نفتا، رکورد‌دار معاملات فیزیکی

۱۳۹۳/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۸۰

گروه بورس انرژی| چهارمین بورس کشور در روزهای پایانی سال با معامله نفتای سبک در تابلو فیزیکی توانست رکورد جدیدی را در ارزش معاملات ثبت کند. با انجام نخستین معامله محصول نفتی سبک پالایش نفت بندرعباس در رینگ داخلی بورس انرژی به ارزش 67.6 میلیارد ریال، ارزش معاملات در بازار فیزیکی بورس انرژی در سال 93 به بیش از 13هزار میلیارد ریال رسید.

بابک باقری، رییس اداره نظارت بر بازار بورس انرژی با اعلام خبر فوق گفت: با معامله نفتای سبک پالایش نفت بندرعباس، ارزش معاملات بورس انرژی به 13هزارمیلیارد ریال رسید و رکورد جدیدی را در ارزش تابلو فیزیکی بورس انرژی رقم زد.

وی در ادامه افزود: ارزش معاملات بورس انرژی در سال 93 در مقایسه با ارزش معاملات سال 92 با رشد چشمگیر 215درصدی به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شود.

این کارشناس مسوول درباره عوامل اثرگذار در افزایش چشمگیر ارزش معاملات بازار فیزیکی در سال 93 نسبت به سال 92 گفت: ازجمله عوامل اثر گذار در افزایش ارزش معاملات بورس انرژی می‌توان به معاملات نفتای پالایشگاه‌های بندرعباس، لاوان و تهران و متانول پتروشیمی‌ زاگرس در رینگ‌های داخلی و بین‌المللی بورس انرژی همچنین تمایل عرضه‌کنندگان فرآورده‌های نفتی و حامل‌های انرژی به استفاده از سازوکار بورس انرژی در کشف قیمت و استقبال خریداران از عرضه‌های مزبور اشاره کرد. باقری در پایان خاطرنشان کرد: بورس انرژی تا آخرین روز کاری سال 93 به فعالیت معاملاتی خود ادامه خواهد داد و در آخرین روز معاملاتی سال 93 نفتای سبک پالایش نفت لاوان با حجم 60 هزار تن در رینگ بین‌الملل بورس انرژی عرضه خواهد شد.

این گزارش حاکی است علاوه بر نفتای سبک پالایش نفت بندرعباس 50 تن هیدروکربن سنگین ساینا شیمی بهشت با قیمت پایه هر تن 480دلار در رینگ بین‌الملل مورد داد و ستد قرار گرفت. همچنین پالایش گاز ایلام 10هزارو 710 بشکه میعانات گازی روی تابلو برد که مورد داد و ستد قرار نگرفت.

داد و ستد 3400 مگاوات برق

حجم معامله‌های برق در بورس انرژی کشور به بیش از 3400مگاوات رسید. بار پایه معامله‌شده در بورس انرژی روز گذشته 3489 مگاوات ثبت شد.

کمترین قیمت معامله‌شده در بازار دیروز 400هزار ریال به‌ازای هر مگاوات ساعت برای بار پایه روزانه به ثبت رسید. بیشترین قیمت معامله‌شده نیز به‌ازای هر مگاوات ساعت برای بار پایه روزانه به رقم 440هزار ریال رسید. ارزش کل معامله‌های برق ثبت‌شده در بورس انرژی به رقم 35میلیارد و 934میلیون و 589هزار و 224ریال رسید. در بورس انرژی 20نیروگاه خصوصی و 39شرکت توزیع در سراسر کشور روزانه بین ساعت 10تا 12 به خرید و فروش برق

اقدام می‌کنند.

در معاملات روز گذشته بازار برق بورس انرژی پس از مدت‌ها شاهد کاهش قیمت در بسیاری از سررسیدها بعد از معاملات اولیه در آنها بودیم به‌طوری که در انتهای بازار با وجود عرضه نیروگاه‌ها در قیمت‌های پایین‌تر از بازار نیز تقاضایی برای خرید وجود نداشت که همین امر انتظار خریداران را برای کاهش قیمت‌ها افزایش می‌دهد.


عرضه‌های پیش رو

در عرضه‌های پیش رو امروز نیز پالایش گاز ایلام 10هزارو 710 بشکه میعانات گازی با قیمت پایه هر بشکه 819 هزارو 800 ریال روی تابلو خواهد برد. پالایش نفت آبادان در رینگ بین‌الملل سه عرضه گاز مایع جمعا به میزان چهارهزار تن با قیمت‌های پایه 337دلار، 327دلار و 320دلار خواهد داشت.

پالایش گاز شازند نیز این محصول را در سه نوبت جمعا به میزان چهار هزار تن با قیمت‌های پایه هر تن 342دلار، 342دلار و 352دلار روانه بورس می‌کند. همچنین پالایش نقت لاوان نیز 60 هزار تن نفتای سبک در رینگ بین‌الملل عرضه می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر