تازه خبر

۱۳۹۳/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۴۵

اختصاص هزار میلیارد تومان برای خطوط اعتباری کشاورزی

ایرنا| وزیر جهاد کشاورزی از اختصاص 10هزار میلیارد ریال بودجه برای خطوط اعتباری این وزارتخانه در سال آینده خبر داد. محمود حجتی با اشاره به اینکه امسال هشت هزار میلیارد ریال بودجه برای خطوط اعتباری جهاد کشاورزی اختصاص یافت، گفت: سهمیه استان‌ها برای خرید تراکتور، کمباین و سایر ادوات کشاورزی براساس میزان درخواست آنها بوده و محدودیتی نیست. وی افزود: علاوه بر ادوات کشاورزی، اعتبار مورد نیاز دیگر بخش‌ها همچون آبزی‌پروری و صنعت دام از طریق همین خطوط اعتباری تامین می‌شود. حجتی یادآوری کرد: در مراحل قبلی نیز هفت هزار و 500 میلیارد ریال بودجه برای خطوط اعتباری جهاد کشاورزی اختصاص یافته بود.


نرخ خرید تضمینی چای و پیله ابریشم اعلام شد

ایانا| درجلسه هیات وزیران نرخ خرید تضمینی پیله‌ تر ابریشم و برگ سبز چای برای سال زراعی 94-93 به تصویب رسید. براین اساس قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک معادل 2180تومان و برگ سبز چای درجه دو معادل 1210تومان تعیین شد. براساس جلسه اخیر هیات دولت قیمت خرید تضمینی هرکیلوگرم پیله‌ تر ابریشم نیز معادل 1510تومان تعیین شده است. این قیمت‌ها به‌عنوان نرخ پایه خرید دولت از کشاورزان برای محصولات تولید شده در سال آینده اجرا خواهد شد.


میوه‌های خارجی موجود در بازار، قاچاق هستند

ایرنا| رییس کل گمرک ایران با تاکید بر اینکه میوه‌های خارجی موجود در بازار به‌صورت رسمی وارد کشور نشده است، گفت: هیچ سیب، پرتقال و نارنگی در طول سال 93 وارد کشور نشده و وارداتی در این خصوص صورت نگرفته است.

مسعود کرباسیان با بیان اینکه میوه‌های ممنوعه قطعا به‌صورت غیررسمی وارد کشور شده است، افزود: از آنجا که ثبت سفارشی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری در زمینه واردات میوه انجام نشده، گمرک نیز وارداتی در زمینه میوه در این سال نداشته است. وی با تاکید بر اینکه واردات انواع میوه از سوی وزارت جهادکشاورزی ممنوع شده است، افزود: گمرک هم به‌عنوان سازمان مسوول واردات و صادرات کشور کالایی که دارای ثبت سفارش نباشد و واردات آن نیز ممنوع باشد، ترخیص نمی‌کند.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به وجود میوه‌های قاچاق در کشور اظهارکرد: برای مشخص شدن وضعیت میوه‌های قاچاق و حجمی که در بازار موجود است باید نهادهای ذی‌ربط بررسی‌های لازم را انجام دهند زیرا گمرک واردات میوه را ثبت نام نکرده است.

رییس کل گمرک ایران تصریح کرد: برای بررسی وضعیت میوه بهتر است تعزیرات و واحدهای نظارتی به واحدها سرکشی کنند تا با درایت همیشگی خود، حجم میوه وارد شده به بازار مشخص شود.

یادآور می‌شود براساس آمار رسمی گمرک از فروردین ماه تا بهمن ماه سال جاری 416.8هزار تن موز به ارزش 370.5 میلیون دلار به‌صورت رسمی وارد کشور شده است.گفتنی است واردات آناناس، گلابی هندی و انبه، گریپ فروت، لیمو و لیموترش، انگور، هلو، شلیل و شفتالو، توت فرنگی، انار و زردآلو ازجمله میوه‌هایی هستند که واردات آنها به کشور ممنوع است.


واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی و صنعتی مهار شود

تسنیم| نماینده رشت در مجلس گفت: تولید داخلی باید تقویت و حمایت شود و لازمه این کار جلوگیری از واردات کالاهای خارجی بی‌کیفیت، واردات بی‌رویه محصولات چه درحوزه کشاورزی و چه در بخش صنعت است.

غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی نماینده رشت و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از واردات بی‌رویه برخی کالاها و با اشاره به هشدار مقام معظم رهبری در این زمینه اظهارکرد: تحریم‌ها یک زنگ هشداری برای ما بود که نشان داد کجا اشتباه می‌کنیم و به زعم دشمن، پاشنه‌آشیل ما کجاست. همچنین واردات بی‌رویه سبب شده بود با وجود همه اقدامات خوبی که پس از انقلاب اسلامی انجام شد در برخی موارد به‌شدت وابسته به دشمن باشیم. وی افزود: طی این داستان‌های کاهش میزان صادرات نفت سپس کاهش بهای هر بشکه نفت، مقام معظم رهبری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند. چکیده اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی به نفت و رفتن به سمت تولیدات داخلی است؛ آن هم تولیدی که منجر به صادرات شود. این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه تولید داخلی باید تقویت و حمایت شود، ‌گفت: لازمه آن این است که کالاهای خارجی بی‌کیفیت وارد نشود و واردات بی‌رویه محصولات چه در حوزه کشاورزی و چه در بخش صنعت مهار شود چراکه این واردات به تولید ضربه‌زننده است. جعفرزاده ادامه داد: مقام معظم رهبری به لحاظ جایگاه و علمی که دارند، ترازهای تجاری را رصد می‌کنند. در این رصدها مشاهده کردند که میزان واردات بیشتر از صادرات است که به این امر در اصلاح اقتصاد بازرگانی، تراز تجاری منفی می‌گویند. تکرار تراز منفی بیانگر یک رویه‌یی است که درحال تبدیل به عادت است. وی همچنین تصریح کرد: طبیعتا مقام معظم رهبری که استراتژی‌های کلی نظام را تعیین می‌کنند، تذکری را ابلاغ کردند که این تذکر به موقع، بجا و هوشمندانه بود و سبب می‌شود دولتمردان، بازرگانان، تجار و تولیدکنندگان به سمت صادرات غیرنفتی بروند تا تراز تجاری مثبت شود. نماینده رشت در خانه ملت با اشاره به اقداماتی که دولت می‌تواند در راستای کاهش واردات انجام دهد، گفت: دولت با حمایت از تولید می‌تواند، جلو واردات را بگیرد آن هم تولیدی که ارزان تمام شود و با کیفیت بالا باشد همچنین این تولیدات باید بتواند جاذبه صادرات را داشته و در بازار بین‌المللی و جهانی رقابت کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر