صعود 92 رکود 93 را رقم زد

۱۳۹۳/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۷۹


حسین خزلی خرازی کارشناس بازار سرمایه

تحولاتی که معاملات بازار سهام در سال‌جاری تاکنون به خود دیده، بیانگر آن است که روند امسال بازار نیز تحت‌تاثیر نوسان‌های سال گذشته بوده است. یک کارشناس بازار سرمایه در این باره به «تعادل» گفت: تحلیل بازار سهام سال‌جاری را با پیوند به سال گذشته باید درنظر گرفت و اظهارنظر کرد، چراکه تحولات بازار سرمایه امسال نشات گرفته از نوسان‌های سال92 بوده است.

حسین خزلی‌خرازی در ادامه افزود: سال92 سالی بی‌نظیر در تاریخچه بازار سرمایه محسوب می‌شود، رونقی که در این سال میهمان تالار شیشه‌یی بود موجب شد تا بازدهی 110درصدی را تا دی سال92 ثبت کند. علاوه بر این بازده مثبت و چشمگیر، حجم معاملات و ارزش کل بازار سهام نیز با سیر صعودی رکوردی بی‌سابقه را برای بورس رقم زد.

وی بااشاره به سوددهی شرکت‌های بورسی اظهار کرد: باتوجه به روند صعودی شاخص و رشد روزانه قیمت سهام، خریداران جدیدی پا به دنیای بورس گذاشتند که به‌واسطه نوسان‌های مثبت قیمت سهم‌ها، سودهای کلانی نیز کسب کردند یا به‌عبارتی دیگر باید بگوییم ره صد ساله را طی چند ماه طی کردند.

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص استقرار اعضای دولت و برنامه‌های دولت یازدهم برای بازار سرمایه گفت: با جابه‌جایی دولت‌های دهم و یازدهم بازه زمانی مشخصی صرف ارایه برنامه‌های جدید در حوزه‌های مختلف شد که بازار سرمایه نیز از این موضوع مستثنا نبود، اما این جابه‌جایی و برنامه‌های جدید امیدواری‌هایی را در تالار حافظ ایجاد کرد که یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر سیر صعودی بازار شد.

وی افزود: روند صعودی بازار تا جایی ادامه پیدا کرد که فعالان و کارشناسان بازار سرمایه هشدار‌هایی درخصوص حباب‌های ایجاد شده در بازار دادند، آنها از تناقض آماری میان اقتصاد، تورم و روند بورس منتشر کردند اما سهامداران با بی‌اعتنایی به این حباب‌ها رفتار‌های هیجانی خود را ادامه دادند که نتیجه نهایی آنها از دست دادن سودهای کلان و ضرر‌های پی‌درپی شد.

خزلی‌خرازی درخصوص تناقض‌های آماری اظهار کرد: زمانی که اقتصاد بازده منفی 5درصدی را به خود می‌بیند بازده مثبت 110درصد بازار سرمایه سوال‌های متعددی را در ذهن هر فردی ایجاد می‌کند، با نگاهی به بازار‌های موازی و اقتصاد کشور باید گفت رشد بی‌سابقه بازار سرمایه با حمایت‌های بدون پشتوانه صورت گرفته بود.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در کنار سیر صعودی شاخص مصوبه‌هایی در دولت و مجلس به تصویب رسید که سرازیری گام‌به‌گام را میهمان تالار شیشه‌یی کرد، از آنجایی که دولت توجه وی‍ژه‌یی به نقدینگی بازار سرمایه داشت، این کنترل موجب شد تا سهامداران روی خوشی به برنامه‌های جدید مدیران بورسی نشان ندهند.

وی بااشاره به معاملات سال‌جاری در بازار سرمایه بیان کرد: معاملات سال‌جاری در ادامه روند منفی سال گذشته ادامه یافت به‌طوری که می‌توان گفت برخلاف رونق معاملات در سال92، سرازیری و افت غیرقابل باوری برای سال‌جاری 93 رقم خوده است، به‌طوری که فعالان بازار وضعیت فعلی را وخیم‌ترین وضعیت بازار نامگذاری کردند.


رکود اقتصادی، رکود بورس را

ایجاد کرد

خزلی‌خرازی رکود اقتصادی حاکم بر کشور را مهم‌ترین عامل سرازیری شاخص دانست و گفت: درحالی که بازار سهام با روزهای نه‌چندان خوشایندی سال نو را آغاز کرده بود امیدواری برای صعود دوباره بازار در دل سهامداران همچنان ادامه داشت تا زمانی که رکود اقتصادی کشور تشدید شد، رکودی که همه حوزه‌های اقتصادی را درگیر خود کرد، به‌طوری که سکوتی معنادار را در بازار‌های موازی ایجاد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: با ادامه سیر نزولی بازار، مدیران بورسی با حمایت از برخی نماد‌های تاثیرگذار بر بازار، سعی بر کنترل و تغییر رویه شاخص را داشتند که این کار نیز نتیجه مطلوبی را به‌همراه نداشت و باعث شد موج جدیدی از بی‌اعتمادی بر بازار

حاکم شود.

وی ادامه داد: با شکل‌گیری بی‌اعتمادی ذکر شده در تالار معاملات بسیاری از سهامداران با خروج از بورس نگرانی جدیدی را برای مدیران بازار سهام ایجاد کردند، نگرانی که درنهایت موجب تغییر رییس سازمان بورس اوراق بهادار شد، جابه‌جایی که رشد گام‌به‌گام و البته کم‌شاخص را به‌همراه داشت، اما درنهایت با ادامه برنامه‌های گذشته در بازار، تب‌وتاب معاملات فروکش کرد و باز هم مدیران درصدد ارایه طرح‌های جدید شدند، طرح‌هایی که جان دوباره به بازار بخشد و سهامداران را ترغیب به ورود دوباره بورس کند.


شایبه‌های نتیجه مذاکرات هسته‌ای بازار را تکان نداد

این کارشناس بازار سرمایه به ابهامات نتیجه مذاکرات هسته‌یی اشاره کرد و گفت: در کنار عوامل داخلی تاثیرگذار، عوامل بین‌المللی نظیر مذاکرات هسته‌یی، رشد و افت قیمت‌های جهانی محصولات و... تاثیرات بسزایی بر معاملات داشتند. خزلی‌خرازی افزود: باتوجه به طولانی شدن مدت مذاکرات هسته‌یی سران کشورها، بازار سرمایه واکنش‌هایی را در پی انتشار شایعات داغ نتیجه مذاکرات نشان داد؛ واکنش‌هایی که بورس منعطف تهران سهامداران را به مدت چند روز امیدوار می‌کرد اما از آنجایی که کلیت بازار جو روانی منفی را به خود گرفته بود این واکنش‌ها نیز دوام چندانی نداشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر