صدای شکستن سفته بازی در تالارهای شیشه‌ای بورس مسکن

۱۳۹۹/۰۴/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۱۴۵

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه بازار تامین سرمایه امید، شفافیت در معاملات و هدایت فعالیت‌های سفته بازانه به سوی اقدامات سازنده را از آثار مثبت راه‌اندازی بورس مسکن ذکر کرد.

احسان عسکری در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) اظهار داشت: در دهه اخیر نقش بازار در اقتصاد به خوبی در میان تصمیم‌سازان اقتصادی و فعالان سایر حوزه‌های اقتصادی کشور درک شده است؛ به‌طوری که پس از بورس اوراق بهادار تهران برای معاملات سهام و اوراق بدهی، فرابورس ایران، بورس کالا و بورس انرژی شکل گرفته و اکنون بورس مسکن در حال راه‌اندازی است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شفافیت و سلامت اقتصادی از دغدغه‌های هر کشور است و وجود بازارهای منسجم و سازمان یافته از راه‌حل‌های دسترسی به آن محسوب می‌شود، افزود: به نظر می‌رسد بورس مسکن می‌تواند تا حد زیادی بحث قیمت گذاری در بازار مسکن، شفافیت در معاملات و هدایت فعالیت‌های سفته‌بازانه به سوی فعالیت‌های سازنده و مفید در این حوزه را حل کند.

سکری توضیح داد: بازار سرمایه در تمامی کشورهای توسعه یافته برای داد و ستد سهام شرکت‌ها و سایر اوراق بهادار شکل گرفته‌اند ولی سازوکار معاملات برای سایر دارایی‌ها مانند ارز، طلا، محصولات کشاورزی، انرژی و غیره، بنا به مقتضیات و شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هر کشور شکل گرفته‌اند.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه بازار تامین سرمایه امید خاطرنشان کرد: اگرچه ایجاد شفافیت در حوزه‌های مختلف اقتصادی می‌تواند سلامت را به همراه داشته باشد ولی در مقابل، قانونگذاران و ناظران بازار مسکن نیز باید به اصول بازار که همانا حضور فعال و پررنگ دو بازیگر بازار یعنی عرضه‌کنندگان و متقاضیان مسکن است پایبند باشند.

به گفته عسکری، این موضوع که پس از تلاطم در این بازار شفاف که خود محصول تلاطم در بخش دیگری از اقتصاد واقعی است اقدام به محدودیت در بازار شود، به‌طوری که بازیگران امکان تصمیم‌گیری نداشته باشند، بسیار خطرناک است و از قبل باید پیش‌بینی‌های مناسب برای مقابله با این تلاطمات انجام گیرد.چرا که سابقه این موضوع را فعالان بازار طلا و سکه در بورس کالای ایران شاهد بوده‌اند که به دلیل افزایش قیمت ارز و به تبع آن سکه، بازار قراردادهای مشتقه (آتی سکه) که در تمامی بازارهای مالی پیشرفته دنیا به عنوان ابزار پوشش ریسک مورد استفاده قرار می‌گیرد، متوقف شد و بازار گواهی سپرده طلا نیز اکنون با محدودیت‌های شدیدی مواجه است.

وی در پایان توصیه کرد: در ابتدای آغاز به کار بورس مسکن، قانونگذاران و ناظران آن به بررسی مسائل و مشکلات احتمالی این بورس و ارایه راه‌حل‌هایی برای آن اقدام کنند تا علاوه بر حل مشکلات بازار مسکن، به سوی حذف محدودیت‌ها گام برداشته شود.

 

ارسال نظر