واقعی شدن قیمت‌ها، دستاورد دولت از طریق بورس کالا

۱۳۹۳/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۸۳

یکی از دستاوردهای مهم دولت در حوزه آزادسازی قیمت کالاها در سال 93، واقعی کردن قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران بوده است که این اتفاق به شفافیت معاملات و خروج واسطه‌ها از بازار کمک شایانی کرد.

سعید سلیمانی، مدیر کالایی کارگزاری آفتاب درخشان و کارشناس بازار پتروشیمی با اشاره به آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی در سال 93 به «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: یکی از دستاوردهای مهم در حوزه بازار سرمایه، آزادسازی و یکسان‌سازی قیمت‌ها در بورس کالا و بازار داخل بود، به طوری که این اتفاق تعادل را به بازار پتروشیمی بازگرداند.

وی خاطرنشان کرد: آزادسازی قیمت‌ها در بورس کالا نتایج مثبتی به همراه داشت که یکی از آنها کاهش واسطه‌گری و اختلاف قیمت‌ها در بورس و بازار آزاد بود، علاوه‌بر این با آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی تولیدکنندگان بیشتری توانستند به تالار محصولات پتروشیمی راه یابند و وارد مبادلات بورس کالا شوند.

مدیر کالایی کارگزاری آفتاب درخشان با اشاره به اینکه آزادسازی قیمت‌ها در کنار تعیین منطقی و درست قیمت محصولات پتروشیمی می‌تواند بازار این محصولات را متعادل‌تر از پیش کند، تاکید می‌کند: در حال حاضر مبادلات محصولات پتروشیمی شفاف شده و خریداران و مصرف‌کنندگان این محصولات مشخص و قابل ردیابی هستند، از این‌رو می‌توان عملکرد رینگ پتروشیمی را در سال 93 مثبت ارزیابی کرد.

سلیمانی معتقد است؛ واقعی کردن محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران به شفافیت در بازار پتروشیمی کمک کرد که در صورت حمایت بیشتر دولت، واحدهای تولیدی در سال آینده نیز به راحتی می‌توانند مواد مورد نیازشان را با قیمتی واقعی از بورس تامین کنند؛ این اتفاق رشد تولید در حوزه پتروشیمی را به همراه خواهد داشت.

مدیر کالایی کارگزاری آفتاب درخشان در پایان تاکید می‌کند: امیدواریم با حمایت‌های دولت، دیگر برخی رفتارهای سلیقه‌یی و کنترل‌های غیرمنطقی به معاملات بورس کالا تحمیل نشود و قیمت محصولات مختلف در بورس کالا به طور کامل براساس مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین شود، این روند زمینه ایجاد بازاری سراسر رقابتی را در میان تولیدکنندگان به وجود می‌آورد که این امر در نهایت به نفع تولید کشور خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر