رقابت «امنیت» و «اقتصاد» در سرزمین‌های اشغالی

۱۳۹۳/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۹۴

گروه جهان

سرانجام پس از هیاهوی بسیار، روز برگزاری انتخابات در سرزمین‌های اشغالی فرا رسید. این انتخابات در شرایطی برگزار می‌شود که باوجود تمام مانورهای سیاسی- انتخاباتی، برنده شدن بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر فعلی رژیم‌صهیونیستی سخت‌تر از گذشته به‌نظر می‌رسد. براساس آخرین نظرسنجی‌های پیش از آغاز رای‌گیری، ائتلاف چپگرای «اتحاد صهیونیست» از حزب لیکود پیشی گرفته است و این خبر هولناکی برای نتانیاهو است. سیاستمدار جنجالی که درصورت شکست در انتخابات، علاوه بر کرسی نخست‎وزیری، باید با ریاست حزب راستگرای لیکود نیز خداحافظی کند.


داستان یک انتخابات زودهنگام

به گزارش دویچه‌وله، رای‌گیری امروز در سرزمین‌های اشغالی، انتخاباتی زودهنگام است. این انتخابات با برکناری «زیپی لیونی»، وزیر دادگستری و «یاییر لپید»، وزیر دارایی کلید خورد. نتانیاهو که تحمل شنیدن انتقاد را نداشت با برکنار کردن دو وزیر خود اعلام کرد که دیگر قادر به انجام وظایف خود نیست از این‌رو کنست (پارلمان رژیم‌صهیونیستی) اعلام کرد که انتخابات زودهنگام پارلمانی روز ۱۷ مارس برگزار خواهد شد.

حزب لیکود سال2013 توانست در پارلمان با کسب 43 کرسی کار خود را شروع کند. در قوانین انتخاباتی سرزمین‌های اشغالی حزبی که بخواهد قدرت را در دست بگیرد باید حداقل 61 کرسی از کرسی‌های پارلمان را به دست بگیرد. از آنجایی که به‌نظر نمی‌رسد احزاب در شرایط حاضر توانایی کسب چنین آماری را داشته باشند به‌نظر می‌رسد که قدرت بعدی باید تن به ائتلاف با دیگر احزاب را بدهد. از این‌رو حزب «اتحاد صهیونیست» با همکاری «ایزاک هرتزوگ» و «زیپی لیونی» تشکیل شده است. درصورتی که این ائتلاف در انتخابات رای بیاورد هرتزوگ و لیونی هر یک به نوبت به مدت دوسال قدرت را در دست خواهند گرفت.


رقیب نتانیاهو کیست؟

هرتزوگ که رقیب اصلی نتانیاهو در انتخابات است از منتقدان اصلی او در زمینه سیاست داخلی است. اگرچه نتانیاهو برای رای کسب کردن همچنان بر طبل امنیت ملی و تهدید می‌کوبد و معتقد است که اگر کسی غیر از او روی کار بیاید نخستین چیزی که از بین می‌رود امنیت یهودی‌های سرزمین اشغالی است. به گزارش رویترز، نتانیاهو پیش از انتخابات در یکی از سفرهای انتخاباتی خود عنوان کرد: «اگر هرتزوگ رای بیاورد مذاکرات با فلسطینی‌ها از سر گرفته خواهد شد. او حتی حاضر است با فلسطینی‌ها بر سر تقسیم اراضی بر سر میز مذاکره بنشیند.»

هرتزوگ در مقابل مخالف جدی سیاست‌های نتانیاهو است. او در یکی از سخنرانی‌هایش در این‌باره گفت: «من تصمیم ندارم پست نخست‌وزیری را با نتانیاهو تقسیم کنم. می‌خواهم به جای او بنشینم، زیرا سیاست او شکست خورده است.»

هرتزوگ پیش از انتخابات در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی هاآرتص، در پاسخ به این پرسش که آیا با فهرست مشترک ائتلاف خواهد کرد، گفت: «اعراب گروه مهمی هستند و من همیشه به این موضوع اعتقاد داشته‌ام.» او با بیان اینکه یک برنامه انقلابی برای جامعه عرب در دهه آینده موردنیاز است، گفت: «این فهرست مشترک احزاب عرب است که اعلام کرده قصد ندارد به هیچ ائتلافی بپیوندد.»پس از آن از وی پرسیده شد اگر حزب عرب تغییر عقیده بدهد، تصمیم وی چه خواهد بود. هرتزوگ در پاسخ به این پرسش گفت: «من واقعا خوشحال خواهم شد که بتوانم دست‌کم یک وزیر عرب در کابینه‌ام داشته باشم.» هرتزوگ در تشریح برنامه‌های اقتصادی اتحادیه صهیونیست گفت: آموزش، بهداشت، رفاه اجتماعی و مسکن از اولویت بالایی برخوردارند که رسیدگی به آنها 7میلیارد شکل معادل 1/75میلیارد دلار بار مالی برای کابینه خواهد داشت. به گزارش خبرگزاری فرانسه، درحالی که نتانیاهو با تکیه پروپاگاندای ایران‌ستیزی و ایران هراسی، بیشتر بر طبل تامین امنیت می‌کوبد (سیاستی که حتی در سرزمین‌های اشغالی نیز بسیاری به آن باور ندارند و از آن انتقاد می‌کنند) رای‌دهندگان برای مسایل اقتصادی به‌ویژه بهای مسکن اهمیت بیشتری قایل هستند. افزایش هزینه‌های زندگی یکی از مسایل مهم برای ساکنان سرزمین‌های اشغالی است. آنها می‌گویند هزینه‌های زندگی، به‌ویژه هزینه مسکن، سرسام‌آور است. نتانیاهو در مبارزات انتخاباتی خود تمرکز خاصی روی مسایل اقتصادی نداشته است. این درحالی است که رقبای وی بر توجه به مسایل اقتصادی و کاستن از فاصله بین فقیر و غنی تاکید دارند. اگر نتانیاهو با شعار «من یا دیگران» در انتخابات این کشور شرکت می‌کند، مخالفان احزاب چپ و میانه شعار «هرکس، جز نتانیاهو» را سرداده‌اند.

مهم‌ترین وجه اختلاف هرتروگ با نتانیاهو امکان برقراری صلح دایم با فلسطینی‌ها، باوجود بن‌بست‌ جدی در مذاکرات است. «زیپی لیونی» نیز که وزیر دادگستری سابق بوده است حزب تازه‌ تاسیس «هاتنوعا» را تاسیس کرد و تصمیم گرفت با تشکیل ائتلاف، خواسته‌هایی را که نخست‌وزیر تحمل شنیدن آنها را نداشت دنبال کند.

تردیدها درباره حدنصاب آرا

به گزارش رسانه‌های خبری، «اتحاد صهیونیست» در نظرسنجی‌ها از لیکود پیشی گرفته است اما از آنجایی که هیچ یک از دو حزب به‌تنهایی قادر به کسب حد نصاب ۶۱ کرسی برای تشکیل دولت نیست، باید با احزاب دیگر ائتلاف کند. در عرصه سیاسی راستگرای اسراییل، به‌نظر می‌رسد نتانیاهو برای تشکیل دولت بعدی متحدان بیشتری داشته باشد. بنابراین امکان آن وجود دارد که روز سه‌شنبه حزب لیکود به رهبری نتانیاهو رای کمتری کسب کند ولی باز هم دولت بعدی را با احزاب راستگرا و مذهبی تشکیل دهد. البته این امکان نیز وجود دارد که لیکود متحمل چنان شکست سنگینی شود که رییس رژیم‌صهیونیستی، اسحاق هرتزوگ را مامور تشکیل دولت بعدی کند. با این حال نتانیاهو که از کاهش آرای خود احساس خطر کرده در مصاحبه‌یی اعلام کرد که رقبای او علیه او کمپین تشکیل داده‌اند. به گزارش سی‌ان‌ان، نتانیاهو در سخنرانی خود در میدان رابین در تل آویو گفت: «برخی سازمان‌های خارجی که می‌خواهند حکومت من پایان یابد پول‌های زیادی در انتخابات خرج کرده‌اند.»

در مقابل زیپی لیونی رقیب انتخاباتی نتانیاهو در واکنش به این ادعاهای نخست‌وزیر گفت: «شهروندان اسراییل در این دوره از انتخابات حکومت نتانیاهو را تغییر خواهند داد، نه به‌خاطر اینکه تحت‌تاثیر تبلیغات روزنامه‌ها قرار گرفته‌اند بلکه به این خاطر که بر اثر سیاست‌های اشتباه نتانیاهو در سال‌های گذشته دیگر برای بسیاری حتی امکان خرید روزنامه هم وجود ندارد.»

درصورتی که هرتزوگ در انتخابات رای بیاورد راه دشواری برای تشکیل کابینه پیش‌رو خواهد داشت و اگر بخواهد از وزرای عربی استفاده کند کمتر حزبی تمایل به ائتلاف با او را خواهد داشت. در این صورت هرتزوگ تنها 43 یا 44 کرسی را به دست خواهد آورد که کافی نیست. در این صورت می‌توان چنین برداشت کرد که باوجود عدم محبوبیت و مخالفت با سیاست‌های نتانیاهو ممکن است نحوه عملکرد رقیب او راه را برای نخست‌وزیری دوباره‌اش در چند سال آینده باز کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر