بازپس‌گیری املاک نجومی در فاز عملیاتی

۱۳۹۹/۰۵/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۹۷۲
بازپس‌گیری املاک نجومی در فاز عملیاتی

مجید  اعزازی|

در بازپس‌گیری املاک از نهادها و شخصیت‌ها با نفوذ چه رویکردی کارآمد است، افشاگری یا پیگیری‌های حقوقی؟ در پی افشاگری پرویز فتاح، رییس بنیاد مستضعفان درباره املاک واگذار شده این بنیاد به برخی افراد و نهادها، پرونده موسوم به «املاک نجومی» دوباره بر سر زبان‌ها افتاد و پای املاک واگذار شده شهرداری تهران به افراد صاحب نفوذ، نهادها و برخی خیریه‌ها نیز به میان کشیده شد. حالا گفته می‌شود که اگر تریبون رسانه ملی در اختیار فتاح گذاشته شد و او هم با افشاگری از این تریبون تلاش کرد، قضیه املاک بنیاد را برجسته کند، چرا مدیریت شهری تهران به این شیوه متمسک نمی‌شود و املاک خود را باز پس نمی‌گیرد؟ سید محمود میرلوحی، رییس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورای شهر تهران اگر چه همواره منتقد و پیگیر بازپس‌گیری املاک شهرداری بوده است اما از رویکرد «بدون سر و صدا و جدی» مدیریت شهری در بازپس‌گیری املاک شهرداری دفاع می‌کند و می‌گوید که به‌کارگیری این رویکرد طی سه سال گذشته، دستاوردهای بسیاری به همراه داشته است و از جمله اینکه پرونده املاک نجومی که گفته می‌شد، تمام شده است را احیا کردیم. ما مساله را رها نکردیم و طی هفته‌های آینده اخبار خوبی را در رابطه با املاک نجومی منتشر خواهیم کرد.

    دفتر آقای خاتمی

 ربطی به بنیاد مستضعفان نداشت

میرلوحی با بیان اینکه پایه گذار بازپس‌گیری املاک از افراد غیر، شورای پنجم و شهرداری کنونی است، در گفت‌وگو با «تعادل» از درهم آمیخته شدن داستان دفتر آقای خاتمی رییس‌جمهور اسبق ایران در اظهارات فتاح گلایه می‌کند و می‌گوید: دفتر آقای خاتمی ربطی به بنیاد مستضعفان نداشته است و مربوط به مبادلات کمیته سابق و بنیاد بوده است اما داستان‌های آن را هم قاطی می‌کنند. او با بیان اینکه معلوم نیست بنیاد مستضعفان با شیوه افشاگری جایی را گرفته باشند، اظهار می‌کند: از آقای حناچی، شهردار تهران خواسته‌ام و ایشان هم قول داده است که گزارشی درباره اقدامات شهرداری در رابطه با بازپس‌گیری املاک به افکار عمومی ارایه کند. ما در این رابطه کارهای بزرگی را بدون سر و صدا، مصمم و با اراده جدی و قاعده مند انجام داده‌ایم.

    اقدامات شهرداری قابل مقایسه نیست

او افزود: ما سه سال است که داریم به‌طور مرتب ملک‌های شهرداری را پس می‌گیریم و از نهادهایی که آقای فتاح اسمش را آورده ده‌ها ملک پس گرفته‌ایم. یا سندش را منتقل کردیم یا ملک را تحویل گرفته‌ایم. کارهای بزرگی در شهرداری شده است. البته بنده هنوز گله می‌کنم و می‌گویم که این اقدامات باید سریع‌تر و ملموس‌تر باشند. مدیریت شهری ی سه گذشته، در این رابطه خسته نشده، پای این کار ایستاده و مساله را جدی دارد دنبال می‌کند و هزاران ملک را شناسایی کرده و الان مناسبات مربوط به املاک را قاعده مند کرده است. بعضا اجاره‌های معوقه املاک را گرفته‌ایم. در برخی موارد، تعداد زیادی از املاک واگذار شده به غیر را پس گرفته‌ایم. کارهای بزرگی در شهرداری انجام شده که با اقدامات بنیاد مستضعفان قابل مقایسه نیست. 

رییس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورای شهر تهران با بیان اینکه بحث واگذاری‌های از این دست از بنیاد شروع شده است، اظهار می‌کند: باید بررسی شود که آیا املاکی که بنیاد واگذار کرده به افراد، مثلا ساختمان همین مدارس غیرانتفاعی واقع در شهرک غرب، آیا مانند شهرداری پس گرفته‌اند یا خیر؟ بعد از از این بررسی می‌توان ارزیابی کرد که آیا بنیاد مستضعفان جلوتر است یا ما؟ ما سه سال است که داریم این کار را با یک اراده بدون تزلزل پیش می‌بریم و املاک را شناسایی کرده و پس گرفته‌ایم و پس خواهیم گرفت.

    احیای پرونده املاک نجومی

میرلوحی با بیان اینکه پرونده املاک نجومی را که تقریبا سر به نیست کرده بودند، دوباره احیا کردیم و بسیاری از آن املاک را داریم پس می‌گیریم، می‌گوید: برخی اساسا اعلام کردند که پرونده املاک نجومی تمام شده است. اما ما مساله را رها نکردیم و طی هفته‌های آینده اخبار خوبی را در رابطه با املاک نجومی خواهیم داد. بعضی از تصرف‌کنندگان املاک نجومی، اعلام آمادگی کرده‌اند که حق و حقوق شهرداری و مابه‌التفاوت قیمت واقعی از قیمت‌های تخفیف داده شده را بدهند. 

    تخفیف 50  درصدی 

در واگذاری املاک به غیر

او افزود: برخی از تصرف‌کنندگان این املاک، حتی کارمند شهرداری نبودند، بعضی از آنها مدیران شهرداری بودند و با تخفیف‌های غیرمجاز صاحب ملک شده بودند. حتی در برخی موارد مشاهده شد که ملکی را از جای دیگری گران‌تر خریده بودند و به این افراد ارزان‌تر و با تخفیف بعضا 50 درصد واگذار کرده بودند. کارهای عجیبی صورت گرفته بود. آن هم نه در رابطه با خانه کوچک واقع در جنوب شهر، بلکه در رابطه با خانه‌های بعضا واقع در نیاوران و مناطق شمالی شهر.  او ابراز امیدواری کرد که شهردار تهران در رابطه با اقدامات صورت گرفته با بازپس‌گیری املاک گزارشی ولو بدون ذکر نام افراد، درباره پلاک‌ها، ساختمان و زمین‌های واگذار شده بدهد. 

    بازپس‌گیری

 97 هکتار از زمین‌های شهرداری

رییس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورای شهر تهران اظهار می‌کند: فقط در منطقه 22 تهران 97 هکتار از زمین‌های شهرداری را پس گرفته‌ایم، در مورد 126 هکتار دیگر هم اقدام شده است. 12 قطعه از املاک بزرگ در تهران در داستان «رساتجارت» را پس گرفته‌ایم. ساختمان روزنامه اطلاعات هم را پس گرفته‌ایم. کارهای نسبتا بزرگی صورت گرفته است که قابل افتخار است. در عین حال، تکلیف املاک باقی مانده در دست افراد غیر نیز روشن شده است.

    شناسایی 2000 ملک شهرداری

او می‌افزاید: قبل از دوره پنجم شورای شهر تهران، فقط در پارک‌های شهر 800 هزار متر امکانات اقتصادی مثل رستوران، دکه‌ها و... بوده است. این املاک الان نظم پیدا کرده است و هر کدام قرارداد دارند. در حالی که در گذشته اغلب نه قراردادشان معلوم بود و نه چگونگی استفاده از آنها. 2000 ملک شهرداری که در اختیار غیر بود، اصلا شناسایی نشده و آمار آن معلوم نبود. آقای نجفی 674 ملک را اعلام کرد. بعد آقای افشانی، 1300 ملک را اعلام کرد. الان 2000 ملک که بعضا 2 تا 6 واحد آپارتمان دارند و در اختیار افراد بودند را پس گرفته‌ایم و نظم یافته است. 

    اجازه ندادیم هیچ  باغی از بین برود

میرلوحی اظهار می‌کند: ما اعلام می‌کنیم هیچ باغی در طول سه سال گذشته از بین نرفته است. در دوره 10 ساله قبل از شورای پنجم، 128 هکتار باغ در پایتخت از بین رفت. ما اعلام می‌کنیم، 128 درخت را هم اجازه نداده‌ایم که از بین برود. ما 7 باغ را در سال گذشته خریده‌ایم و به عرصه عمومی و پارک تبدیل کرده‌ایم. امسال نیز بیش از این تعداد را خریده‌ایم و به پارک عمومی تبدیل می‌کنیم.

 او می‌افزاید: دیگر در منطقه 22 اجازه نمی‌دهیم شیوه ساخت و ساز گذشته ادامه یابد و برای ساخت بی‌حساب و کتاب برج‌ها در منطقه 22 پروانه صادر نمی‌کنیم و صرفا طرح تفصیلی را اجرا می‌کنیم. این در حالی است که با آمدن کرونا، هزینه‌های شهر دو برابر شده است، اما شهر با وجود این مشکلات، شهر اداره می‌شود، مترو ساخته می‌شود، پروژه‌های نیمه‌تمام دارد جمع می‌شود. این اقدامات نشانه کار سالم است و فکر می‌کنیم پیش مردم و خداوند رو سفید هستیم.  میرلوحی با بیان اینکه واگذاری امکانات از سوی نهادهایی همچون ستاد اجرایی و بنیاد مستضعفان امکان فعالیت از سوی بخش خصوصی را سلب می‌کند و در واقع رقیب بخش خصوصی، رقیب خیریه‌های اصیل، و رقیب سلامت اقتصادی جامعه بوده‌اند. امیدواریم هم شهرداری و هم بنیاد مستضعفان از عملکرد خود در بازپس‌گیری املاک گزارش بدهند تا ببینیم چه تعداد ملک، از چه کسانی پس گرفته شده است. 

 

ارسال نظر