استقبال تالار حافظ از بازگشایی برخی نمادها

۱۳۹۳/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۱۸

گروه بورس

پس از گذشت 11ماه و 3هفته از سال جاری، بورس اوراق بهادار با پشت‌سر گذاشتن نوسان‌های زیاد به استقبال نوروز94 می‌رود، استقبالی که با بازگشایی نماد‌های پالایشگاهی توام شده است. در‌حالی‌که تالار حافظ معاملات سال جاری را با خبرهای ضدونقیض مذاکرات هسته‌یی سپری کرد، به نظر می‌رسد که فروردین سال آینده با انتشار اخبار قطعی و مثبت مذاکرات، تحولات عظیمی در بازار سهام رخ دهد. شایان ذکر است که بسیاری از فعالان بازار در انتظار اخبارهای تاثیرگذار بر بازار و بازدهی مثبت شاخص هستند.

همچنین شاخص کل با افت بیش از 14‌هزار واحد به رقمی معادل 64‌هزار و 70واحدی رسیده، که درمجموع بازدهی منفی19‌درصدی را در کارنامه سال93 به ثبت رسانده است. با این اوصاف سهامداران بازار انتظار دارند با جذب اخبار منفی در سال93 تالار حافظ معاملات سال آینده را به‌دور از جو روانی منفی آغاز کند. به‌طوری که بورس تهران نیز بتواند روند طبیعی بورس‌های جهانی را به خود بگیرد از طرفی شاخص جایگاه مطلوبی را به خود اختصاص دهد.


قدم نورسیده «سپاس» در تالار

با بررسی روند معاملات هفته گذشته بازار، روز شنبه شاهد معاملاتی با حجم نقدینگی شناور 60 میلیارد تومان در تالار شیشه‌یی بودیم، رقمی که بازهم وضعیت قرمز بازار را به مدیران بورسی هشدار داد. شاخص کل نخستین روز هفته با افت بیش از 100واحد و حجم معاملات بازار با عرضه «سپاس» به رقمی معادل 128‌میلیارد تومان رسید. عدم استقبال سرمایه‌گذاران از نماد «سپاس» موضوعی بود که برخلاف تبلیغات مدیران سازمان بورس سفارشات کم‌رمق و بسیار پایینی را به خود اختصاص داد، از آنجایی که نماد «سپاس» توجه فعالان بازار را به خود جلب کرده بود، انتظار می‌رفت حداقل برای عده‌ قلیلی از سهامداران بازار سهام جذابیت ویژه‌یی با قیمت حداقلی 1000تومان داشته باشد، اما چیزی که درواقع شاهد آن بودیم رسیدن حجم سفارشات خرید کمی بیش از 50میلیون در کف قیمتی عرضه این سهم قبل از اتمام بازار بود، به‌طوری‌که همگان بر این باور بودند که انجام معاملات روی این نماد به روز کاری آینده موکول شود، اما معاملات 49.71میلیونی در نماد سپاس به‌صورت دفعی و روی تابلو ثبت شد. معاملات کم‌جان بازار در حالی پا به دومین روز هفته گذاشت که بی‌اعتمادی سهامداران مانند سریالی تکراری جو روانی بازار را به‌هم ریخته بود، بدین‌ترتیب روز یک‌شنبه بدون اتفاق خاصی با افت 104واحدی شاخص سپری شد.

اما معاملات روز دوشنبه پس از گذشت یک‌ساعت از معاملات، اطلاعیه‌یی درخصوص اختلالی که در سامانه پذیرش معاملات ایجاد شده بود منتشر شد، به‌طوری‌که معاملات با وقفه یک‌ساعته بار دیگر از سرگرفته شد و اتفاق عجیبی نظیر عرضه عمده 9.6‌درصدی سرمایه‌گذاری غدیر توسط بانک صادرات با تعداد 3‌میلیارد و 467میلیون سهم در عرض کمتر از نیم‌ساعت پس از بازگشایی این نماد صورت گرفت، اتفاقی که تعجب بسیاری از فعالان بازار را به خود برانگیخت. درنهایت شاخص کل با رشد 46واحدی به رقم 63‌هزار و 846واحد رسید.

روز سه‌شنبه نیز تاثیر مثبت 102واحدی هلدینگ خلیج‌فارس تقریبا اثر منفی کلی در شاخص بورس را خنثی کرد و معاملات بلوکی در بانک تجارت، صندوق بازنشستگی و فرآورده‌های تزریقی ایران نقش عمده‌یی در حجم معاملات این روز را داشتند.


بازگشت پالایشگاهی‌ها به تالار حافظ

اما آخرین روز کاری هفته گذشته با خبر احتمال بازگشایی برخی نماد‌های پالایشگاهی رنگ‌و‌بوی دیگری به خود گرفت به‌طوری‌که انتشار اخباری در این خصوص، زمزمه‌هایی از ورود مجدد شرکت‌های پالایشگاهی را به بورس داد، زمزمه‌هایی که به نظر می‌رسد از امروز با حضور در تالار شیشه‌یی به حقیقت بپیوندد، بدین‌ترتیب بازار سهام پس از حدود یک‌سال با بازگشایی این نماد‌ها، معاملات همه صنایع را از سر خواهد گرفت. اما با نگاهی به چند ماه اخیر و بررسی این نماد‌ها باید طبق مصوبه دولت، موسوم به کیفی‌سازی صنایع پالایشگاهی، مقرر شده بود که پالایشگاه‌های کشور فرآورده‌های خود را تا ابتدای92 به سطح مشخصی از استاندارد برسانند در غیر این‌صورت دولت به‌ازای هر میزان که فرآورده‌های پالایشگاهی از سطح استاندارد مورد نظر پایین‌تر باشند؛ دولت یا خریداران دیگر، این فرآورده‌ها را با تخفیف از قیمت‌های FOB دریافت کنند. باتوجه به اینکه تا پایان سال92 پالایشگاه‌ها موفق به رساندن محصولات خود به استانداردهای مورد نظر نشدند، سازمان بورس به بهانه عدم انتشار اطلاعات و صورت‌های مالی توسط پالایشگاه‌ها، نماد این شرکت‌ها را یکی پس از دیگری مسدود کرد.

بدین‌ترتیب می‌توان گفت سهامداران نماد‌های پالایشگاهی یک‌سال است که در انتظار بازگشت این شرکت‌ها در بورس هستند که به نظر می‌رسد سرانجام این بازگشت به آخرین هفته سال جاری ختم شده است. اما بازگشت این نماد‌ها قطعا تاثیراتی را در بازار سهام و معاملات تالار شیشه‌یی خواهد گذاشت. در این‌باره یک کارشناس بازار سهام به «تعادل» گفت: بازگشت پالایشگاهی‌ها به بورس اوراق بهادار قطعا یک رویکرد مثبت محسوب می‌شود چرا که توقف این نماد‌ها موجب شده بود تا یک پای معاملات تالار شیشه‌یی بلنگد.

غلامرضا سلامی افزود: باتوجه به توقف طولانی‌مدت نماد‌های پالایشگاهی، بازگشت این نماد‌ها در پایان سال جاری موجب می‌شود تا نوسان‌های آنها تا پایان سال تحولاتی در بازار ایجاد کند، بدین‌ترتیب امواج منفی معاملات به سال آینده منتقل نمی‌شود اما باید به این نکته اشاره کرد که بازگشایی این نماد‌ها قطعا ریزش شاخص را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به سرازیری شاخص پس از بازگشایی این نماد‌ها اظهار کرد: باتوجه به شرایطی که طی چند سال اخیر به‌وجود آمده، قطعا نماد‌های پالایشگاهی با تعدیل‌های نه‌چندان خوبی همراه می‌شوند بدین‌ترتیب بازگشایی آنها موجب سرازیری دوباره شاخص خواهد شد.


بازار سرمایه در روند نزولی

فعال بازار سرمایه گفت: رفتار نوسانی بازار سرمایه ایران در این هفته نیز ادامه داشت و از ثبات لازم برخوردار نبود، سطح عمومی قیمت‌ها و شاخص همچنان در مسیر نزولی قرار گرفت.

محمدرضا گیوکی با اشاره به روند مثبت خودرویی‌ها گفت: در گروه خودرو در ابتدای ساعات معاملات نخستین روز معاملاتی شاهد روندی مثبت در اکثر نمادها بودیم ولی با توقف نماد ایران‌خودرو و شایعه تعدیل منفی در این سهم معاملات این گروه تحت تاثیر قرار گرفت طوری‌که شاهد افزایش عرضه در اکثر نمادها بودیم. شرکت ایران‌خودرو‌دیزل در جدیدترین گزارش94 خود زیان هر سهم شرکت را مبلغ 81ریال پیش‌بینی کرده است. همچنین گزارش بودجه94 خمحرکه بر روی کدال قرار گرفت، طبق این گزارش شرکت سود هر سهم را 106ریال پیش‌بینی کرده است. ختور نیز بابت هر سهم در سال مالی94 با کاهش نسبت به سال مالی جاری، مبلغ 901ریال سود در نظر گرفته است که ازجمله خبرهای مهم این گروه هستند. عضو انجمن حسابداری و حسابرسی در توضیح گروه فلزات تصریح کرد: در گروه فلزات اساسی عمدتا معاملات منفی بود اکثر نمادهای این گروه به صف فروش رسیدند. فنورد و فباهنر نیز گزارش بودجه94 خود را ارایه دادند؛ فنورد در نخستین پیش‌بینی بودجه94، سود هر سهم را با کاهش نسبت به سال مالی93 مبلغ 192ریال اعلام کرده است. فباهنر نیز سود هر سهم را با افزایش نسبت به سال جاری مبلغ 162ریال پیش‌بینی کرده است. شاید وضع تعرفه جدید واردات فولاد شرایط را به نفع تولیدکنندگان در این صنعت بهبود بخشد.

وی درخصوص تاثیر گروه دارویی‌ها افزود: دارویی‌ها با معاملات کم‌حجم همراه بودند همچنین در این گروه 11میلیون سهم دبالک (مواد اولیه دارویی البرز بالک) با قیمت 475تومان در عرضه اولیه معامله شد. شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو) نیز در جدیدترین گزارش خود سود هر سهم 962ریال اعلام کرده که نسبت به پیش‌بینی قبلی شرکت با کاهش گزارش شده است شرکت در دوره 9ماهه خود توانست به‌ازای هر سهم 10ریال سود کنار بگذارد و یک‌درصد از پیش‌بینی‌هایش را پوشش دهد. این فعال بازار سرمایه با بیان منفی‌بودن روند پتروشیمی‌ها در هفته گذشته یادآور شد: گروه پتروشیمی‌ها تقریبا بیشتر نمادهای معاملات منفی را پشت‌سر گذاشتند شخارک در جدیدترین گزارش خود سود هر سهم شرکت را برای دوره منتهی به 29/12/94 مبلغ 2902ریال پیش‌بینی کرده است که ازجمله خبرهای مهم این گروه است. همچنین بانکی‌ها در این هفته متعادل و تقریبا در قیمت صفر تابلو معامله شدند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر