پنتاگون و زیرنظر گرفتن حرکات بدن رهبران جهان

۱۳۹۳/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۰۹

روانشناسان حرکات بدن را بازتابی از ذهن انسان می‌خوانند. وزارت دفاع امریکا سالانه صدها هزار دلار برای تجزیه و تحلیل «زبان بدن» رهبران جهان هزینه می‌کند. هدف از این کار فهم بهتر چگونگی و چرایی تصمیم‌گیری‌های آنهاست.

تلاش و سرمایه‌گذاری دولت امریکا برای یافتن اطلاعات درمورد سران سیاسی دنیا موضوع چندان تازه‌یی نیست. رسوایی آژانس امنیت ملی امریکا (NSA) و افشاگری‌های ادوارد اسنودن به‌خوبی پرده از شنود تلفنی رهبران جهان توسط سازمان‌های امنیتی امریکا برداشت. اما این تنها روش جمع‌آوری اطلاعات ازسوی امریکایی‌ها نیست. تیمی در وزارت دفاع این کشور، پنتاگون، سال‌هاست که بررسی حرکات بدن رهبران سیاسی را زیر ذره‌‌بین دارد تا از طریق بررسی روانشناسانه به نیات آنان و آنچه در ذهن دارند، پی ببرد.

به گفته جان کربی سخنگوی پنتاگون، وزارت دفاع امریکا از سال۲۰۰۹ بودجه سالانه به مبلغ ۳۰۰هزار دلار را برای تجزیه و تحلیل رفتار سیاستمداران ارشد دنیا اختصاص داده است. او این بودجه را هزینه یک برنامه تحقیقاتی می‌داند که با مطالعه زبان و حرکات بدن بازیگران عرصه سیاست جهانی، به‌دنبال درک بهتری از نحوه تصمیم‌گیری‌های آنان است. وی البته تاکید می‌کند که تحلیل‌ها و «پروفایل» به‌دست آمده از سیاستمداران به هیچ‌ عنوان برای آماده‌‌سازی تصمیم‌های سیاسی یا نظامی دقیق و ملموس به‌کار بسته نمی‌شوند.

سخنگوی پنتاگون اضافه کرده که چاک هیگل، وزیر دفاع امریکا، به‌تازگی و از طریق خواندن یک مقاله در روزنامه از وجود چنین برنامه‌ تحقیقاتی آگاه شده است. به گفته کربی این برنامه صرفا کاربرد تحقیقاتی دارد. ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور و دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه، آن‌گونه که سخنگوی پنتاگون اظهار داشته، ازجمله سیاستمدارانی هستند که زبان و حرکات بدن‌شان در این برنامه تحقیقاتی مورد بررسی قرار گرفته است. خبرگزاری فرانسه به نقل از محافل امنیتی می‌نویسد، در مجموع ۱۵سیاستمدار عالی‌رتبه جهان دارای چنین پروفایل روان‌شناختانه‌یی هستند. صدام، دیکتاتور معدوم عراق و بن‌لادن، رهبر پیشین طالبان ازجمله رهبران سیاسی‌ای بوده‌اند که چنین پروفایلی برای آنان تهیه شده بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر