20میلیون تن، حجم فرآورده‌های نفتی سال94

۱۳۹۳/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۰۴

وزیر نفت حجم صادرات فرآورده‌های نفتی برای سال٩٤ را دست‌کم ٢٠میلیون تن پیش‌بینی کرد و گفت: صادرات فرآورده نقش مهمی در اجرای طرح‌های صنعت نفت خواهد داشت.

به گزارش شانا، بیژن زنگنه، روز پنج‌شنبه ٢١اسفند در گردهمایی سراسری مدیران و ذی‌نفعان عرصه سوخت کشور افزود: افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی برای ما بسیار مهم است زیرا منابع مالی بخشی از طرح‌های صنعت نفت از این طریق تامین می‌شود.

وی اظهار کرد: به‌عنوان مثال برخی طرح‌های گازرسانی یا بخشی از پروژه‌های پارس‌جنوبی باید از محل درآمدهای فروش فرآورده تامین شود. وزیر نفت با بیان اینکه تحولات بزرگی در عرصه انرژی و توزیع آن ایجاد شده است، گفت: این تحولات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد و متناسب با آن ماموریت این شرکت نیز تغییر خواهد کرد.

زنگنه بااشاره به افزایش تولید گاز در کشور، تصریح کرد: با افزایش گازرسانی به شهرها، روستاها، صنایع، نیروگاه‌ها و... مسوولیت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با گذشته تفاوت‌هایی پیدا خواهد کرد. وی با بیان اینکه در سال آینده و سال‌های بعد توزیع نفت گاز در بخش حرارتی، صنعتی و نیروگاهی کاهش می‌یابد، افزود: همچنین توزیع نفت کوره، گاز مایع و نفت سفید نیز در کشور به‌تدریج به صفر می‌رسد. زنگنه ادامه داد: با این وجود، وظیفه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در سوخت‌رسانی و توزیع نفت گاز و بنزین در بخش حمل‌ونقل و سوخت هوایی کاهش می‌یابد. او همچنین به کاهش ارسال سوخت مایع و افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها در سال آینده اشاره کرد و افزود: در سال٩٣، ٣٠درصد سوخت نیروگاه‌ها از فرآورده مایع تامین شد که این میزان در سال آینده به حدود ١٠ تا ١٢درصد خواهد رسید.

وزیر نفت از واگذار نشدن شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به بخش خصوصی خبر داد و گفت: هفته آینده ابلاغیه قطعی این موضوع اعلام خواهد شد.


راهبردهای جدید ماموریت شرکت ملی پخش

وزیر نفت با بیان اینکه از این پس مجموعه‌یی از راهبردهای جدید با زمان‌بندی‌های دقیق در شرکت ملی پخش تعریف می‌شود، تاکید کرد: بهتر است رابطه شرکت پخش با نظام تامین سوخت تا مخازن اصلی باقی بماند و روندهای بعدی توزیع سوخت به بخش خصوصی واگذار شود. زنگنه تشریح کرد: فرآورده‌های نفتی باید در مخازن به جایگاهداران (که بهتر است به‌صورت تعاونی و تشکلی از جایگاهداران شکل بگیرد) فروخته شود و در این حال نظارت بر توزیع نیز ازسوی شرکت ملی پخش انجام شود.

وی همچنین پیشنهاد داد: بهتر است تعاونی و تشکلی از جایگاهداران تشکیل شود تا مشکلات ارتباط جایگاهداران با شرکت ملی پخش با سهولت انجام شود. زنگنه از این مورد به‌عنوان راهبرد دوم شرکت ملی پخش در آینده نام برد و گفت: ایران تنها کشوری است که در امر توزیع سوخت دارای برند معتبری نیست و شرکت ملی پخش در این روند با بیش از ٣٠٠٠جایگاه طرف است.

او تاکید کرد: در واگذاری جایگاه‌های شرکتی که قرار است به‌زودی اتفاق بیفتد، باید سیاست‌ها به‌گونه‌یی باشد که چند شرکت محدود طرف معامله قرار بگیرند. زنگنه از عرضه سوخت به قیمت‌های متفاوت و متناسب با نوع جایگاه و خدماتی که ارایه می‌دهد به‌عنوان پیشنهاد بعدی نام برد و افزود: در جایگاه‌های معمولی نرخ خدمات با قیمت‌های عادی که در همه جای کشور وجود دارد محاسبه می‌شود، اما می‌توان جایگاه‌هایی با خدمات متفاوت در برخی نقاط ایجاد کرد.

او از جایگاه‌های تک تلنبه‌یی نیز به‌عنوان یک راهبرد مفید به‌ویژه برای شهرهایی که در آن زمین گران‌قیمت است، نام برد و گفت: با این روش که هم‌اکنون نیز در حال پیگیری و اقدام است، می‌توان مشکل توزیع سوخت در نقاط پرجمعیت را حل کرد.

زنگنه به روش توزیع نفت گاز براساس پیمایش که از سال آینده در شرکت ملی پخش مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز اشاره کرد و گفت: این روش مشکلات ما در زمینه قاچاق سوخت و فرآورده را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه تمام بخش‌هایی که از سوخت استفاده می‌کنند باید دارای سامانه و کارت سوخت باشند، تصریح کرد: در این زمینه می‌توان به ماشین‌های کشاورزی اشاره کرد که باید براساس مواردی (شماره‌گذاری رسمی ماشین‌ها و...) به آنها سهمیه تعلق بگیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر