اخبار گاز

۱۳۹۳/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۴۷

اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت تنها از طریق صنعت پتروشیمی

شانا| معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت تنها از طریق صنعت پتروشیمی شکل می‌گیرد.

عباس شعری‌مقدم با تاکید بر توسعه صنعت پتروشیمی به‌عنوان تنها راه تحقق اقتصاد مقاومتی، افزود: باید به جای خام‌فروشی نفت و گاز، سعی کنیم از این فرآورده‌ها در تولید محصولات متنوع پتروشیمی بهره‌مند شویم زیرا این موضوع سبب اشتغال‌زایی و پاسخگوی نیازهای روزمره مردم می‌شود. وی ادامه داد: برای تحقق این هدف، باید راهبردی مناسب به کار گرفته شود و از منابع مالی داخلی و خارجی استفاده کنیم، اما این‌بار باید با شرایطی تازه و با همکاری بخش خصوصی توسعه دیگری را رقم زنیم که این مهم همت والای کارکنان صدیق، متعهد و مسوولیت‌پذیر صنعت پتروشیمی را می‌طلبد. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: زمینه‌سازی برای استفاده از ظرفیت‌های خالی مانده صنعت پتروشیمی، به نتیجه رساندن طرح‌های اولویت‌دار این صنعت، محقق کردن سریع برنامه‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ایجاد همکاری مشترک میان بخش خصوصی ایران و سرمایه‌گذاران خارجی برای توسعه و جهش دوباره صنعت با رفع موانع تحریم محقق می‌شود. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر نقش پتروشیمی در تحقق اقتصاد مقاومتی و زمینه‌سازی برای جهش دوباره این صنعت درسال ٩٤ گفت: درسال٩٣، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، پنجاهمین سال تولد خود را با حضور تلاشگر این صنعت و با پشتوانه گرانقدر نیم قرن تجربه جشن گرفت و با آگاهی از شرایط و وظایف تازه سازمانی خود، این سال را با شعار «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» با موفقیت سپری کرد. وی افزود: اگرچه نایل شدن به اهداف راهبردی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ساختار تازه و در ابتدای راه، دشوار به‌نظر می‌رسید، اما با تدوین «طرح تحول شرکت ملی صنایع پتروشیمی به سازمان توسعه‌یی» و ترسیم سند نقشه راه آینده توسعه صنعت پتروشیمی، زمینه برای حصول افق‌های مطلوب‌تر فراهم شد.


20میلیارد دلار برای طرح‌های بهینه‌سازی انرژی

ایرنا| مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، گفت: تاکنون ٢٠میلیارد دلار مصوبه از شورای اقتصاد در قالب ٩طرح بهینه‌سازی انرژی اخذ شده است.

نصرت‌الله سیفی اظهار داشت: سال گذشته با وجود همه کمبودهای نیروی انسانی و منابع مالی، با تلاش‌های صورت‌گرفته کارهای زیربنایی بسیار خوبی انجام شده که در سال آینده ثمرات آن دیده خواهد شد. وی به طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی در قالب بند«ق» تبصره٢ قانون بودجه سال١٣٩٣ اشاره کرد و افزود: تاکنون ٢٠میلیارد دلار مصوبه از شورای اقتصاد در قالب ٩طرح بهینه‌سازی انرژی اخذ شده و ٣طرح دیگر در این شورا در دست بررسی است که به‌زودی تصویب خواهد شد. مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با تاکید بر آنکه هدف اصلی و راهبردی این شرکت، اجرای طرح‌های بند «ق» است، اظهار داشت: ٦طرح بهینه‌سازی انرژی در قالب بند«ق» توسط شرکت بهینه‌سازی تهیه شده که سال آینده به شورای اقتصاد ارسال خواهد شد. سیفی تصریح کرد: مهم‌ترین کاری که در این شرکت انجام شده، شناخت صحیح اهداف و راه‌های رسیدن به قانون اصلاح الگوی مصرف است. وی با اشاره به بند٧ سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب در سال١٣٨٩ مبنی بر کاهش ٥٠درصدی شدت انرژی تا پایان برنامه ششم توسعه، گفت: براساس برآوردها و محاسبات انجام‌شده برای رسیدن به کاهش ٥٠درصدی در سال١٤٠٠ باید ٦هزار و ٢٠٠میلیون بشکه معادل نفت‌خام کاهش مصرف داشته باشیم که این رقم معادل تولید ٣سال نفت و گاز در کشور است. مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، تاکید کرد: برای رسیدن به این میزان صرفه‌جویی باید ٢٣١میلیارد دلار هزینه شود که درنهایت ارزش بسیار بالایی از نظر ایجاد فرصت‌های شغلی و کاهش شدید آلاینده‌ها نصیب کشور خواهد شد. سیفی در پایان تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در بهینه‌سازی مصرف انرژی سه‌برابر سرمایه‌گذاری در چاه‌های نفت برگشت سود دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر