روی خط خبر

۱۳۹۹/۰۴/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۵۴۷

ایجاد پنجره واحد ورود شرکت‌های خصوصی به بورس 

اتاق بازرگانی ایران، شرکت بورس تهران، فرابورس ایران و جامعه حسابداران رسمی، تفاهم‌نامه همکاری در راستای ایجاد پنجره واحد برای ورود شرکت‌های بخش خصوصی به بازار سرمایه امضا کردند. به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و به نقل از اتاق بازرگانی ایران، این تفاهمنامه که در نود و ششمین نشست شورای گفت‌وگو به امضا رسید، درگاهی برای ارزیابی، اقدام و پایش تأمین مالی شخصیت‌های حقوقی بخش خصوصی از بازارهای سرمایه ایجاد می‌کند. حسین سلاح‌ورزی،  نایب رییس اتاق بازرگانی ایران در این خصوص گفت: اقدام لازم برای طراحی و پیاده‌سازی درگاه واحد و نظارت بر آن با هدف پوشش کامل مسیر تأمین مالی از محل بازارهای سرمایه در یک سامانه واحد بر عهده اتاق ایران است. درواقع این درگاه مسیر ارتباطی برای ارزیابی، اقدام و پایش تأمین مالی شخصیت‌های حقوقی بخش خصوصی از محل بازارهای سرمایه و بدهی کشور با تمرکز بر بازارهای زیر نظارت شرکت بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس است. قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگو با بیان این نکته که تفاهم‌نامه در ۵ ماده و ۴ نسخه تنظیم شده است، گفت: همکاری بین اتاق ایران و بورس ادامه‌دار است و در این راستا اقدامات مناسبی به همت محمدرضا انصاری، نایب‌رییس اتاق ایران برای تأمین مالی پروژه‌های نیمه‌تمام دولتی که در قالب صندوق پروژه تعریف شده‌اند، صورت گرفته و قرار است زمینه ورود آنها به بورس فراهم شود. سلاح ورزی در بخش دیگری از سخنان خود به دیگر مباحثی که در نشست شورای گفت‌وگو مطرح شد، اشاره و تصریح کرد: بررسی وضعیت ساماندهی مرزهای صادراتی و مبادلات مرزی با ارایه گزارشی از گمرک، محور اصلی این جلسه بود. بر اساس گزارش‌های ارایه شده اقدامات مناسبی در راستای الکترونیکی شدن کلیه فرآیند گمرک برای تسهیل تجارت انجام شده است. به اعتقاد این فعال اقتصادی آنچه دراین‌بین به عنوان ضعف جدی در گمرکات مرزی کشور از سوی بخش خصوصی مطرح شد، نبود مدیریت واحد مرزی است. در این راستا پیشنهاد شد که اتاق ایران و گمرک با یکدیگر وارد همکاری جدیدی شوند و بخشی از فعالیت‌های گمرکی واگذار شود که موردتوافق قرار گرفت. در این رابطه مقرر شد کمیته‌ای بین دو نهاد ایجاد شود و بسترهای اولیه برای این امر را مهیا سازد و گزارش آن را تا دو ماه آینده در اختیار شورا قرار دهد.

 تامین مالی ۱۰۰۰ میلیارد  ریالی با انتشار صکوک  مرابحه

سازمان بورس و اوراق بهادار با عرضه عمومی صکوک مرابحه به ارزش یک هزار میلیارد ریال موافقت کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، این سازمان موافقت اصولی انتشار صکوک مرابحه یک شرکت خصوصی را به ارزش یک هزار میلیارد ریال جهت تأمین مواد اولیه مورد نیاز در تولید محصولات این شرکت صادر کرد. بر این اساس این اوراق ۵ ساله، با نرخ پرداختی ۱۸ درصد است که این اجاره‌بها هر سه ماه یک بار توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب دارندگان اوراق واریز می‌شود. همچنین، عرضه این اوراق در صورت دریافت مجوز انتشار، از طریق شرکت فرابورس ایران انجام می‌شود. بانک صنعت و معدن، ضامن این اوراق بوده و پذیره‌نویسی و بازارگردانی آن بر عهده شرکت تأمین سرمایه تمدن است. ضمناً، شرکت کارگزاری بانک صنعت و معدن عامل فروش و شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه عامل پرداخت این اوراق هستند.

احراز هویت الکترونیکی  در سامانه سجام رایگان نیست

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد: احراز هویت الکترونیکی سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) رایگان نیست.

به گزارش روابط عمومی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، انتشار برخی اخبار در روزهای اخیر این شائبه را به وجود آورده است که احراز هویت الکترونیکی در سجام رایگان است که سمات این موضوع را تکذیب می‌کند. در این اطلاعیه آمده است: خدمات ارایه شده از سوی بخش خصوصی رایگان نیست و اظهارنظرها در این خصوص فاقد وجاهت قانونی است. گفتنی است، احراز هویت الکترونیکی همزمان با عید سعید فطر با مشارکت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان راه‌اندازی شد که در طول این مدت بیش از 800 هزار نفر از طریق احراز هویت الکترونیکی سجام فرآیند اخذ کد بورسی را انجام داده‌اند. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به منظور ایجاد رقابت سالم و ارتقای کیفیت و گسترش این خدمت ارزشمند در سطح جامعه و ارایه خدمات پایه به صورت غیرحضوری به آحاد مردم در اقصی نقاط کشور، همچنان از دیگر شرکت‌های دانش بنیان که قادر به ارایه این خدمت باشند و استانداردهای لازم را از این شرکت و دیگر مراجع ذی‌صلاح کسب نمایند دعوت به همکاری می‌کند. سجام یک سامانه زیرساختی برای شناسایی مشتریان جهت ورود به باشگاه بزرگ بازار سرمایه ایران است که تمام فعالان این بازار اعم از سرمایه‌گذاران، مشتریان و مدیران نهادها در این سامانه، فقط یک بار برای همیشه اطلاعات خود را در آن ثبت خواهند کرد و پس از احراز هویت حضوری قادر به دریافت خدمات مبتنی بر داده‌های تایید شده خواهند بود. بر اساس این اطلاعیه، علاقه‌مندان برای ورود به بازار سرمایه می‌توانند با مراجعه به سایت www.sejam.ir ثبت‌نام خود را به صورت الکترونیکی انجام دهند و به صورت الکترونیکی نیز احراز هویت شوند.

 

ارسال نظر