حوالی تعاون

۱۳۹۳/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۹۳

امضای تفاهمنامه همکاری بین صندوق

ضمانت صنایع کوچک و صندوق تعاون

ایرنا در دومین نشست شورای صندوق‌های توسعه‌یی و حمایتی کشور که با هدف همگرایی و هم‌اندیشی و افزایش تعاملات صندوق‌های توسعه‌یی و بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت‌ها انجام شد، تفاهمنامه همکاری بین صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک به امضا مدیران عامل هر دو صندوق رسید.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک از انتخاب خود به‌عنوان دبیر شورا با کسب اکثریت آرا خبر داد و گفت: صندوق به‌عنوان دبیرخانه شورا انتخاب شد ضمن آنکه با انتخاب مدعوین، صندوق‌های مالی توسعه تکنولوژی ایران، ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون، نوآوری و شکوفایی و یک صندوق از بخش غیردولتی به‌عنوان هیات رییسه شورا برگزیده شدند. علی تعقلی سپس با اشاره به امضای این تفاهمنامه تصریح کرد: این تفاهمنامه در راستای تحقق اصل44 قانون اساسی و در حمایت از تولید، بهره‌گیری و هم‌افزایی ظرفیت‌ها و امکانات موجود و توسعه کارآفرینی به امضا رسیده است.

به‌گفته وی در این تفاهمنامه، همکاری صندوق تعاون و صندوق صنایع کوچک در استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات موجود ازجمله صدورضمانتنامه مشترک و اتکایی، توزیع ریسک و سایر ظرفیت‌های موجود در چارچوب قوانین و مقررات جاری جهت ارایه خدمات هرچه بیشتر به بخش تعاون و صنایع کوچک مورد تاکید قرار گرفته است.

تعقلی افزود: بعضا سقف ضمانتنامه صندوق‌های توسعه‌یی جوابگوی نیازهای صنایع کوچک نیست که با انجام تعاملات مشترک و امضای تفاهمنامه‌های همکاری می‌توان شاهد تسریع اقدامات در این زمینه بود. وی در ادامه با اشاره به مشکلات و چالش‌هایی که درحال حاضر صندوق‌های توسعه‌یی کشور با آن مواجه هستند، افزود: تغییر قوانین و حذف مقررات دست‌وپاگیر یکی از مواردی است که برای ارتقا جایگاه و نقش پررنگ‌تر صندوق‌های توسعه‌یی باید مورد توجه قرار گیرد. تعقلی، مقررات‌زدایی را عامل مهم در بهبود روند فعالیت این صندوق‌ها دانست و ابراز امیدواری کرد برخی از مصوبات که نیازمند رسیدگی از سوی هیات دولت و مراجع قضایی است با پیشروی مناسب دنبال شود و بهبود پیدا کند.

وی همچنین با بیان اینکه تلاش خواهیم کرد در این نشست‌ها به بحث و تبادل نظر بیشتر پیرامون این مسایل پرداخته شود، اظهارکرد: ارایه راهکارهای اجرایی و عملی مناسب می‌تواند مسیر درست این راه را به مسوولان نشان دهد.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک ادامه داد: ارایه پیشنهادات برای برون‌رفت از شرایط کنونی و تسریع در حل مسایل را در این نشست‌ها دنبال خواهیم کرد.

به‌گفته تعقلی نتایج این نشست‌ها می‌تواند تاثیر و کمک بسزایی در برنامه‌ریزی، بودجه‌بندی و تامین منابع مناسب این صندوق‌ها پیش روی مسوولان بگذارد که از آن جمله می‌توان به برنامه ششم اشاره کرد. وی ضرورت توجه بیشتر به نقش شورای هماهنگی صندوق‌های توسعه‌یی را نیز مورد تاکید قرار داد و افزود: در این راستا کارگروه‌های اجرایی مرتبط تشکیل خواهد شد تا اهداف، برنامه‌ها و سیاست‌های اتخاذ شده در این نشست‌ها را به‌صورت مدون جمع‌آوری کرده و به پایش برسانند.

در این نشست هرکدام از اعضای شورا به تشریح فعالیت‌ها، اقدامات و عملکرد خود پرداختند ضمن اینکه عدم توجه و شناخت کافی به فلسفه وجودی و جایگاه صندوق‌های توسعه‌یی بین مردم و مسوولان، تاثیرات این صندوق‌ها درحمایت و تجاری‌سازی از فعالیت‌های اقتصادی و خلق ثروت از علم همچنین نقش کلیدی صندوق‌های توسعه‌یی در توسعه صادرات و اقتصاد دانش‌بنیان از مواردی بود که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


مثلث همگرایی بین اتاق تعاون

وزارت تعاون و اتحادیه‌ها ایجاد شد

مدیر اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی مسکن کارکنان دولت اعلام کرد: در نشست هم‌اندیشی تعاونگران، مثلث همگرایی بین اتاق تعاون، وزارت تعاون و اتحادیه‌ها ایجاد شد.

اسماعیل خاکفرجی در پاسخ به این پرسش که نشست هم‌اندیشی تعاونگران چگونه برگزار شد، گفت: خروجی بسیار خوبی داشت و از چند جهت قابل‌توجه بود. نخستین نکته این بود که نشستی کم‌هزینه بود و نکته دیگر حضور پررنگ وزیر تعاون و معاون وی در این نشست بود. خاکفرجی همچنین رو در رو شدن تعاونگران با نمایندگان مجلس و مجریان دولتی که بدون تشریفات و یکدست برگزار شد را قابل‌توجه اعلام کرد.


نگرانی برای تامین ماهی شب عید نداریم

مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تکثیر و پرورش میگو، ماهی و آبزیان اعلام کرد: هیچ نگرانی برای تامین و تولید ماهی شب عید نداریم. ارسلان قاسمی در پاسخ به این سوال که برای تامین ماهی شب عید مردم چه تمهیداتی اندیشیده‌اید، تاکید کرد: برای تولید ماهی شب عید هیچ مشکل و نگرانی وجود ندارد و عرضه کافی را خواهیم داشت. نگرانی اصلی این است که سود حاصل از تولیدات به‌جای آنکه به جیب پرورش‌دهنده یا مصرف‌کننده برسد به جیب دلالان می‌رود.

در این میان امیدوارم اتاق تعاون و سایر تشکل‌ها و مراجع ذی‌ربط به این موضوع اهمیت دهند. به‌دلیل فرا رسیدن شب عید، دلالان افزایش قیمتی را ایجاد کرده‌اند. امیدواریم مردم به‌راحتی به ماهی و میگو مورد نیاز خود درشب عید دسترسی داشته باشند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر