چین سومین صادرکننده، هند نخستین واردکننده

۱۳۹۳/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۹۶

گروه جهان

موسسه بین‌المللی صلح سیپری از افزایش ۱۶‌درصدی حجم معاملات اسلحه در جهان خبر داده است. امریکا و روسیه در رده‌های اول و دوم فروش اسلحه و چین در مقام سوم قرار دارند. هند نیز بزرگ‌ترین واردکننده اسلحه در جهان است.

به گزارش دویچه‌وله، موسسه صلح سیپری در استکهلم در تازه‌ترین گزارش خود به خریدوفروش کالاهایی بزرگ چون سیستم‌های تسلیحاتی، هواپیماهای جنگنده، کشتی، تانک و زره‌پوش پرداخته است. طبق این گزارش حجم معاملات تسلیحاتی در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ در مقایسه با سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ میلادی ۱۶‌درصد افزایش یافته است. یکی از تغییر و تحولات مهم در بازار تسلیحات ارتقای چین به سومین فروشنده بزرگ تسلیحات در جهان است. بنا بر گزارش موسسه سیپری، چینی‌ها در پنج‌سال گذشته (۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴) موفق شده‌اند، حجم صادرات تسلیحات خود را در مقایسه با پنج‌سال پیش از آن (۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹) به‌میزان ۱۴۳‌درصد افزایش دهند. چین در‌حال‌حاضر 5‌درصد از بازار تسلیحات جهان را در اختیار دارد و به این ترتیب از آلمان پیشی گرفته که تا پیش از آن رتبه سوم را به خود اختصاص داده بود. درخور توجه آنکه، حجم صادرات تسلیحاتی آلمان در زمان‌های یادشده به‌میزان ۴۳‌درصد کاهش یافته است. مهم‌ترین خریداران اسلحه از آلمان به‌ترتیب کشور‌های امریکا (۱۱‌درصد از کل صادرات تسلیحات آلمان)، رژیم‌صهیونیستی (۹‌درصد) و یونان (۷‌درصد) بوده‌اند. با وجود ارتقای چین به رتبه سوم باید اذعان داشت که این کشور هنوز فاصله زیادی با کشورهای امریکا و روسیه دارد که همچنان حرف اول را در بازار جهانی تسلیحات می‌زنند. امریکا در بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ توانست حجم صادرات تسلیحاتی خود را در مقایسه با پنج‌سال پیش از آن به‌میزان ۲۳‌درصد افزایش دهد. صنایع اسلحه‌سازی امریکا در‌حال‌حاضر ۳۱‌درصد از بازار جهانی تسلیحات را در اختیار دارند و در فهرست موسسه سیپری صدرنشین رده‌بندی هستند. به اعتقاد کارشناسان سیپری، صادرات اسلحه به مدت‌های مدید، نقشی محوری در سیاست‌های امنیتی و خارجی امریکا بازی می‌کرد. حال اما صنایع اسلحه‌سازی این کشور در تلاش‌اند که سطح تولیدات خود را از طریق صادرات حفظ کنند. در رتبه دوم کشور روسیه قرار دارد که توانسته با افزایش صادرات تسلیحاتی به‌میزان ۳۷‌درصد سهم خود در بازار تسلیحات در جهان را به ۲۷‌درصد برساند.


هند، یکه‌تاز واردات اسلحه

موسسه سیپری در گزارش خود همچنین به واردکنندگان اسلحه در جهان پرداخته است. طبق آمار سیپری اگر‌چه حجم واردات اسلحه به کشورهای حوزه خلیج‌فارس در سال‌های گذشته افزایش یافته، اما هند همچنان یکه‌تاز رده‌بندی بزرگ‌ترین واردکنندگان تسلیحات در جهان است. کشورهای عربستان، چین و امارات پس از هند در رتبه‌های بعدی قرار دارند. البته به این نکته نیز باید اشاره کرد که افزایش تولیدات داخلی در چین سبب شده در سال‌های اخیر تسلیحات کمتری وارد کند.

این در حالی است که در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ میزان واردات اسلحه به عربستان در مقایسه با سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ چهاربرابر شده است. پاکستان، کره‌جنوبی و سنگاپور سه کشور آسیایی دیگر هستند که نام آنها در فهرست ۱۰واردکننده بزرگ اسلحه در جهان به‌چشم می‌خورد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر