تازه خبر

۱۳۹۳/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۹۳

تولید ماهی سیباس برای نخستین‌بار در خاورمیانه

تسنیم عیسی گلشاهی در نشست خبری در سازمان شیلات با اعلام این خبر گفت: سازمان شیلات برای نخستین‌بار در خاورمیانه اقدام به راه‌اندازی پروژه تولید و پرورش ماهی‌های دریایی آب‌های گرم به‌صورت فوق متراکم و در سیستم مداربسته کرد که این پروژه از اواخر سال گذشته راه‌اندازی و در اواخر سال جاری محصول آن به بازار عرضه شد. وی افزود: در این طرح 12میلیارد تومان هزینه شده که یک‌سوم آن از طریق وام بانکی و مابقی توسط سهامداران تامین شده است.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان با بیان اینکه ماهی شانک به 3روش تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: ماهی شانک از طریق 3روش تولید در مزارع خاکی، کشت در داخل قفس دریایی و سیستم کشت از طریق چرخش آبی قابل انجام است که در کشور ما روش سوم مورد استفاده قرار گرفته است. گلشاهی ادامه داد: پرورش ماهی شانک به‌روش سیستم کشت از طریق چرخش آبی (ریس) در زمینی به مساحت 1500مترمربع و 500تن تولید در سال، در بوشهر در حال تولید است. مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان ادامه داد: ماهی تولید‌شده در این سیستم کاملا ارگانیک بوده و برخلاف سایر گونه‌های آبزیان در تولید آن از هیچ‌گونه آنتی‌بیوتیکی استفاده نمی‌شود. گلشاهی همچنین درباره خواص ماهی شانک گفت: ماهی سیباس آسیایی یا شانک دارای امگا3 فراوان و مقاومت بالا در‌برابر شوری آب، PH در دمای آب است.

وی اظهار داشت: در‌حال‌حاضر حدود 100میلیون تن ماهی در جهان تولید و مصرف می‌شود، اما براساس پیش‌بینی‌‌های فائو تقاضای بازار تا سال2025 به 200میلیون‌تن ماهی علاوه بر صید دریایی می‌رسد که برای تامین این مصرف نیازمند بهره‌گیری از روش‌های پرورش تولید انبوه هستیم.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان همچنین با بیان اینکه در شرایط فعلی کمبود آب شیرین در جهان، پرورش آبزیان در مقایسه با سایر مواد پروتیینی به‌صرفه است، گفت: آب مورد نیاز برای تولید هر کیلوگرم ماهی 450لیتر، مرغ 4330لیتر، گوشت گوسفند 10400لیتر و گوشت گاو 15500لیتر است و بنابراین تولید ماهی برای تامین پروتیین کشور بسیار به‌صرفه است.

گلشاهی درباره میزان صادرات آبزیان در سال جاری گفت: در 11ماهه ابتدایی سال جاری 52هزار تن آبزیان به کشورهای امارات، کویت، عمان، لبنان و ویتنام و کشورهای اتحادیه اروپا نظیر ایتالیا و اسپانیا صادر شده است.


محصولات لبنی افزایش قیمت نداشته ‌است

تسنیم معاون بازرسی سازمان حمایت با بیان اینکه درحال حاضر محصولات لبنی افزایش قیمتی نداشته است، گفت: فقط یک شرکت آن هم به‌صورت محدود اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده بود که برخورد قانونی با آن انجام شد.

مجتبی فراهانی با ابراز اینکه در حوزه لبنیات فقط یک شرکت آن هم به‌صورت محدود اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده بود، گفت: سازمان حمایت به‌محض شناسایی این موضوع اخطارهایی را به این شرکت داده است.

وی با اعلام اینکه درحال حاضر محصولات لبنی افزایش قیمتی نداشته است، افزود: با شرکت متخلف برخورد لازم را انجام داده‌ایم و آن شرکت نیز قیمت محصولات خود را به قیمت‌های قبل برگردانده است.

معاون بازرسی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اضافه کرد: البته پرونده تخلفات گذشته این شرکت در افزایش قیمت محصولات برای صدور حکم به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است. فراهانی با تاکید بر اینکه این سازمان مقتدرانه مانع هرگونه افزایشی در سطح بازار خواهد شد، گفت: باید یک‌سری اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از افزایش قیمت محصولات لبنی در سال 94 داشته باشیم.


عدم تغییر قیمت روغن‌نباتی تا اردیبهشت94

ایرنا دبیر انجمن صنفی صنایع روغن‌نباتی ایران گفت: با تامین به‌موقع روغن خام و روغن‌نباتی مورد نیاز کشور طی سال جاری، این محصول تغییر قیمت نداشته است و پیش‌بینی می‌شود تا اردیبهشت سال آینده تغییر نرخی در این محصول نداشته باشیم.

محمد قبله روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به لزوم تنظیم بازار روغن‌نباتی در کشور افزود: پیشنهاد افزایش قیمت روغن‌نباتی، براساس نرخ ارز سال آینده، قیمت جهانی روغن خام، هزینه‌های تمام‌شده تولید خواهد بود و تلاش داریم برای حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان حداقل و حداکثر قیمت‌ها را در نظر بگیریم تا هیچ‌یک متضرر نشوند.

وی اظهار داشت: به‌طور حتم در‌صورت تک‌نرخی شدن ارز قیمت روغن‌نباتی نیز با تغییر مواجه خواهد شد و در اردیبهشت سال آینده نرخ این کالا تعیین تکلیف می‌شود.

قبله تصریح کرد: طبق نظر دولت مسوولیت تنظیم بازار روغن‌نباتی برای سال94 نیز برعهده صنعت روغن‌نباتی خواهد بود در همین راستا برنامه حمایت از تولیدکنندگان دانه‌های روغنی در کشور نیز با خرید قطعی دانه داخلی به نرخ تضمینی توسط صنعت روغن‌نباتی از محل واردات روغن خام اجرایی می‌شود. وی اضافه کرد: بنابراین در سال آینده علاوه بر مسوولیت تنظیم بازار روغن‌نباتی، برنامه حمایت از تولید دانه روغن داخلی نیز برعهده این صنعت خواهد بود اما هنوز این امر قطعی نشده است.

قبله سپس درخصوص واردات روغن خام آفتابگردان نیز گفت: براساس آمارگمرک، در 11ماه امسال حجم واردات روغن خام آفتابگردان با وزن حدود 373تن، 182درصد رشد را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر