اقتصاد زیرزمینی به برخی شرکت‌ها مزه کرده است

۱۳۹۳/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۲۳

گروه بورس کالا

این روزها تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و مبارزه با رانت و دلالی در اولویت برنامه‌های مسوولان ارشد کشور قرار گرفته است، به‌طوری که کارشناسان معتقدند اگر بتوان با اتکا به توان داخلی در راستای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری حرکت کرد، اقتصاد کشور در روند توسعه و پیشرفت قرار می‌گیرد؛ حتی با فرض به پایداری تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان. در این بین ایجاد رقابت واقعی میان صنعتگران و تولیدکنندگان از ملزومات اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود که به اعتقاد تحلیلگران یکی از مسیرهای قابل تامل برای رسیدن به اقتصاد و بازار آزاد مبتنی بر رقابت، توسعه بورس‌های کالایی در کشور است. درهمین رابطه نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: بورس کالای ایران پتانسیل‌های بالایی برای توسعه و شفافیت اقتصادی دارد به‌طوری که این بورس می‌تواند با راه‌اندازی تالارهای منطقه‌یی، شفافیت در دادوستد محصولات را در کل کشور پیاده‌سازی کند. غلامرضا نوری به افتتاح تالار کارگزاران بورس کالا در تبریز اشاره کرد و گفت: با راه‌اندازی تالار بورس کالا در تبریز، شاهد بهبود دادوستد محصولات و روند اقتصادی شمال‌غرب کشور خواهیم بود؛ البته این مهم نیازمند استقبال فعالان اقتصادی شمال‌غرب کشور از بورس کالاست که اگر مزایای معاملات بورس در اقتصاد ملی برای فعالان این بخش آشکار شود، به‌طور حتم معاملات بورس در تبریز رونق می‌گیرد. نوری بااشاره به اینکه تالار تبریز می‌تواند در ارتقای بخش کشاورزی تاثیرگذار باشد، تصریح کرد: درحال حاضر بحث درج قیمت تضمینی محصولات کشاورزی به جای خرید تضمینی دولت در بورس کالا مطرح است که این موضوع به ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی مربوط می‌شود. از این‌‌رو درصورت اجرای این قانون مترقی، بخش کشاورزی کشور به خصوص شمال‌غرب، با سرعت بیشتری در مسیر معاملات مدرن و کارآمد بورس کالا قرار می‌گیرند که سود اصلی این اتفاق را کشاورزان خواهند برد.


اخلالگران اقتصادی، مخالفان بورس کالا

نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه به موانع موجود بر سر راه فعالیت بورس کالا در اقتصاد اشاره کرد و گفت: مجلس از وجود شرکت‌هایی که مخالف فعالیت بورس کالای ایران در صحنه اقتصاد ملی هستند، باخبر است و بررسی‌ها نشان می‌دهد، اقتصاد غیرشفاف اصلی‌ترین دلیل وجود موانعی برای فعالیت بورس کالای ایران در اقتصاد است.

نوری با بیان اینکه اقتصاد غیرشفاف به برخی شرکت‌ها مزه کرده است، اظهار داشت: عده‌یی حاضر نیستند در فضای شفاف فعالیت کنند و مالیات و عوارض بدهند، به این ترتیب مخالفت این افراد حقیقی یا حقوقی که همان اخلالگران اقتصادی هستند، با فعالیت بورس کالا که نماد بازار رقابتی و شفاف است به هیچ عنوان عجیب نیست.

وی تاکید کرد: آن بخش از اقتصاد که از مالیات و عوارض فرار می‌کند، موجب کند شدن رشد اقتصادی کشور شده‌اند که همه ما در دولت و مجلس باید مسوولیت‌های خود را در شکل‌گیری این معضل بپذیریم و از طریق مکانیسم‌هایی چون بورس کالا، زمینه رفع این مشکلات را فراهم کنیم.

نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان گفت: مجلس و دولت همکاری‌های لازم را برای توسعه بازار شفاف بورس کالای ایران دارند تا حرکت به سمت اقتصاد آزاد و رقابتی در بازار کالاها ادامه یابد.

تالارهای منطقه‌ای در راستای

اقتصاد مقاومتی

همچنین استاندار آذربایجان‌شرقی بااشاره به راه‌اندازی تالار نمایندگی کارگزاران بورس کالای ایران در تبریز به «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: راه‌اندازی و توسعه بورس‌های تخصصی کالا در کشور دارای مزایایی همچون حاکم کردن و رسمیت بخشیدن به سازوکار نظام عرضه و تقاضا، فراهم کردن اطلاعات کامل، شفاف و به‌روز است.

اسماعیل جبارزاده ادامه داد: همچنین تشکیل و راه‌اندازی بورس‌های کالا در ابعاد بزرگ‌تر به اصلاح ساختار اقتصاد، رشد فعالیت‌های مرتبط و بهبود توان صادراتی منجر می‌شود. از طرف دیگر اصلاح ساختارهای اقتصاد کشور ازجمله شفاف و روان‌سازی نظام توزیع، قیمت‌گذاری و شیوه‌های نظارت بر بازار در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری تاکید شده است از این‌رو راه‌اندازی و توسعه منطقه‌یی و جغرافیایی بورس کالا باتوجه به ویژگی‌های این بازار از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است که درهمین راستا چهارشنبه گذشته تالار کارگزاران بورس کالا در تبریز به‌طور رسمی افتتاح و آغاز به کار کرد.

تامین نقدینگی صنایع از طریق بورس

وی اظهار کرد: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، موضوع بهبود فضای کسب‌وکار به‌عنوان یکی از مولفه‌های مهم و تاثیرگذار در جهت توسعه اقتصادی و توانمند کردن بخش خصوصی، مورد توجه مسوولان قرار گرفت به‌گونه‌یی که با مصوبات لازم در این زمینه اقدامات مقتضی به‌عمل آمد تا با بسترسازی مناسب شرایط برای ورود موثر بخش خصوصی در اقتصاد فراهم شود.

استاندار آذربایجان‌شرقی افزود: از الزامات بهبود فضای کسب‌وکار کمک به تامین مالی و تامین نقدینگی لازم برای رشد بنگاه‌های اقتصادی و نیز حمایت از سرمایه‌گذاران و فعالیت بخش خصوصی از طریق شفافیت در معاملات است که در این ارتباط می‌توان به راهکارهای اساسی بورس کالا برای کمک و نیل به اهداف بهبود فضای کسب‌وکار از طریق قراردادهای سلف، قراردادهای سلف موازی استاندارد و نیز شفافیت معاملات برای عرضه‌کنندگان و متقاضیان کالا از طریق رسمیت بخشیدن به سازوکار نظام عرضه و تقاضا اشاره کرد.

به گفته وی، خوشبختانه دولت نیز به مزیت‌ها و تاثیر انکارناپذیر تقویت بورس کالا برای رشد و شکوفایی اقتصاد پی برده است به‌طوری که در بسته خروج غیرتورمی از رکود چندین وظیفه مهم در راستای شفافیت اقتصادی و رقابتی را به بورس کالای ایران محول کرده است.


دلایل راه‌اندازی تالار تبریز

جبارزاده در ادامه به‌دلایل و چرایی راه‌اندازی بورس کالا در استان آذربایجان‌شرقی اشاره کرد و گفت: «موقعیت ویژه جغرافیایی این استان و قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم و چهارراه تجاری شرق و غرب و آسیای میانه»، «همسایگی با کشور‌های مهم منطقه»، «داشتن مبادلات تجاری و ارتباطی با کشورهای هم‌جوار ازجمله کشورهای CIS، ترکیه و عراق»، «یکی از قطب‌های صنعتی کشور به لحاظ تمرکز صنایع سنگین» و « برخورداری از ذخایر معدنی غنی و متنوع و یکی از مراکز بزرگ مس دنیا» ازجمله دلایل تاسیس تالار بورس کالا در این استان بوده است.

وی افزود: از دیگر دلایلی که باعث شد مسوولان به فکر راه‌اندازی تالار بورس کالا در استان آذربایجان شرقی بیفتند، می‌توان به « وجود صنایع بالادست ازجمله مجتمع پتروشیمی تبریز، پالایشگاه تبریز و صنایع متعدد تولید فولاد»، « رتبه اول در کشور در تولید برخی از محصولات کشاورزی» و «مزیت‌های تولیدی در انواع محصولات دامی» اشاره کرد.

او با بیان اینکه استان آذربایجان‌شرقی به لحاظ دارابودن واحدهای تولیدی در زمینه‌های فلزات، کشاورزی، انرژی، پتروشیمی و سیمان در فهرست استان‌های پیشتاز قرار دارد، اظهار کرد: باتوجه به موارد ذکرشده، لزوم برنامه‌ریزی جهت شکوفایی ظرفیت‌های موجود در منطقه و تدوین حرکت‌های نوین اقتصادی امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است که یکی از موارد با اهمیت جهت حمایت از تولیدکنندگان و رشد و شکوفایی اقتصاد منطقه، راه‌اندازی تالارهای بورس کالای منطقه‌یی و پذیرش محصولات تولیدکنندگان منطقه در این تالارها خواهد بود.

استاندار آذربایجان‌شرقی در پایان تصریح کرد: امید می‌رود با تلاش متولیان و موسسان تالار کارگزاران بورس کالا در تبریز، همکاری مسوولان استان و حمایت‌های شرکت بورس کالای ایران، مشکلات واحدهای تولیدی آذربایجان‌شرقی برای تامین مواد اولیه مورد نیازشان مرتفع شود تا شاهد رشد و شکوفایی بیش از پیش اقتصاد منطقه و به تبع آن کشور باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر