتور در منطقه‌، علاوه بر افزایش سطح پوشش ارتباطات، منجربه‌ صرفه‌جویی در تجهیزات از طریق به اشتراک‌گذاری منابع سه اپراتور اصلی کشور شد. به گزاش ایسنا، رومینگ ملی نخستین‌بار در خردادماه ۱۳۹۳ بین اپراتور رایتل، همراه اول و ایرانسل برقرار شد. اجرای طرح رومینگ ملی با این هدف انجام شد که چنانچه در منطقه‌ای، سیم‌کارت مشترکان آنتن نداشت، آنها بتوانند از آنتن اپراتورهای دیگر که در آن منطقه پوشش دارند، استفاده کنند. این طرح از سال ۱۳۹۷، بین هر سه اپراتور تلفن همراه و دو اپراتور روستایی به صورت فراگیر به اجرا درآمد. آخرین آمار منتشرشده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره مکالمات از طریق رومینگ ملی، حاکی از آن است که در مجموع تا پایان سه ماهه ابتدایی سال جاری، بیش از ۱۶ میلیون مکالمه از طریق رومینگ ملی بین اپراتورهای مختلف تلفن همراه صورت گرفته است. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در ویدئوی «ایران هوشمند»، به پروژه رومینگ ملی پرداخته است. اگر یک اپراتور خدمات شبکه خود را در اختیار مشترکان اپراتورهای دیگر قرار دهد به این حالت رومینگ گفته می‌شود. در این حالت وقتی مشترکان تلفن همراه از محدوده خدمات‌دهی شبکه اپراتور خودشان خارج می‌شوند به‌صورت خودکار امکان برقراری تماس و دریافت دیگر خدمات تلفن همراه را از طریق شبکه سایر اپراتورها دریافت می‌کنند. رومینگ ملی از خردادماه سال ۱۳۹۳ راه‌اندازی شد و توسعه و ارتقای کیفی خدمات تلفن همراه سرعت گرفت و قیمت تمام‌شده هم برای مشترکان کاهش پیدا کرد؛ چراکه با اشتراک زیرساخت‌های سه اپراتور تلفن همراه دیگر لازم نبود هر اپراتوری دکل و تجهیزات مجزا تهیه کند. با راه‌اندازی رومینگ ملی سطح پوشش هم به نحوه چشم‌گیری افزایش یافت.

بررسی تغییر مساحت   تالاب‌های کشور با تصاویر ماهواره‌ای

سازمان فضایی ایران تغییرات مساحت سطح آب برخی تالاب‌های مهم کشور را در بازه زمانی شهریور ۹۸ و ۹۹ بر مبنای اطلاعات ماهواره سنجش از دور «سنتینل۲» منتشر کرد. به گزارش مهر، تغییرات مساحت سطح آبی تالاب‌های کشور در استان‌های فارس، گیلان، مازندران، همدان، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی و غربی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای پایش شده است. در این پروژه برای هر منطقه دو تصویر از ماهواره Sentinel-2 مربوط به شهریور ۹۹ و شهریور ۹۸ مورد استفاده قرار گرفته است. تا حد امکان تصاویر در روزهای مشابه انتخاب شده است. بررسی ماهواره‌ای از تغییرات سطح آب تالاب‌های کشور و سطوح استخراج شده، مربوط به سطوح آبی آنها است و مناطقی که سطح آب با پوشش گیاهی به‌طور کامل پوشیده شده باشد، در پردازش تصاویر ماهواره‌ای به عنوان گیاه شناخته می‌شوند. پایش ماهواره‌ها نشان می‌دهد که به جز تالاب میانکاله و هامون‌های سیستان، سطح آب تالاب‌های پایش شده نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. بیشترین کاهش سطح مربوط به دریاچه ارومیه و تالاب چغاخور است.

 

ارسال نظر