اقتصاد همسایه

۱۳۹۳/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۵۱

قطع برق، اقتصاد کابل را فلج کرده است

قطع برق در کابل، پایتخت افغانستان زندگی بیشتر شهروندان این شهر را مختل کرده است. علاوه بر آن نبود برق، درآمد روزانه شرکت‎ها، فروشگاه‌ها و حتی آرایشگاه‌ها و پیرایشگاه‌‎های این شهر را تقریبا به نصف کاهش داده است. به گزارش افغانستان دیلی، برق کابل تا یک ماه پیش منظم و بدون انقطاع بود اما به‌دنبال ریزش برف سنگین و وقوع بهمن در بزرگراه سالنگ افغانستان، برق پایتخت قطع شده است. شرکت «برشنا» که اداره تنظیم خدمات برق افغانستان را به عهده دارد، می‌گوید تا حدود دو هفته دیگر مشکل برق پایتخت حل خواهد شد. کابل بیش از پنج میلیون جمعیت دارد، این شهر در ماه‌های زمستان به 500 مگاوات برق نیاز دارد. اما شرکت برشنا با 300میگاوات برق وارداتی ازبکستان بخشی از مشکلات شهروندان آن را برطرف می‌کند.


سرمایه‌گذاری 220میلیاردی روسیه در نفت و گاز

یک روزنامه روسی از برنامه دولت روسیه برای سرمایه‌گذاری 220میلیارد دلاری در بخش نفت و گاز این کشور خبر داد. به نوشته روزنامه نوویه ایزوستیا، آلکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اعلام کرده روسیه تا سال 2020میلادی 220میلیارد دلار در بخش‌های نفت وگاز کشور سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این مقام روس تاکید کرده مسکو در سال 2014 میلادی حدود 40میلیارد دلار در صنایع نفت وگاز سرمایه‌گذاری کرد و این رقم با توجه به خرید تجهیزات و سفارشات خارجی شرکت‌های نفت وگاز روسیه به حدود 80 میلیارد دلار رسید. بخش‌های نفت وگاز روسیه از امسال برنامه جایگزینی تجهیزات داخلی به‌جای دستگاه‌ها و تجهیزات وارداتی را اجرا می‌کنند تا وابستگی روسیه به فناوری‌های غربی در اکتشاف و استخراج منابع فسیلی کاهش یابد. در این گزارش آمده درصورت سقوط بهای نفت در بازارهای جهانی، اجرای برنامه سرمایه‌گذاری‌های روسیه در بخش‌های نفت وگاز خود با مشکل مواجه خواهد شد.


تولید نفت آذربایجان در سال ٢٠١٥ کاهش می‌یابد

معاون اول شرکت دولتی انرژی سوکار جمهوری آذربایجان از کاهش چهاردرصدی تولید نفت این کشور در سال ٢٠١٥میلادی خبر داد. به گزارش رویترز، خوشبخت یوسف‌زاده اعلام کرد که تولید نفت این کشور در سال جاری با چهار درصد کاهش به ٤٠,٣میلیون تن، معادل ٨٠٦ هزار بشکه در روز می‌رسد اما تولید گاز تغییر نمی‌کند. وی تصریح کرد: تاکنون پیش‌بینی می‌کردیم که تولید گاز تغییری نکند اما امکان افزایش تولید وجود دارد. تولید نفت و میعانات گازی آذربایجان در ماه ژانویه به ٣,٧میلیون تن افزایش یافت که نخستین افزایش ماهانه از سال ٢٠١٣ تاکنون به شمار می‌رود. مجموع تولید نفت آذربایجان در سال ٢٠١٣میلادی برای نخستین‌بار از سال ٢٠١١میلادی تاکنون افزایش یافت اما سال گذشته روند کاهشی تولید این کشور باز هم ادامه یافت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر