تبدیل مناطق آزاد از محلی برای واردات به قطب صادرات

۱۳۹۳/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۰۰

اکبر ترکان در نشست خبری خود با خبرنگاران از موافقت وزیر نفت برای انتقال پالایشگاه هرمز از بندرعباس به جاسک خبر داد و گفت: مقرر شده وزارت نفت تخفیف ویژه‌یی را به لحاظ خوراک برای این پالایشگاه در جاسک درنظر بگیرد که بر این اساس، پالایشگاه جاسک با ظرفیت 300هزار بشکه ایجاد می‌شود.

مشاور رییس‌جمهور افزود: تاکنون دو سرمایه‌گذار جدی و یک سرمایه‌گذار نیمه جدی برای راه‌اندازی قطب سوم خودروسازی در ایران ابراز تمایل کرده‌اند اما به‌دلیل اینکه ایران در آستانه شرایط جدید بین‌المللی به‌سر می‌برد، آنها منتظر روشن شدن فضای جدید هستند. وی تصریح کرد: اگرچه مذاکرات در شرایط گذشته به‌سر می‌برد و این سرمایه‌گذاران مجبور بودند که با شرکای خارجی که هم‌اکنون نیز در خودرو ایران تمایل به سرمایه‌گذاری نشان داده‌اند، کار کنند اما وقتی فضا باز باشد، به‌طور قطع قدرت انتخاب آنها نیز بیشتر خواهد شد.


مناطق آزاد نباید واردکننده باشند

ترکان دررابطه با اظهارنظر وزیر صنعت درخصوص تبدیل شدن مناطق آزاد به پایگاه واردات، خاطرنشان کرد: بنده هم بر این باورم که مناطق آزاد از اهداف اولیه خود فاصله گرفته‌اند و باید از واردکننده تبدیل به قطب صادرات خدمات و کالا شوند. مشاور رییس‌جمهور افزود: اگر قرار باشد کالا صادر کنیم باید مزیت‌های خود را درنظر بگیریم که به این ترتیب ایران در نفت، گاز و انرژی مزیت دارد و بر همین اساس باید به سمت صادرات در چنین مزیت‌هایی پیش رویم. وی گفت: به این ترتیب قطب چهارم پتروشیمی ایران به جاسک خواهد آمد و ازسوی دیگر احیای منطقه آزاد اروند متکی به صنایع نفت، منطقه آزاد قشم، پایگاه صادرات برق و چابهار قطب فولاد خواهد شد.

به گفته ترکان، هم‌اکنون یک فولاد در قشم و یک فولاد و یک آلومینیوم در اروند تدارک دیده شده است، بنابراین باید از صادرات نفت خام خارج شده و به سمت انجام عملیات فرآوری و تبدیل به محصولات با ارزش پیش رویم. مشاور رییس‌جمهور درخصوص آینده اقتصاد ایران پس از شرایط تحریم، خاطرنشان کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری در روزهای گذشته حمایت جامع و گسترده‌یی را از مذاکره‌کنندگان هسته‌یی نشان می‌دهد و بر این اساس گروه مذاکره‌کننده قدرت بیشتری یافته‌اند؛ ضمن اینکه تصور می‌شود مسایل فنی نیز تاحدودی تمام شده است و مذاکره‌کنندگان در چارچوب سیاست‌های کلی نظام پیش خواهند رفت.

باید سناریوی پس از لغو تحریم‌ها را بنویسیم

وی بااشاره به برداشتن تحریم‌ها خاطرنشان کرد: اگرچه کارشکنی‌هایی از جانب برخی افراد تندرو در خارج از کشور علیه مذاکرات به چشم می‌خورد، اما به هر حال همان‌طور که وزیر امور خارجه اعلام کرده، قوانین بین‌المللی را امریکایی‌ها نمی‌نویسند بنابراین در چارچوب قوانین بین‌المللی به یک توافق خوب دست خواهیم یافت. ترکان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون زمان آن رسیده که صاحب‌نظران بگویند که پس از تحریم چه شرایطی پیش روی ایران قرار خواهد گرفت و باید حداقل برای آن سناریو بنویسیم. وی اظهار داشت: به‌نظر می‌رسد پس از تحریم، تولید نفت افزایش یافته، درآمدهای نفتی بالا می‌رود و بازارها به‌سوی ایران گشوده خواهد شد بنابراین اکنون زمان آن است که تصمیم بگیریم که آیا باید با افزایش درآمدهای نفتی، بازار کشور را دراختیار واردات میوه و کالاهایی که در داخل وجود دارند، ببریم یا با خردورزی و عقل‌گرایی برای اقتصاد خود تصمیم بگیریم.

رییس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خاطرنشان کرد: در مناطق آزاد نیز باید مشخص کنیم که چه زیرساخت‌هایی برای سرمایه‌گذاری‌ها در کدام مناطق بیشتر است و بنابراین باید تمرکز روی کدام منطقه خود داشته باشیم. ترکان ادامه داد: مناطق آزاد کشور باید پایگاهی برای سرمایه‌گذاری‌ها باشند و بر این اساس سناریوها نیز به نحوی تدوین شده که بتوان بیشترین بازدهی را از مزیت‌های مناطق آزاد داشت. وی در ادامه درخصوص تردد خودروهای مناطق آزاد در سرزمین اصلی، خاطرنشان کرد: اگر فردی به‌دلیل تمکن مالی می‌خواهد خودرو خارجی و گران‌قیمت سوار شود، باید هزینه‌های ترخیص آن را بپردازد و البته خودروهایی که وارد منطقه آزاد می‌شوند، در همان جا تردد کنند.


عملکرد بانک مرکزی در مناطق آزاد مناسب نیست

مشاور رییس‌جمهور اظهار داشت: زمانی که خارجی‌ها می‌خواهند در ایران حضور یابند، دل‌شان می‌خواهد خودرو دلخواه خود را به‌همراه داشته باشند، اما اینکه خودروهای وارداتی مناطق آزاد در سرزمین اصلی تردد کنند، چندان مناسب نیست. ترکان با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی در وضعیت بانک‌ها در مناطق آزاد، خاطرنشان کرد: ریشه این رفتار بانک مرکزی، تعلل است. وی در ادامه بااشاره به مزیت‌های انرژی در اقتصاد ایران، خاطرنشان کرد: ایران در نفت، گاز و انرژی مزیت‌های زیادی دارد و تمامی همسایگان مشتری گازی ما به‌شمار می‌آیند؛ به این معنا که عراق در سه منطقه و از بصره، بغداد و اقلیم کردستان، مشتری گاز ایران به‌شمار می‌رود و ترکیه، کشورهای اروپایی، کویت، امارات، عمان، پاکستان و هند نیز مشتریان گاز ایران به‌شمار می‌روند؛ ضمن اینکه در فرآورده‌های نفتی نیز عمده همسایگان مشتری فرآورده‌های نفتی ایران هستند.

به گفته رییس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، ایران 12هزار مگاوات تقاضای برق ازسوی همسایگان دارد و بر این اساس گاز کشور می‌تواند به‌جای تبدیل به فرآورده ازجمله محصولات پتروشیمی، به برق تبدیل شده و روانه بازارهای صادراتی شود که بر این اساس به‌ازای تبدیل هر 1250مترمکعب گاز به برق، می‌توان 600دلار آورده داشت، درحالی که همین رقم برای فرآورده‌هایی همچون متانول کمتر از 200دلار است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر