تالار

۱۳۹۹/۰۶/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۸۱۶

پیش‌فروش مسکن در بورس کالا

مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران از دو ایده پیش‌فروش اوراق متری مسکن و حراج الکترونیک املاک به جای مزایده‌های دولتی خبر داد. جواد فلاح در مورد روش پیش‌فروش اوراق مسکن در بورس توضیحاتی داد و با بیان اینکه پیش‌فروش مسکن موجب گرانی قیمت‌ها در بازار نمی‌شود، گفت: بورس کالا نمی‌خواهد مسکن آماده برای فروش عرضه کند؛ بلکه طرح مذکور پیش‌فروش مسکن در این بازار شفاف است،  چراکه در هر منطقه وقتی ملک ساخته شده‌ای با قیمت مشخصی مورد معامله قرار می‌گیرد، قیمت پیش‌فروش واحدهای جدید نیز بر اساس آن و زیر قیمت ملک معامله شده، تعیین می‌شود و به همین دلیل پیش‌فروش ملک به شیوه اوراق متری در بورس کالا ارتباطی با گرانی قیمت مسکن نخواهد داشت.  وی در خصوص حراج املاک دولتی و شبکه بانکی در بورس افزود: بورس کالا با همکاری با وزارت راه و شهرسازی و تاکید وزیر راه برای عرضه املاک دولتی و ارگان‌ها در بازار سرمایه، درصدد برآمده تا این املاک را در قالب حراج الکترونیک عرضه کند که در این زمینه ایده‌ها و طرح‌های بورس کالا برای عرضه املاک در بستر بورس در حال پیاده‌سازی است. مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران ادامه داد: یکی از دلایل اصلی گرانی مسکن کمبود عرضه است که در این زمینه می‌توان با استفاده از ابزارهای بورسی، جذب سرمایه و متعهد کردن سازندگان به عرضه این عارضه را درمان کرد.

باما؛ به کمک بازارسرمایه می‌آید

شرکت باما در نظر دارد با هدف حمایت و بازارگردانی سهام خود در شرایط فعلی، اقدام به خرید سهام خزانه کند.  طبق بند «ب» ماده ۲۸ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مقرر شده که شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و بازارهای خارج از بورس بر اساس میزان سهام شناور خود در هر یک از بازارهای مذکور و براساس مقرراتی که با پیشنهاد سازمان بورس و اوراق بهادار به تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار می‌رسد، می‌توانند تا سقف ده درصد (۱۰ %) از سهام خود را خریداری و تحت عنوان «سهام خزانه» در شرکت نگهداری کنند.  مادامی که این سهام در اختیار شرکت باشد، فاقد حق رأی است. به این ترتیب، شرکت باما در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که در نظر دارد با استفاده از وجه نقد مازاد خود نسبت به حمایت و بازارگردانی سهام در شرایط فعلی بازار اقدام به خرید سهام خزانه کند. دلیل اصلی این شرکت برای این شیوه سرمایه‌گذاری اعتقاد به سودآوری شرکت باما در سال‌های آتی و کسب بازدهی بالاتر نسبت به سرمایه‌گذاری در اوراق بادرآمد ثابت و بانک است. به همین دلیل باما در نظر دارد تعداد ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم خود را به قیمت قابل معامله در هر روز خریداری کند.

ظرفیت‌ آزمون‌های حرفه‌ای بازار سرمایه افزایش یافت

به دلیل تکمیل ظرفیت آزمون‌های حرفه‌ای بازار سرمایه در شش  ماهه دوم سال جاری، آزمون‌های جدید تعریف می‌شود. امین سادات، مسوول مرکز آموزش سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: به دلیل تکمیل ظرفیت‌های اعلام شده و تقاضای بالای داوطلبان مبنی بر ایجاد فرصت ثبت نام، با مساعدت صورت گرفته مقرر شد مجدداً آزمون‌های جدید تعریف و طی هفته آینده ثبت نام انجام شود. تاریخ دقیق ثبت نام از طریق سایت https:  //icmc.seo.ir  اطلاع‌رسانی خواهد شد.

برق به دنبال عرضه در بورس

محمدحسن متولی‌زاده قایینی (مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر)، درباره دلایل پایین بودن قیمت برق و تمایل نداشتن سرمایه‌گذاران در این صنعت اظهار کرد: در هیات تنظیم بازار برق به دنبال روشی هستیم تا عرضه و تقاضا بتواند مبنای قیمت‌گذاری برق قرار گیرد؛ با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان برق کشور بخش خصوصی هستند به دنبال مصوباتی هستیم تا بتوانیم شرایطی را برای شفاف‌سازی عرضه و تقاضای واقعی ایجاد کنیم. وی در زمینه چگونگی این عرضه و تقاضا گفت: در جلساتی که با دولت داشتیم پیشنهاد شد «توانیر» به عنوان نهاد دولتی هم خریدار انحصاری برق از تولیدکنندگان و هم فروشنده انحصاری برق به خریداران باشد؛ بر این اساس شرایطی فراهم خواهد شد تا خریدار و فروشنده واقعی با هم و بدون واسطه، معاملات برق داشته باشند و توانیر فقط مسوولیت انتقال را بر عهده بگیرد، در چنین روندی در شرایط رقابتی، قیمت واقعی برق نیز مشخص خواهد شد و حق طرفین یعنی خریدار و فروشنده هم ضایع نمی‌شود. مدیرعامل توانیر در مورد عملکرد بورس در کمک به تعادل این عرضه و تقاضا بیان کرد: با کمک بورس می‌توانیم این تعادل عرضه و تقاضا را به وجود آوریم که هم سبب رونق بیشتر بورس برق خواهد شد و هم اینکه عرضه و تقاضا به‌طور واقعی‌تری شکل خواهد گرفت.  متولی‌زاده درباره افزایش قیمت برق در آینده پیش‌بینی کرد: اینکه دولت یا تیمی به دنبال افزایش قیمت برق باشند صحیح نیست، بلکه در صورت ابلاغ مصوبه مذکور و واگذاری و معاملات برق به ذینفعان می‌توان با افزایش قیمت برق مواجه شد. مجموعه توانیر درصدد است تا پایان امسال شرایطی را به وجود آورد تا قیمت برق واقعی شود. به گفته متولی زاده، مصوبات در حال پیگیری توانیر در زمینه رفع انحصار عرضه و تقاضای برق و تنظیم قیمت برق پس از تایید، ابلاغ خواهد شد و در صورت انجام آن قیمت برق هم واقعی می‌شود.

 

ارسال نظر