اسفند، ماه طلایی تالار کشاورزی

۱۳۹۳/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۸۱

گروه بورس کالا| معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران که در 6ماه ابتدایی امسال با روندی آرام دنبال می‌شد، به‌یکباره در نیمه دوم سال به‌خصوص در اسفند متحول شد، به‌طوری‌که از ارزش 150میلیارد تومانی کل معاملات کشاورزی از ابتدای سال، 120میلیارد تومان آن به دادوستدهای نیمه دوم سال اختصاص دارد.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به بهبود روند معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران طی ماه‌های پایانی سال گفت: آمار معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران نشان می‌دهد، ارزش معاملات کشاورزی طی نیمه نخست سال حدود 30‌میلیارد تومان و در نیمه دوم سال 120‌میلیارد تومان بوده است، در این بین نکته جالب‌توجه ارزش بازار 60‌میلیارد تومانی محصولات در اسفند است که می‌توان لقب ماه طلایی تالار کشاورزی را به اسفند داد.

حسین محمودزاده اظهار داشت: به این ترتیب ارزش معاملات اسفند امسال با ماه‌های مهر، آبان، آذر، دی و بهمن برابری می‌کند که این اتفاق نشان‌دهنده رویکرد مثبت و مناسبی بوده که بورس کالا در فضای معاملات کشاورزی به‌وجود آورده است.

محمودزاده ادامه داد: مهم‌ترین عوامل رونق معاملات طی یک ماه اخیر، ایجاد جذابیت در قیمت محصولات عرضه‌شده در بورس و همچنین افزایش عرضه محصولاتی همچون برنج و مرغ منجمد بود که موجب رشد معاملات تالار کشاورزی بورس کالا شد.

وی در ادامه به لزوم عرضه منظم و ادامه‌دار تولیدکنندگان در بورس کالا اشاره کرد و افزود: اگر روند عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا مستمر نباشد، شاهد رونق معاملات کشاورزی در بورس نخواهیم بود، بنابراین بهتر است تولیدکنندگان با ادامه این روند موجب جذب سایر تولیدکنندگان و فروشندگان شوند تا خریداران هم به بازار شفاف بورس کالا بیایند.

به گفته این کارشناس، بخش کشاورزی یک بخش خصوصی محسوب می‌شود و نظارت و مدیریت در این بازار مانند حوزه فولاد و فلزات اساسی نیست، بر همین اساس واسطه‌گری در این بخش بیشتر از سایر بخش‌ها دیده می‌شود؛ بنابراین ما انتظار داریم مسوولان مربوطه با همکاری بورس کالا تدابیری را اتخاذ کنند تا فعالان بخش کشاورزی مورد حمایت بیشتری قرار گیرند.

وی همچنین درخصوص تاکید دولت به استفاده از ظرفیت بورس کالا برای اجرای ماده33 قانون بهره‌وری کشاورزی اشاره کرد و گفت: هدف از عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا و اعلام قیمت تضمینی به‌جای خرید تضمینی در راستای حمایت از کشاورزان، واقعی‌شدن قیمت‌ها و حذف رانت‌خواران و دلالان از بازار این محصولات است.

محمود‌زاده افزود: در سال‌های گذشته فعالان بخش کشاورزی با مشکلات زیادی در زمینه خرید تضمینی رو‌به‌رو بوده‌اند، البته ناگفته نماند که علاوه بر وجود واسطه‌گرها، مشکلاتی همچون کیفیت نامطلوب محصولات و دیرکرد دولت در پرداخت وجه محصولات به کشاورزان به این مشکلات دامن زده بود که امیدواریم با تبدیل‌شدن بورس کالا به محور انجام معاملات طبق نظارت مسوولان، فروش محصولات کشاورزی به بهترین شکل ممکن در بورس صورت گیرد.

وی در پایان تصریح کرد: البته اجرای درست این قانون از سوی نهادهای مربوطه علاوه بر اینکه می‌تواند موجب توسعه بورس کشاورزی و شفافیت آمارها شود، می‌تواند کشاورزان را با مزایای مکانیسم بورس بیشتر آشنا کند که همین موضوع اگر با حمایت دولت همراه باشد در سال94 شاهد افزایش معاملات محصولات کشاورزی در بورس خواهیم بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر