بازار تجهیزات پزشکی، رقابتی‌تر شد

۱۳۹۳/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۴۱

مجتبی معظمی

رییس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی ایران

مهم‌ترین طرحی که درحوزه سلامت در طول چندین و چند سال اخیر در کشور اجرایی شده است، طرح تحول سلامت است. نتیجه طرح بیمه سلامت که بیش از 9میلیون نفر را در سراسر کشور تحت پوشش قرار داده هنوز مشخص نشده است ولی مسلما برکات فراوانی برای کشور به‌همراه خواهد داشت. در بخش تجهیزات پزشکی نیز ما به سمت خریدهای انبوه و رقابتی شدن پیش رفته‌ایم.

ازسوی دیگر ما چندین سال به‌دنبال پدید آوردن پایگاه اطلاع‌رسانی‌ای بودیم که همه قیمت‌ها و اطلاعات حوزه تجهیزات پزشکی را به‌صورت یکجا در آن گرد آمده باشد و این مهم در سالی که گذشت، از طریق سایت اداره کل تجهیزات پزشکی محقق شد. در واقع حوزه تجهیزات پزشکی همواره مورد توجه بوده است، به نحوی که ده‌ها و حتی صدها مصوبه در مورد این حوزه به تصویب رسیده است.

دولت هم همواره به اندازه امکان به این حوزه بودجه اختصاص داده است. در واقع به عقیده من، توجه به آینده و سلامت مردم، موضوع بسیار مهم و حساسی است و خوشبختانه دولت و وزارت بهداشت، از آزمون‌ها سربلند بیرون آمده‌اند.

به‌عنوان مثال با درنظر گرفتن همین طرح بیمه سلامت، برای کاری که در ایران و برای تحت پوشش بیمه قرار داد، 9میلیون نفر انجام شده است، به زحمت می‌توان مشابه‌یی یافت. در توسعه‌یافته‌ترین کشورها که بالاترین درآمد سرانه را هم دارند شاید به زحمت بتوان 4میلیون نفر را تحت پوشش بیمه‌های همگانی قرار داد. درحقیقت بخش سلامت در کشور ما، موقعیت خوبی در منطقه دارد و من شخصا امیدوارم با تداوم پشتیبانی‌ها وضعیت در این بخش روز‌به‌روز بهتر شود.

اعمال تحریم‌های مختلف علیه کشور ما نیز همواره برای صنعت تجهیزات پزشکی که وابستگی زیادی به واردات دارد، مشکل‌ساز بوده است. در واقع شاید بتوان گفت که ما همواره در تحریم بوده‌ایم، اما همواره به هر طریق ممکن، نیازهای داخلی را تامین کرده‌ایم. بانک‌های خارجی نیز در مقاطعی ریسک کرده‌اند و مبادلات با ایران را صورت داده‌اند.

خوشبختانه ما از تمام کمپانی‌های معتبر دنیا و در سخت‌ترین شرایط تحریمی واردات انجام داده‌ایم و در طول یک دهه گذشته حتی تجهیزات High-Tech را هم برای بیمارستان‌های کشور تامین کرده‌ایم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر