اخبار کلان

۱۳۹۳/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۸۶

22هزار میلیارد تومان درآمد ‌فروش نفت وصول نشده است

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از رشد 28درصدی صادرات غیرنفتی ایران خبر داد و گفت: دولت تدبیر و امید توانست با برطرف شدن تحریم‌ها منافع ملی را حفظ کند. به گزارش فارس، محمدباقر نوبخت در نشست شورای برنامه‌ریزی دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه 22هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش نفت در چند ماه اخیر وصول نشده است، اظهارکرد: تا 17 اسفند ماه جاری میزان کل درآمدهای کشور در این بخش 148هزار میلیارد تومان بود. وی با بیان اینکه دولت باید با کاهش درآمد به تمام تقاضاها پاسخ دهد، تصریح کرد: در چند سال گذشته کشور با رشد اقتصادی منفی 6.8 درصدی مواجه بود و دولت تدبیر و امید توانست با برطرف شدن تحریم‌ها منافع ملی را حفظ کند و با برنامه‌ریزی‌ها نه تنها بر رشد منفی فایق آمده بلکه اکنون کشور از رشد 24درصدی صادرات غیرنفتی برخوردار است. رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درباره مساله مذاکرات هسته‌یی خاطرنشان کرد: در این مذاکرات مشکلات در چارچوب حفظ منافع ملی کشور برطرف شده و با وجود مخالفت‌های نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی دولت یازدهم با تدبیر در جبهه مخالفان نظام اسلامی شکاف ایجاد کرد. وی در ادامه به وضعیت عدم پرداخت تسهیلات باغ‌های چای اشاره کرد و یادآور شد: دستور تخصیص اعتبار به‌زراعی به خزانه داده شده اما پرداخت حقوق دو ماه آخر سال و عیدی کارکنان دولت در اولویت قرار دارد. نوبخت ظرفیت دانشگاه گیلان را بسیار زیاد خواند و متذکر شد: در برنامه ششم توسعه اقدام‌های موثری برای دانشگاه‌ها صورت گرفته که عملی می‌شود.


توافق بر سر افزایش 261هزار تومانی مجموع دستمزد

نشست دیروز شورای عالی کار درحالی در تعیین مزد مبنای کارگران بدون نتیجه پایان یافت که اعضا روی افزایش261هزار تومانی مجموع درآمد توافق کردند. به گزارش فارس، نشست دیروز شورای عالی کار برای تعیین مزد مبنای کارگران در سال 94 بدون نتیجه پایان یافت اما تمام اعضا روی افزایش 261هزار تومانی مجموع کل مزد سال آینده توافق کردند.

فرمول نحوه اعمال دستمزد سال آ‌ینده متشکل از حداقل دستمزد، بن خواروبار، بن کارگری، حق مسکن و پایه سنوات در نشست آخرین یک‌شنبه سال 93 نهایی خواهد شد. براساس این گزارش، جدیدترین اخبار حاکی از آن است که مصوبات قبلی شورای عالی کار دستخوش تغییرات خواهد بود چراکه با تعیین حداقل دستمزد سال 94 سایر مزایا باید طوری تعیین شود که رقم مورد توافق (261هزارتومان) پوشش داده شود. بنابراین مزد مبنا تنها موضوع مورد بحث و چالش نمایندگان کارگری و کارفرمایی است که برای تعیین آن ربیعی نشست بعدی را ترتیب داد تا نظرات گروه‌ها جلب شود. دولت در پیشنهادی افزایش 17درصدی حداقل مزد 94 (103514تومان) را اعلام کرد که در صورت نهایی شدن و تصویب باید سایر مزایا ازجمله بن کارگری، بن خواروبار، پایه سنوات و حق مسکن بر مبنای 158هزار تومان تقسیم شود. نمایندگان کارفرمایی افزایش حداقل دستمزد تا 17درصد را مورد توافق قرار دادند و نمایندگان کارگری هم با شروط مختلفی نسبت به این رقم ابراز تمایل کرده‌اند گرچه همچنان ناراضی هستند.

شرکای اجتماعی کار در نشست دیروز (جمعه) که در محل وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی با ریاست علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ساعت 10صبح برگزار شد و به مدت 7ساعت گفت‌وگو و رایزنی داشتند در نهایت نتوانستند به اجماع کامل درخصوص درصد افزایش حداقل دستمزد سال 94 برسند و تنها موضوع مورد توافق افزایش مجموع دستمزد به 261 هزار تومان بود.

دستمزد سال 93 از سوی شورای عالی کار 608هزار و 900تومان تعیین شده بود. حداقل دستمزد هر ساله براساس ماده 41 قانون کار براساس دو مولفه نرخ تورم از سوی مراجع رسمی همچنین سبد معیشت یک خانوار چهار نفره تعیین می‌شود که به‌طور عام در سال‌های اخیر همواره فقط نرخ تورم در تعیین دستمزد تاثیرگذار بوده است. نشست بعدی شورای عالی کار روز یک‌شنبه 24 اسفند در محل وزارت کار برگزار می‌شود.


کاهش جمعیت بیکاران با تقویت مشاغل خانگی

معاون کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حمایت مالی و قانونی، شبکه‌سازی، بازارسازی، بازاریابی و برندسازی را مهم‌ترین سیاست‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در‌مورد بنگاه‌های کوچک و مشاغل خرد عنوان کرد. به گزارش ایرنا، حسن طایی در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان سمنان در توضیح این سیاست افزود: به‌دلیل محدودیت‌های اقتصادی، اشتغالزایی را باید در شرایط حاضر کشور از طریق بنگاه‌های کوچک پیگیری کرد.

وی با بیان اینکه اشتغالزایی کلان در ارگان‌های دولتی و صنایع بزرگ امکان‌پذیر نیست، افزود: اشتغال برای خیل بیکاران امروز باید از طریق مشاغل خانگی، خرد و کوچک محقق شود. طایی با اشاره به اجرای طرح تکاپو خاطرنشان کرد: این طرح می‌خواهد از طریق شبکه‌ها و خوشه‌های صنعتی، مدیریت هدفمند را با رویکرد تقویت حلقه‌های پیشین و پسین تولید دنبال کند.

وی با اشاره به رسیدگی به مشاغل خانگی و خرد از طریق طرح تکاپو در کشور، اضافه کرد: این طرح مشاغل کوچک را به زنجیره ارزش و بازار متصل می‌کند. معاون کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تغییر سیاست اعتباری و تسهیلاتی بانکی، ایجاد و گسترش اشتغال عمومی و همچنین توسعه برنامه‌های اشتغال روستایی را برای کاهش مهاجرت و تعادل‌بخشی، از مهم‌ترین برنامه‌های این وزارتخانه برشمرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر