حوالی تعاون

۱۳۹۳/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۲۸

معاون وزیر: تعاونی‌ها مظلوم‌ترین بنگاه‌های اقتصادی کشور هستند

ایرنا معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تعاونی‌ها مظلوم‌ترین بنگاه‌های اقتصادی کشور هستند و این درحالی است که در فرهنگ دینی، ملی و قانون اساسی ما به شکل ویژه‌یی به موضوع تعاون پرداخته شده است.

سیدحمید کلانتری در دیدار با استاندار قزوین بااشاره به اینکه باید فاصله بین تولید و مصرف‌کننده در جامعه از بین برود، افزود: هم‌اکنون 11میلیون نفر در کشور عضو تعاونی‌ها هستند که با احتساب اعضای تعاونی‌های سهام عدالت، این تعداد به 48میلیون نفر می‌رسند که از ظرفیت و توانایی بالایی برخوردار خواهند بود. تعاونی‌ها با حضور بخش خصوصی می‌توانند ضمن رشد جمعی در نفرات خود، در شرایط بحرانی نیز کم‌خطر باشند.

کلانتری، تعاونی‌ها را دارای آثار اجتماعی و سرمایه عمومی دانست و ادامه داد: با تشکیل ستاد عالی در استان‌ها با نظارت استاندار و کارگروه‌های آن زیرنظر معاونت‌های اجتماعی، می‌توان بدون شک در حمایت و توسعه تعاونی‌ها گام‌های اساسی برداشت، چراکه اتاق تعاون و ادارات کل نیز زیرمجموعه آنها محسوب می‌شوند.

وی بااشاره به نزدیکی قزوین به مرکز کشور به‌عنوان یک بازار مصرف خوب، افزود: این استان می‌تواند پشتوانه خوبی برای بازار تهران باشد و تقویت تعاونی‌ها می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

استاندار قزوین نیز گفت: با نگاه عمیق و رفع نقاط ضعف و تقویت جنبه‌های قوت تعاونی‌ها، این بخش می‌تواند یکی از ارکان اساسی اقتصاد مقاومتی به‌حساب آیند.

مرتضی روزبه افزود: استان قزوین در بخش تعاونی از سوابق و پیشینه خوبی برخوردار است و بخشی از تولیدات حاصل شکل‌گیری تعاونی‌هاست. وی، به تعاونی‌های فرهنگیان و مسکن مهر اشاره کرد و گفت: قبل از راه‌اندازی مسکن مهر ما شاهد انبوه‌سازی توسط فرهنگیان در قالب تعاونی بودیم که الگوی خوبی در این بخش ارایه کردند.

روزبه ادامه داد: انتظار ما از بخش تعاون در قسمت‌های کشاورزی، صنعت، روستایی و شهری بیشتر از وضعیت فعلی است و از این‌رو باید به این بخش نگاه عمیق‌تری شود.

استاندار قزوین تشکیل بسیاری از تعاونی‌ها را به‌صورت صوری دانست و گفت: باید در این زمینه یک گام به جلو‌ برداریم و در جهت اعتباربخشی و ورود آنان به بخش‌های مختلف اقتصادی و کشاورزی همت گماریم. راه‌اندازی بخش تعاون به‌صورت آزمایشی در مدارس برای تامین نیازمندی‌ها و در مراکز علمی و دانشگاهی درراستای توسعه در نوآوری‌ها و خلاقیت‌های دانشجویان می‌تواند ثمرات فراوانی برای جامعه در پی داشته باشد.

در ادامه این دیدار تفاهمنامه همکاری مشترک بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با استانداری قزوین به امضا رسید.

این سند همکاری با موضوع حمایت از تشکیل، گسترش و حمایت از توسعه شرکت‌های تعاونی، کاهش فعالیت تصدی‌گری و واگذاری به تعاونی‌ها برای اجرایی کردن احکام سند توسعه بخش تعاون و دستگاه‌های اجرایی، حمایت از تشویق و توسعه تعاونی متعارف سهامی عام و فراگیر ملی و توسعه عمران شهری و روستایی جهت اجرای طرح‌های بزرگ اقتصادی به امضای طرفین رسید.

کمک به افزایش سهم تعاون و رسیدن تا 25درصد اقتصاد استانی، توسعه فرهنگ تعاون بین آحاد جامعه و توسعه تشکل‌های اقتصادی، گسترش عدالت در حمایت‌های دولتی با رویکرد تعاونی از طریق توزیع عادلانه فرصت‌ها و منابع و امکانات و توسعه همکاری دوجانبه در جهت تقویت و توسعه تشکل‌های تعاونی از اهداف این تفاهمنامه است.


تعاونی‌ها برای پیشرفت باید برندسازی کنند

ایرنا معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تعاونی‌ها در حوزه تولید برند ضعیف هستند، گفت: این مجموعه‌ها برای پیشرفت و موفقیت، باید نسبت به برندسازی و توسعه بازار اقدام و در نمایشگاه‌های مختلف حضور فعالی داشته باشند.

حمید کلانتری در نشست با اتحادیه‌ها و تعاونی‌های استان قزوین گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات در تعاونی‌ها فقدان درک مشترک از موضوع تعاون در دولت، مردم و بخش خصوصی است که باعث شده هر کدام از این بخش‌ها درک خاصی از آن داشته و فرهنگ تعاون به‌خوبی نهادینه نشود. اگر بسیاری از فعالیت‌های اجرایی به‌خوبی پیش نمی‌رود به‌دلیل نبود روحیه تعاون است از این‌رو راهبرد نخست ما، توسعه و ترویج این فرهنگ و آشنایی جامعه با ارزش‌های تعاون است. کلانتری با تاکید بر مفاهمه مشترک در زمینه تعاونی‌ها ادامه داد: تعاون هم تولید ثروت و هم تولید سرمایه اجتماعی می‌کند و همین موضوع، نخستین تفاوت این حوزه با بخش خصوصی است.

وی شعار تعاون را در توسعه عدالت و کاهش فاصله بین تولید‌کننده و مصرف‌کننده نهایی دانست و خاطرنشان کرد: تعاونی یک سنت قانونمند تعریف شده در دنیاست و با 170سال سابقه و داشتن سازمانی بین‌المللی از قدمت و دیرینه‌یی برخوردار است، از این‌رو برای فعالیت موثر و موفقیت آن برنامه‌های روشنی طرح و تدوین شده که باید عملیاتی شود.

کلانتری تقویت مدیریت و اعضای تعاونی‌ها را در توسعه تعاونی‌ها مهم دانست و گفت: اعضای تعاونی‌ها سرمایه‌های اصلی آنها هستند که باید از ظرفیت فکر و اندیشه‌های آنها به‌خوبی استفاده شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بااشاره به فعالیت بیش از 100هزار تعاونی با 680اتحادیه استانی و سراسری در کشور گفت: باید با توسعه تعاملات شبکه‌یی ارتباطات بین تعاونی‌ها افزایش و فضای گفت‌وگو و تعاون بین خود تعاونی‌ها شکل بگیرد.

وی تقویت اتاق‌ها برای حل مشکلات تعاونی‌ها را نیز از دیگر راهبردها در این زمینه عنوان کرد و افزود: تعاون یک موضوع میان‌بخشی است و باید با تقویت همکاری‌های بین‌بخشی که وزارتخانه‌ها در طرف‌های مختلف آن قرار دارند، تلاش کرد بخش‌های مختلف بیشتر با تعاون آشنا شوند.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه از تشکیل تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستان‌ها خبر داد و افزود: این تعاونی‌ها برای افزایش مشارکت مردم، توسعه شهرها، ایجاد فرصت‌های شغلی و افزایش درآمد و رفاه عمومی با عضویت نیم درصد جمعیت شهرستان‌ها تشکیل می‌شود.


برگزاری مجمع عمومی اتاق تعاون مازندران

مجمع عمومی اتاق تعاون مازندران با حضور مدیران اتحادیه‌های شرکت‌های تعاونی در محل اتاق تعاون مازندران برگزار شد. در این جلسه ربیعی، دبیر اتاق تعاون، از سوی اعضای هیات‌مدیره به بیان خلاصه گزارش عملکرد سال 92 اتاق پرداخت و افزود: فعالیت و اقدامات گسترده و پرتعدادی در قالب تعهدات و چارچوب اهداف و برنامه‌های مصوب صورت پذیرفت که نشان از پویایی و حرکت رو به رشد اتاق دارد. ایشان درخصوص تقویت توان مالی اتاق نیز گفت: باید اتاق تعاون توان مالی خود را افزایش دهد که این به معنای ارایه خدمات بیشتر به فعالان بخش تعاون و اعضای اتاق است. ایشان ساخت ساختمان اداری اتاق تعاون مازندران را در اولویت کاری سال 94 دانست.

در ادامه نیز یزدان‌مهر از طرف بازرسان به بیان گزارشی از بررسی اسناد و عملکرد اتاق پرداخت و ضمن اعلام رضایت از اقدامات صورت گرفته، از سوی بازرسان از تلاش و همکاری اعضای هیات‌مدیره تقدیر و تشکر کرد. سپس موارد دیگر در دستور جلسه به بحث و تبادل نظر اعضای مجمع گذاشته شد و مورد تصویب قرار گرفت و در پایان انتخابات جهت معرفی دو بازرس اتاق برگزار و آقایان خالق‌جو و یزدان‌مهر از سوی اعضا انتخاب شدند.


اتاق تعاون کرمانشاه میزبان تعاونی‌های مرزنشین

جلسه بررسی مشکلات تعاونی‌های مرزنشین با حضور دکتر منوچهری نماینده اورامانات در محل اتاق تعاون کرمانشاه برگزار شد.

دبیر اتاق گزارش مبسوطی از فعالیت تعاونی‌های مرزنشینی از جمله نحوه ورود کالا از بازارچه‌های مرزی از طریق تعاونی‌ها و نحوه پرداخت مبالغ واریزی به حساب صاحبان کارت‌های مرزنشینی و مشکلات و موانع موجود ارایه کرد.

در ادامه دکتر منوچهری ضمن تشکر و قدردانی از زحمات و فعالیت‌های اتاق تعاون و تعاونی‌های مرزنشینی در جهت رفاه حال مرزنشینان استان، به بررسی مشکلات و موانع موجود پرداخت و اظهار امیدواری کرد که بتوانیم خدمات بهتر و بیشتری به مردم ارایه دهیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر