اصلاحات فوری انجام می‌دهیم

۱۳۹۳/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۹۷

گروه جهان

اندکی پس از تظاهرات یک‌ونیم میلیون نفری علیه رییس‌جمهور، دولت برزیل از انجام فوری برخی اصلاحات خبر داد. معترضان دیلما روسف را متهم به دست داشتن در رسوایی فساد یک شرکت نفتی می‌کنند که وی مدیریتش را برعهده داشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بسیاری از تظاهرکنندگان که لباس‌های زرد و سبز به رنگ پرچم برزیل به تن کرده بودند، خواستار استیضاح روسف شدند. گفته شده روی پلاکاردهای تظاهرکنندگان شعارهایی چون «دیلما برو!»، «فساد تا کی؟» و «ما خواهان کنار گذاشتن روسف هستیم» به چشم می‌خورد. حتی شماری از برزیلی‌های مقیم خارج از کشور نیز در شهرهای نیویورک، لندن و سیدنی با به راه انداختن تظاهرات خواهان استعفای روسف شدند. روسف دومین دوره ریاست‌جمهوری خود را اواخر سال2014 پس از انتخاب مجدد به این سمت آغاز کرد.

در پی این تظاهرات گسترده، ژوزه ادواردو کاردوزو، وزیر دادگستری برزیل، در یک نشست خبری که به‌صورت زنده از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد، اعلام کرد: دولت آماده گفت‌وگوست. به گفته وی در روزهای آینده طرحی برای مبارزه با فساد اقتصادی به کنگره این کشور ارایه خواهد شد. همزمان با پخش سخنان وزیر دادگستری مردم بسیاری از شهرهای برزیل در خانه‌های خود با کوبیدن به ماهیتابه و قابلمه نارضایتی‌شان را نسبت به وضعیت کنونی نشان دادند. اظهارات وزیر دادگستری در واکنش به تظاهرات یک‌ونیم میلیون نفری مخالفان دولت در روز یک‌شنبه صورت گرفت. بزرگ‌ترین تجمع مخالفان علیه سیاست‌های دیلما روسف، رییس‌جمهور برزیل، در شهر سائوپائولو تشکیل شد؛ جایی که روسف و حزب وی در انتخابات سال۲۰۱۴ شکست سختی را متحمل شدند. به گفته پلیس، یک میلیون نفر در سائوپائولو، ۸۰هزارنفر در کوریتیبا، ۵۰هزارنفر در برازیلیا (پایتخت) و چند 10هزارنفر نیز در بلوهوریزونته، گویاس و چند شهر دیگر کشور به خیابان آمدند. تظاهرات روز یک‌شنبه بزرگ‌ترین موج اعتراض در برزیل پس از ناآرامی‌های ژوئن سال۲۰۱۳ بود.

رسانه‌های داخلی در برزیل شمار تظاهرکنندگان در سراسر این کشور را بیش از 2میلیون نفر گزارش کرده‌اند. معترضان خواهان استیضاح دیلما روسف از مقامش به‌دلیل رسوایی مالی در پرونده شرکت نفتی دولتی پتروبراس بودند. شماری شاهد عینی شهادت داده‌اند که رشوه‌های چندین میلیاردی ازسوی این شرکت به سیاست‌مداران و احزاب پرداخت شده است. همچنین گزارش‌های دیگری در دست است که می‌گوید هزینه‌های مالی کارزار انتخاباتی دیلما روسف در سال۲۰۱۰ را شرکت پتروبراس تامین کرده است. یک مدیر پیشین این شرکت نفتی گفته است حزب کارگر به رهبری دیلما روسف تا سقف ۲۰۰میلیون دلار رشوه از پتروبراس دریافت کرده است. دستگاه قضایی برزیل درحال حاضر سرگرم تحقیق درباره ۵۰‌سیاستمداری است که مظنون به دریافت رشوه از این شرکت هستند. دیلما روسف از سال۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ مدیریت این کمپانی عظیم نفتی را برعهده داشت، اما وی مدعی شده که از این رسوایی اقتصادی خبر نداشته است.

پیش‌تر شماری از معترضان در روز یک‌شنبه خواهان مداخله ارتش برای پایان دادن به سلطه ۱۲ساله حزب کارگر بر عرصه سیاست در برزیل شده بودند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر